گزارش جشن میلاد حضرت زهرا(س) و بزرگ‌داشت مقام زن و مادر

۲۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۵ کد : ۲۰۴۸۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۹۷۸
با توجه به شرایط اجتماعی زمانه و عصر حضرت زهرا(س) که کلیه‌ی امور حتی مزار ایشان فریاد ناشناختگی و گمنامی می‌زدند، ما به‌عنوان پژوهشگر و محقق وظیفه داریم ابعاد عطرآگین وجود معنوی فاطمه‌ی زهرا(س) را بشناسیم و دستاوردهای تربیتی حضرت را برای فرزندان‌شان به‌صورت مسئله‌مندانه بشکافیم
گزارش جشن میلاد حضرت زهرا(س) و بزرگ‌داشت مقام زن و مادر

گزارش جشن میلاد حضرت زهرا(س) و بزرگ‌داشت مقام زن و مادر

جشن میلاد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و بزرگ‌داشت مقام زن و مادر، با همکاری گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی و معاونت کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹، به‌صورت مجازی (وبینار) برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و بزرگ‌داشت مقام زن و مادرگفت: ابتدا باید نکته‌ای را در باب ارزش این جلسات عرض کنم. با مرور شاهنامه‌ی فردوسی و تمدن ایرانی، ملاحظه می‌کنیم که عنصر جشن در آن بسیار نهادینه و مهم بوده است و ایرانیان ده‌ها فستیوال در شاهنامه به دلایل و مناسبات گوناگون برگزار می‌کردند. امیدوارم این جشن‌ها را هم عمق بخشیده و هم متعدد و متکثر کنیم و بتوانیم از طریق جشن‌های آئینی-مذهبی، جامعه‌ی با نشاط‌تری داشته باشیم. از گروه پژوهشی مطالعات زنان نیز می‌خواهم به‌منظور تقویت بنیان و نهاد خانواده و تقویت مناسبات نسلی و تعمیق روابط عاطفی بین خانواده در بین نسل‌های مختلف، به پدیده‌ی جشن‌های آئینی و ایرانی- اسلامی به‌طور ویژه همت گمارند و به‌دلیل میان‌رشته‌ای بودن این گروه تلاش کنند از پتانسیل و توانایی سایر پژوهشکده‌ها استفاده و جنبه‌ی پیش‌ران و پیش‌تازانه‌ی پژوهشگاه را از منظر علمی و آکادمیک در حوزه‌ی زنان به‌ویژه پدیده‌ی نشاط اجتماعی خانواده‌ها در پرتوی آئین‌های ایرانی-اسلامی مدنظر قرار دهند.
دکتر قبادی با تأکید بر رویکرد مسئله‌شناسانه‌ی زندگی حضرت زهرا(س) افزود: با توجه به شرایط اجتماعی زمانه و عصر حضرت زهرا(س) که کلیه‌ی امور حتی مزار ایشان فریاد ناشناختگی و گمنامی می‌زدند، ما به‌عنوان پژوهشگر و محقق وظیفه داریم ابعاد عطرآگین وجود معنوی فاطمه‌ی زهرا(س) را بشناسیم و دستاوردهای تربیتی حضرت را برای فرزندان‌شان به‌صورت مسئله‌مندانه بشکافیم و زمانی‌که صحبت از الگو می‌کنیم، ببینیم این الگو باید چه شاخص‌هایی داشته باشد. همچنین معنویت وجودی حضرت را به‌عنوان دختر، مادر، همسر و مصلح بزرگ اجتماعی بشماریم و بتوانیم به نسل‌های آینده منتقل کنیم. البته پژوهش در جامعیت حضرت زهرا(س) باید با بازخوانش‌های دقیق پژوهش و بر مبنای مقتضای حال باشد تا بتواند نیاز نسل امروز را عرضه کند.
