آرشیو اخبار

مصاحبه‌ی خبرگزاری ایلنا با دکتر قبادی در خصوص موضوع اسناد فرهنگی آسیا

مصاحبه‌ی خبرگزاری ایلنا با دکتر قبادی در خصوص موضوع اسناد فرهنگی آسیا

من احترام بسیار فراوانی برای استاد گلشنی قائلم و دغدغه‌ی ایشان را درک می‌کنم و مطمئنم دغدغه‌شان درست است، اما ایشان مطمئن باشند که به‌هیچ‌وجه رسالت و وظایف و فعالیت‌های این واحد نه‌تنها کم نخواهد شد، بلکه تقویت هم خواهد شد

ادامه مطلب
سرهنگ پسیان اعتقاد داشت، ایران باید به‌دست ایرانی آباد و ساخته شود
گزارش «قیام کلنل محمدتقی‌خان پسیان»

سرهنگ پسیان اعتقاد داشت، ایران باید به‌دست ایرانی آباد و ساخته شود گالری

سرانجام با دسیسه‌های دولت انگلیس و دشمنی قوام‌السلطنه در دهم مهرماه سال ۱۳۰۰، شمسی به شهادت رسید. این فرزند برومند وطن با نبوغ خدادادی در عمر کوتاه ۳۲ ساله اما پرثمر خود ‌‌پس از طی مراحل دشوار به عنصری تبدیل شد که برگ درخشانی از تاریخ مبازه با بیگانگان و وطن‌دوستی و عشق به ایران و ایرانی را به‌یادگار می‌گذارد. به‌طوری‌که خود می‌گوید: «مرا اگر بکشند، قطرات خونم کلمه‌ی ایران را ترسیم می‌کند ‌‌و اگر بسوزانند، خاکسترم نقشه‌ی وطن را تشکیل خواهد داد».

ادامه مطلب

آثار دکتر عاصی و دکتر نصرالله‌زاده در میان نامزدهای کتاب سال

آثار برتر بخش زبان‌شناسی هم معرفی شدند. در بخش زبان‌شناسی، آثار معرفی شده برای نامزدی کتاب سال معرفی شدند که نام دو استاد و محقق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این‌میان دیده می‌شوند.

ادامه مطلب
ارزیابی انتقادی فمینیسم پساساختارگرا با تکیه بر آرا و اندیشه های دریدا، کریستوا وایریگاری/ ۲۵بهمن ماه/۹۹

ارزیابی انتقادی فمینیسم پساساختارگرا با تکیه بر آرا و اندیشه های دریدا، کریستوا وایریگاری/ ۲۵بهمن ماه/۹۹

ارزیابی انتقادی فمینیسم پساساختارگرا با تکیه بر آرا و اندیشه های دریدا، کریستوا وایریگاری سخنران حامد علی اکبرزاده- دبیر علمی نشست آتنا غلام نیارمی

ادامه مطلب
آیت‌الله قمی: انقلاب اسلامی گفتمان سوم را ایجاد کرد
در مراسم جشن ۴۲سالگی انقلاب در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مطرح شد

آیت‌الله قمی: انقلاب اسلامی گفتمان سوم را ایجاد کرد

آیت‌الله قمی: انقلاب اسلامی، دوقطبی معمول سوسیال- لیبرال را شکسته و گفتمان سومی را ایجاد کرده که مبتنی بر کرامت انسانی است. این گفتمان کرامت درون خودش؛ آزادی، عدالت و انسانیت را هم شامل می‌شود. این انقلاب به فرامرزها رفته و اثرات خودش را برجای گذاشته است. در طی ۲۰ سال اول انقلاب، حدود ۱۲۰۰ کتاب به زبان‌های مختلف در دنیا، چاپ و منتشر شده است.

ادامه مطلب

گزارش جشن میلاد حضرت زهرا(س) و بزرگ‌داشت مقام زن و مادر

با توجه به شرایط اجتماعی زمانه و عصر حضرت زهرا(س) که کلیه‌ی امور حتی مزار ایشان فریاد ناشناختگی و گمنامی می‌زدند، ما به‌عنوان پژوهشگر و محقق وظیفه داریم ابعاد عطرآگین وجود معنوی فاطمه‌ی زهرا(س) را بشناسیم و دستاوردهای تربیتی حضرت را برای فرزندان‌شان به‌صورت مسئله‌مندانه بشکافیم

ادامه مطلب
دکتر مهرپور: کرونا باعث هم‌گرایی بیشتر علوم انسانی و تجربی شده است
رئیس بیمارستان شریعتی در مراسم جشن انقلاب مطرح کرد:

