گروه پژوهشی مطالعات نظری سیاست

اخبار

  • ایده ایران "چرا ایران یک ایده است؟ "ایده بودن ایران به چه معناست؟/دکتر محمدعلی فتح الهی

    ایده ایران "چرا ایران یک ایده است؟ "ایده بودن ایران به چه معناست؟/دکتر محمدعلی فتح الهی

    گروه پژوهشی مطالعات نظری سیاست پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل، روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸ نشستی از سلسله نشست های مسأله و ایده ایران، با عنوان چرا ایران یک ایده است؟ با سخنرانی دکتر محمد علی فتح الهی در روز دوشنبه ۹اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: ۱۰ تا ۱۲ در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار کرد که خلاصه نشست را در ذیل می توانید ملاحظه فرمائید.
  • خوانش کتاب «تذکره شاه طهماسب»/دکتر محمد علی فتح الهی

    خوانش کتاب «تذکره شاه طهماسب»/دکتر محمد علی فتح الهی

    گروه پژوهشی مطالعات نظری سیاست پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل، نشست های مسأله و ایده ایران، با عنوان چرا ایران یک ایده است؟ با سخنرانی دکتر محمد علی فتح الهی در روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: ۱۰ تا ۱۲ در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار کرد که خلاصه نشست را در ذیل می توانید ملاحظه فرمائید.
  • تحول دولت در صدر اسلام  در کلام امیر المومنین علی (ع)

    تحول دولت در صدر اسلام در کلام امیر المومنین علی (ع)

    نشت علمی «تحول دولت در صدر اسلام در کلام امیرالمومنین(ع)» با سخنرانی حجت‌الاسلام داود مهدی زادگان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روز سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷برگزار شد.
  • نشست 76:نگاهی به وجوه سیاسی دفاع مقدس

    نشست 76:نگاهی به وجوه سیاسی دفاع مقدس

    خلاصه سخنرانی دکتر مهدوی زادگان : <br /> خلاصه سخنرانی" هویت یابی عاشورایی دردفاع مقدس، با تاکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی ره " <br /> پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ؛ 11 مهر 96 <br /> <div style="text-align: justify;">بحث هویت یابی عاشورایی دردفاع مقدس درسه بخش تنظیم شده است:روایت های ناسیونالیستی اندیشمندان غربی بحث هویت و ناسیونالیسم را مدرن می دانند . <br /> احمد اشرف در کتاب " هویت ایرانی " از سه روایت ناسیونالیستی یاد می کند: روایت ناسیونالیسم رومانتیک یا تعصب ملی روایت ناسیونالیسم مدرن یا ضد تعصب ملی روایت ناسیونالیسم تاریخی گرا هر سه روایت مدرن است و روایت غیر مدرن و دینی در این تقسیم بندی لحاظ نشده است. با وصف این، احمد اشرف در پایان کتاب خود به روایت مذهبی استاد مطهری اشاره می کند. خلط مبحثی که در گفتار مدرن ها پیش آمده است مربوط به وجود هویت و کشف هویت است. تعریف هویت: وقتی جامعه&zwnj;ای خود را در قالب مضمونی از معانی تعریف می کند، اشاره به هویت دارد. هویت ملی یعنی تعریفی که جامعه از خود ارایه می کند. وقتی جامعه قادر به تعریف خود نباشد، دچار بحران هویت می شود. جوامع کهن بحران زده در تکاپوی هویت یابی خود بر می آیند. هویت یابی ایرانیان با فرض اینکه جامعه ایرانی از دویست سال اخیر به این سو با بحران هویت مواجه شده است. نخبگان مشروطه خواه غرب گرا سعی کردند با گفتمان مدرن از این بحران عبور کنند. لذا روایت های ناسیونالیستی را بر جامعه ایرانی مسلط کردند. دولت پهلوی در همین راستا عمل می کرد. روایت های مدرن هویت با شکست مواجه شدند و دستاورد آن غربزدگی بود. در نتیجه بحران هویت در ایران تشدید شد. تشدید بحران هویت موجب استقبال از روایت مذهبی هویت شد. امام خمینی ره کاملا به مساله بحران هویت جامعه ایرانی توجه داشت. لذا هویت ایرانی را در چاچوب آیین اسلامی و فرهنگ عاشورایی تفسیر کرد. دستاورد پاسخ هویتی امام ره را در سرنگونی حکومت طاغوت و دفاع مقدس می توان مشاهده کرد. جلوه های گسترده&zwnj;ای از فرهنگ عاشورایی در دفاع مقدس دیده می شود ؛ شعارها و پرچم ها، رمزهای عملیاتی، نام گذاری واحد های نظامی، ساختمان ها، وصیت نامه ها و غیره کاملاً متاثر از فرهنگ عاشورایی بود. </div>