در ادامه این مراسم دکتر فاطمه جان‌احمدی، معاون پژوهشی و منابع دیجیتال کتابخانه‌ی ملی ایران، حضرت فاطمه (س) را شخصیتی والا که دارنده‌ی تمامی فضائل اخلاقی است برشمرد و افزود: در عصر تاریخی باید حضرت زهرا(س) را پدیده‌ای متفاوت دانست که ممیزکننده‌ی دو جامعه‌ی جاهلی و اسلامی است. اگر قرار باشد جامعه‌ی پیامبر را به دوبخش تقسیم کنیم؛ بخش نخست بی‌تردید بخش جاهلی است که در مکه طی شده و بخش دیگر سیره‌ی نبوی است که در مدینه فرصت جدیدی را در جامعه‌ی اسلامی ایجاد کرده است.
دکتر جان‌احمدی درخصوص مدیریت حضرت زهرا(س) افزود: حضرت زهرا(س) در خانه‌ی حضرت علی(ع) به‌عنوان یک مدیر توانمند یا رب‌البیت خانه علی(ع) است و تمام این افتخار را به خود اختصاص داد تا نام بیت حضرت علی(ع) را در انحصار خود قرار دهد. تمام منابع آورده‌اند بیت حضرت زهرا(س) خانه‌ای است که می‌تواند در آن سیره‌ی فاطمی رشد کند، حضرت علی(ع)، امام حسن و امام حسین(ع) در این دامن قرار بگیرند و به‌عنوان شاخص‌های حاکمیت علوی و فرهنگ نبوی رشد کنند. باید مطلب‌را این‌گونه پیش ببریم که فاطمه زهرا(س) در عصری همسری را پذیرفتند که جامعه‌ی مدینه دچار بحران متفاوتی بود؛ پیامبر(ص) تمام دوره‌ی ده ساله‌ی مدینه در جنگ بوده، فقر و نداری و کمبودهای رفاهی در مدینه وجود داشت. به‌نظر می‌رسد حضرت زهرا(س) از یک‌سو توانست منطق خانواده‌ی فقیر را در جامعه‌ی مدینه تغییر دهد و آن‌را به‌عنوان یک رفاه‌مند معنوی معرفی کند و از سوی دیگر توانست خانه‌ی علی(ع) را به مأمنی برای بالندگی فرزندانی هم‌چون امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) تبدیل کرده  و موجب نقش‌آفرینی متعدد آن بزرگواران در طول تاریخ شود که چنان‌چه حضرت زینب(س) نبود، شاید برای مصداق‌زدن از سیره‌ی علوی و نبوی، مشکل داشتیم.
او در ادامه گفت: آن‌چه مسلم است حضرت زهرا(س) در تربیت فرزندان آن‌هم در خانه‌ی حضرت علی(ع) با نهایت کم‌سنی با عالی‌ترین شکل ممکن عمل کرده است. به‌طوری‌که همه‌ی منابع اسلامی از این سبک مدیریت و سبک زندگی به‌عنوان یک سبک زندگی اسلامی یاد می‌کنند. ایشان منطق فقر، رفاه اجتماعی و اقتصادی را تغییر داده و خانه‌ای بنا کرد که می‌توانید فرهنگ علوی را در آن شاخص‌گزاری کنید. هم‌چنین ماحصل نوع نگاه حضرت زهرا(س) به مقولاتی مثل؛ توحید، نبوت، امامت و معاد را در خطبه‌ی فدک ایشان  ملاحظه می‌کنیم و می‌بینیم که چگونه فرهنگ آن به فرزندان و نوادگان او به‌درستی آموخته شده است. ازسویی دیگر، بیشتر منابع اهل سنت بر جامعیت علم او اشاره کرده به‌طوری که بارها مورد تعجب شخص حضرت علی(ع) و دیگران قرار گرفته است. و در نهایت حضرت زهرا(س) یکی از بزرگ بانوانی است که در انتقال مباحث اجتماعی عصر خود بسیار تأثیرگزار بوده است.
در ادامه‌ی این برنامه دکتر قائمه نبئی، متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات و فاطمه فکور و روپاک نانوا به عنوان پزشک و پرستار از تجربه‌ی زیسته خود در ایام شیوع بیماری کرونا به عنوان مادر، همسر و کادر درمان صحبت کردند.
در پایان نشست فاطمه سالاروند، قائم مقام دفتر شعر جوان، اشعاری را در وصف مقام مادر و زن سرود.

 

کلید واژه ها: روز زن روز مادر ولادت حضرت زهرا(س) جشن میلاد


نظر شما :