خبر و اطلاعیه

  • گزارش پنل تخصصی «پرورش اندیشه‌پژوهشی از دوران کودکی»

    گزارش پنل تخصصی «پرورش اندیشه‌پژوهشی از دوران کودکی»

    ما همواره آموزش از راه دور را یک آموزش عجیب می‌دانستیم اما الان روش‌ها که تجربه شد احتمالاً پایان نخواهد یافت. دیگر در آینده فقط آموزش حضوری نخواهیم داشت و بخشی از آموزش مجازی و از راه دور باقی خواهد ماند. نوآوری‌های آموزشی بیشازپیش مدنظر خواهد بود. سرمایه‌گذاری برای بخش‌های خصوصی فراهم خواهد شد. شرکت‌های بزرگ مانند گوگل و مایکروسافت به‌طور جدی‌تر وارد موضوع آموزش می‌شوند و صنعت آموزش را متحول می‌کنند و ابزارهای آموزش آنلاین باعث تحول کیفیت آموزش خواهند شد.
  • گزارش پنل «کرونا و مسئولیت اجتماعی»‌

    گزارش پنل «کرونا و مسئولیت اجتماعی»‌

    از سال‌های ۱۹۶۰ به بعد در اروپا و غرب، بحث‌کردن بیش از رأی‌دادن توانسته تحولات جامعه غربی را شکل دهد. دانش‌گری از طریق بحث کردن و تولید مفاهیم و نشانه‌های تصویری و شنیداری دارد زیاد شده و نوعی علم انسانی_اجتماعی شنیداری درحال تولید انبوه است.// عدم اعتماد اجتماعی به استرس و اضطراب جمعی تبدیل می‌شود و وقتی اضطراب حاکم شود‌، عقلانیت اجتماعی جای خود را به خودخواهی و خوی طبیعی می‌دهد.
  • گزارش نشست مشترک با «ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های شناختی»
  • گزارش «بررسی و ارزیابی کتاب حکمت عملی از نگاه سه فیلسوف مسلمان فارابی، ابن‌سینا و ملاصدرا»

    گزارش «بررسی و ارزیابی کتاب حکمت عملی از نگاه سه فیلسوف مسلمان فارابی، ابن‌سینا و ملاصدرا»

    گرچه سطح علمی مباحث این کتاب را بالاتر از کارشناسی که مخاطب این اثر تلقی شده است، در مجموع زمینه‌ی تکمیل و پرداختن به بحث‌های دیگر حکمت عملی و به‌طور خاص عدالت و سیاست هم در این اثر وجود دارد.
  • گزارش سخنرانی «قرنطینه، کرونا و زیست آنلاین نوجوان»

    گزارش سخنرانی «قرنطینه، کرونا و زیست آنلاین نوجوان»

    نوجوانان در حال تجربه‌ی شرایط آموزشی نوینی هستند که در چهارچوب قواعد قبلی نیست، یادگیری در این شرایط فعلی متمرکز و یک‌سویه نیست و آن‌چه نوجوانان از روند یادگیری خود روایت می‌کنند نشان‌دهنده‌ی پیش‌روی آن‌ها به سوی یادگیری مشارکتی و چندمنبعی است.
  • گزارش پنل «نقد رفتارشناسی انسان ایرانی در مواجهه با کووید ۱۹»

    گزارش پنل «نقد رفتارشناسی انسان ایرانی در مواجهه با کووید ۱۹»

    عامل تبیین طبیعی، فعل و انفعالات طبیعی تکاملی و یا کنش و واکنش‌هایی طبیعت و نقش علم، کشف واکسن و داروی درمان و نقش دین و ایمان؛ انگیزه‌بخشی به عالمان برای کشف دارو و آرامش‌بخشی و کاهش استرس از طریق عبادات و نیایش است. در تبیین ماوراءالطبیعی، عامل، واکنش جهان غیب و ملکوت الهی به کنش‌های نادرست انسانی، معاصی و خطاهای فردی، اجتماعی و جهانی بشری از قبیل محرومیت کودکان، زنان، افراد سالخورده و رنگین‌پوستان از حقوق طبیعی و اجتماعی تا گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، هم‌جنس‌گرایی و … به‌مثابه تحقق وعده‌ی عذاب و کیفر الهی و نقش علم، نقش قبلی + مهار، کنترل و بازگشت انسان از خطا و ظلم و نقش دین و ایمان، نقش قبلی + گشودن راه توبه و استغفار است ...
  • گزارش نشست تخصصی «فرصت‌ها و چالش‌های دورکاری در دوران پاندمی کرونا»

    نیمی از کارکنان دورکار در ایام کرونا، مایل‌اند تا دورکاری را حداقل برای چندروز در هفته، حتی پس از پایان همه‌گیری ادامه دهند. به‌کارگیری نرم‌افزار‌های رصد فعالیت کارکنان دورکار در ایام پاندمی با بهرهگیری از الگوریتم‌ها و نرم افزار‌های هوش مصنوعی در جهان افزایش داشته است.
  • گزارش پنل « گفت‌وگو درباره‌ی نشریه‌ی روش‌شناسی علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»

    ضرورت توجه نشریه به رساله‌هایی که در حوزه‌ی روش‌شناسی رشته‌های مختلف علوم انسانی ازجمله علوم اجتماعی تحریر می‌شود و انعکاس محتوای این رساله‌ها در قالب مقاله در نشریه ... کمیته‌ی روش‌شناسی علوم انسانی تلاش می‌کند با توجه به کلان مسئله‌های مرتبط با روش‌شناسی علوم انسانی، مشکلات موجود در ارتباط با روش‌شناسی را در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اعم از اقتصاد، فلسفه، تاریخ، روان شناسی، علوم اجتماعی و علوم سیاسی و ... بررسی کند و راهکارهایی را که می‌توان در جهت بهبود امور اندیشید، ارائه دهد.
  • گزارش پنل «روش‌های پژوهش اجتماعی در دوران کرونا و پساکرونا: تحولات و چالش‌‌ها»

    کووید-۱۹ صرفاً یک پاندمی پزشکی یا اپیدمیولوژیک نیست، بلکه یک واقعه‌ی اجتماعی تمام عیار و فراگیر است که نظم اجتماعی جاری را به چالش کشیده و مناسبات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی جدیدی را رقم زده است