گزارش نشست‌ها - آرشیو

گزارش نشست تخصصی «فرصت‌ها و چالش‌های دورکاری در دوران پاندمی کرونا»

نیمی از کارکنان دورکار در ایام کرونا، مایل‌اند تا دورکاری را حداقل برای چندروز در هفته، حتی پس از پایان همه‌گیری ادامه دهند. به‌کارگیری نرم‌افزار‌های رصد فعالیت کارکنان دورکار در ایام پاندمی با بهرهگیری از الگوریتم‌ها و نرم افزار‌های هوش مصنوعی در جهان افزایش داشته است.

ادامه مطلب

گزارش پنل «مهارت خواندن متن ادبی» در دانشگاه مازندران

نظام آموزشی با غفلت از این مهم، به عنوان ‌مسئله، همواره سبب تداوم رویکرد سطحی‌نگر شده و زمینه‌‌ای برای رشد عقلانیت و تفکر انتقادی فراهم نمی‌کند این نوع نگاه به‌‌‌ویژه در رشته‌ی ادبیات که خواندنی در سطوحی دیگر و ابعادی دیگر را مطالبه می‌‌‌کند، تأمل‌‌‌برانگیز و چه‌بسا نگران‌‌‌کننده است.

ادامه مطلب

گزارش پنل « گفت‌وگو درباره‌ی نشریه‌ی روش‌شناسی علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»

ضرورت توجه نشریه به رساله‌هایی که در حوزه‌ی روش‌شناسی رشته‌های مختلف علوم انسانی ازجمله علوم اجتماعی تحریر می‌شود و انعکاس محتوای این رساله‌ها در قالب مقاله در نشریه ... کمیته‌ی روش‌شناسی علوم انسانی تلاش می‌کند با توجه به کلان مسئله‌های مرتبط با روش‌شناسی علوم انسانی، مشکلات موجود در ارتباط با روش‌شناسی را در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اعم از اقتصاد، فلسفه، تاریخ، روان شناسی، علوم اجتماعی و علوم سیاسی و ... بررسی کند و راهکارهایی را که می‌توان در جهت بهبود امور اندیشید، ارائه دهد.

ادامه مطلب

گزارش پنل «روش‌های پژوهش اجتماعی در دوران کرونا و پساکرونا: تحولات و چالش‌‌ها»

کووید-۱۹ صرفاً یک پاندمی پزشکی یا اپیدمیولوژیک نیست، بلکه یک واقعه‌ی اجتماعی تمام عیار و فراگیر است که نظم اجتماعی جاری را به چالش کشیده و مناسبات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی جدیدی را رقم زده است

ادامه مطلب

گزارش نشست «رویکرد ترمیمی به پرونده‌های خشونت جنسی در گفتمان قضایی ایران»

مقصر تلقی‌کردن بزه‌‌‌دیدگان خشونت جنسی، مجاز دانستن تجاوز بر اساس آشنایی قبلی و تفسیرهای ناعادلانه از مفهوم مقاومت در تجاوز به عنف را به‌مثابه جلوه‌‌ای از آزادی عمل قضایی در برساخت مصادیق خشونت‌‌های جنسی به نقد کشیده‌‌اند. ولی بیشتر تحقیقات تجربی از صرفِ عدم احراز جرم و به‌رسمیت نشناختن تجربه‌ی بزه‌‌دیدگی بزه‌‌دیده آن‌چنان که خود روایت می‌‌کنند، پا را فراتر نگذاشته و به مرحله‌ی پس از رد مدعای وی نپرداخته‌‌اند.

ادامه مطلب

گزارش نشست روابط عمومی ایرانی و پاندمی کرونا

موفقیت کشوری چون سنگاپور هم به خاطر مستندسازی‌هایی بود که درباره‌ی سارس انجام داده بود و در این کشور مقررات سختی برای کنترل پاندمی انجام دادند. یکی از برنامه‌های مهم این کشور، برنامه‌ی ردیابی بود و برای سالمندان یک گردنبند بلوتوث برای اطلاع از وضعیت سلامتی‌شان ساختند. یا گجت‌‌هایی برای مسافران در قرنطینه طراحی کردند. از دیگر برنامه‌های خوب سنگاپور این بود که یک کارگروه متشکل از وزرای سلامت، اقتصاد و..تشکیل داد که کارشان جمع‌آوری آخرین اخبار درباره‌ی کرونا بود و آن‌ها را به مردم ارایه می‌کردند.

ادامه مطلب