رئیس بیمارستان شریعتی در مراسم جشن انقلاب مطرح کرد:

دکتر مهرپور: کرونا باعث هم‌گرایی بیشتر علوم انسانی و تجربی شده است

۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۵ کد : ۲۰۴۷۹ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۳۴۳۹
دکتر مهرپور: از قرن ۱۶ میلادی؛ شک‌گرایی، عقل‌گرایی و تجربه‌گرایی پیدایش یافتند که انقلاب علمی نامیده می‌شوند. علم و کلیسا باهم در تعارض بودند. ارسطو، مشاهده و توصیف می‌کرد. به باور فرانسیس بیکن، هرآن‌چه مشاهده می‌شود، باید آزمایش و تحلیل شود. علوم تجربی به‌مرور زمان پیشرفت کرد و بعد از مدتی خودش را مغرورانه از علوم انسانی جدا کرد.
دکتر مهرپور: کرونا باعث هم‌گرایی بیشتر علوم انسانی و تجربی شده است

گزارش سخنرانی دکتر مهرپور در مراسم جشن انقلاب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

دکتر مهرپور، رئیس بیمارستان شریعتی:
علوم تجربی با غرور خودش را از علوم انسانی جدا کرد
کرونا باعث افزایش توجهات به علوم انسانی شد

به‌مناسبت چهل و ‌دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به‌همت معاونت فرهنگی و کاربردی‌سازی علوم انسانی پژوهشگاه، مراسم جشن انقلاب اسلامی، 21 بهمن‌ماه 1399، به‌صورت حضوری و مجازی در سالن حکمت پژوهشگاه برگزار شد.
دکتر سعیدرضا مهرپور، رئیس بیمارستان شریعتی تهران طی سخنانی حضورش در پژوهشگاه را مایه‌ی خرسندی دانست و گفت: من از کودکی به علوم انسانی علاقه‌مند بودم. وی با اشاره به سیرتاریخی و گذشته‌ی علوم طبیعی، ادامه داد: علوم طبیعی زائیده‌ی علوم انسانی بوده و توسط فیلسوفان بزرگ به‌وجود آمده است که مرتبط با شیوع و گسترش بیماری‌های عفونی بوده است. قرن 14 میلادی، زمانی که چراغ علم به خاموشی رفته بود، ناگهان بیماری طاعون گسترش یافت. بشر متوجه شد که گرفتاری‌های او با علوم قدیمی و دعا حل نمی‌شود و برای حل آن نیازمند روش‌های جدید است که بتوان با طبیعت تعامل کرد. از قرن 16 میلادی؛ شک‌گرایی، عقل‌گرایی و تجربه‌گرایی پیدایش یافتند که انقلاب علمی نامیده می‌شوند. علم و کلیسا باهم در تعارض بودند. ارسطو، مشاهده و توصیف می‌کرد. به باور فرانسیس بیکن، هرآن‌چه مشاهده می‌شود، باید آزمایش و تحلیل شود. علوم تجربی به‌مرور زمان پیشرفت کرد و بعد از مدتی خودش را مغرورانه از علوم انسانی جدا کرد.
دکتر مهرپور ادامه داد: ایران آن‌زمان نیز که مغول‌زده و طاعون‌زده بود، از تغییرات و نهضت در علوم دنیا بی‌خبر بود و از قرن نوزدهم به‌بعد، به‌مرور زمان با جهان پیرامون آشنا شدند. بعداز سه قرن تلاش و کوشش از قرن شانزدهم تا نوزدهم، بشر یاد گرفت که، عوامل بیماری‌زا را کشف کند. بعداز جنگ جهانی اول، دنیا با آنفولانزای اسپانیایی مواجه شد که از آمریکا گسترش یافت و به‌علت این‌که کشور اسپانیا آن را برملاء و افشا کرد به‌همین عنوان مشهور شد. این بیماری، سه موج داشت که در مجموع میلیون‌ها کشته برجای گذاشت و بعداز مدتی خودبه‌خود نابود و محو شد. حالا پس از صد سال، شیوع ویروس کرونا را شاهد هستیم. شیوع این ویروس سبب شده که، به‌غیر از مسائل پزشکی، مسائل علوم انسانی هم در جامعه مورد توجه قرار گیرد و گسترش یابد. این توجه به علوم انسانی باعث خوشحالی همه‌ی ما‌است که در فضای جدید، تعاملات علوم طبیعی و علوم انسانی را گسترش دهیم و ...
وی در پایان سخنانش، به عدم مطالعه‌ی تاریخ توسط مردم ایران اشاره و خاطرنشان کرد: حتی اگر واکسن ساخته شود، ولی اعتماد مردم نباشد در واکسیناسیون موفق نخواهیم بود. بنابراین با علوم طبیعی مغرورانه و علوم انسانی مغرورانه به جایی راه نمی‌بریم و نیازمند تعامل آنها هستیم تا گره‌ها باز بشود.

•    دکتر قبادی پس از سخنان دکتر مهرپور توضیح داد: واقعاً باعث افتخار ماست که شما با این تحصیلات و سمت تا این حد به نکات کلیدی در مورد اهمیت علوم انسانی اشاره می‌کنید که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از ایده‌ها و اندیشه‌های شما و سایر استادان و پژوهشگران استقبال می‌کند.

 

 

کلید واژه ها: جشن انقلاب 42 سالگی انقلاب سعیدرضا مهرپور علوم انسانی پژوهشگاه


نظر شما :