دکتر مهرپور: کرونا باعث هم‌گرایی بیشتر علوم انسانی و تجربی شده است گالری

دکتر مهرپور: از قرن ۱۶ میلادی؛ شک‌گرایی، عقل‌گرایی و تجربه‌گرایی پیدایش یافتند که انقلاب علمی نامیده می‌شوند. علم و کلیسا باهم در تعارض بودند. ارسطو، مشاهده و توصیف می‌کرد. به باور فرانسیس بیکن، هرآن‌چه مشاهده می‌شود، باید آزمایش و تحلیل شود. علوم تجربی به‌مرور زمان پیشرفت کرد و بعد از مدتی خودش را مغرورانه از علوم انسانی جدا کرد.

ادامه مطلب
دکتر قبادی: برای پژوهشگاه فعالیت سازمانی و پژوهش، اصل است
عنصر جوهره‌ی اعتلاء در علوم‌انسانی، از اعتلای انقلاب اسلامی جدایی‌پذیر نیست

دکتر قبادی: برای پژوهشگاه فعالیت سازمانی و پژوهش، اصل است

از سال ۱۳۹۲ به‌این‌سو، بر مبنای همین فرض، مدیریت پژوهشگاه کوشیده است: مشی‌ای بر پایه‌ی شایسته‌سالاری، اخلاق‌گرایی، ارزش‌مداری اصیل، برنامه‌مداری، جامعه‌گرایی با رویکرد اصالت کار و کوشش و مجاهدت دور از هر حاشیه در پیش بگیرد که فعالیت سازمانی و پژوهیدن در آن اصل باشد و با عزم راسخ بر پایه‌ی توکل عمیق به حضرت حق بر اساس اولویت‌های برآمده از برنامه‌ی توسعه‌ی راهبردی و در چهارچوب اسناد بالادستی به پیش برود.

ادامه مطلب
آثار اعضای هیأت علمی پژوهشگاه، در میان نامزدهای کتاب سال

آثار اعضای هیأت علمی پژوهشگاه، در میان نامزدهای کتاب سال

آثار استادان و پژوهشگران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: مجموعه‌ی سه‌جلدی «چشم‌اندازهای فرهنگ معاصر ایران» (تألیف نعمت‌الله فاضلی و مانی کلانی) // «برابری و تفاوت: آیا می‌توانیم با هم زندگی کنیم؟، تألیف آلن تورن، ‌ترجمه سلمان صادقی‌زاده در جمع نامزدهای کتاب سال دوره‌ی ۳۸ // «ساختار منطقی فلسفه‌های اشراقی، تألیف سیده‌زهرا مبلغ، تهران: هرمس، ۱۳۹۸، ۳۰۷ ص»

ادامه مطلب

دکتر قدیری ابیانه: یکی از مشکلات کشور، تصور غلط از ارقام درآمدها و اختلاس‌هاست

متأسفانه تصور مردم از درآمدهای کشور خیلی باورناپذیر است و این تصور که رقم درآمدها و اختلاس‌ها بالاست زمینه را برای اغتشاش آماده می‌کند و نتیجه این می‌شود که برخی تصور کنند، همه دزدند. یکی از کارهای واجبی که ما باید بکنیم این است‌که برخی تصورات غلط را در اذهان عمومی روشن کنیم که این تصورات غلط آثار انسانی و جامعه‌شناسی دارد

ادامه مطلب

گزارش نقد کتاب «گفت‌وگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی» گالری

افلاطون در زمانه‌ای می‌زیست که آتن دیگر قوت قبلی را نداشت و سوفسطائیان مجال بروز کرده و فلسفه را به حاشیه برده بودند. در این هنگام، افلاطون بنیاد مابعدالطبیعه را می‌گذارد و از حقیقتی صحبت می‌کند که در حال از دست رفتن بود. فیلسوف به گسیختگی و بی‌پایگی در بنیاد فلسفه توجه می‌کند و البته هیچ کس به اندازه‌ی فیلسوف به این امر توجه نمی‌کند// معاصرت به معنای پذیرفتن اندیشه‌های معاصر نیست بلکه به معنای درافتادن با پرسش‌های معاصر است. بر این اساس، معاصربودن به معنای پذیرفتن نسبی‌گرایی، نیهیلیسم یا پایان فلسفه نیست، بلکه همان روبه‌رو شدن با مسائل نامفهوم اکنون است که باید مفهوم شود، مانند فضای مجازی و ... .

ادامه مطلب