دکتر قبادی: پژوهشگاه بیش از هر مرکز علوم انسانی درباره‌ی تأثیرات اجتماعی _فرهنگی کرونا فعالیت کرده است

۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۴ کد : ۲۰۵۳۵ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۶۷۸
دکتر قبادی: پژوهشگاه بیش از هر مرکز علوم انسانی درباره‌ی تأثیرات اجتماعی _فرهنگی کرونا فعالیت کرده است

سخنرانی دکتر قبادی در مراسم افتتاحیه‌ی «همایش تأثیرات اقتصادی کرونا»

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیش از هر مرکز علوم انسانی درباره‌ی تأثیرات اجتماعی _فرهنگی کرونا فعالیت کرده است

دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم افتتاحیه‌ی این همایش که صبح پنج‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، به‌صورت وبینار (مجازی) برگزار شد، ضمن قدردانی از مسئولان و دبیر همایش و تبریک ایام خجسته‌ی ماه رجب و .. از مقارن شدن این همایش با این ایام خجسته ابراز خرسندی کرد و گفت: از دکتر مصباحی مقدم، رئیس گروه اقتصاد شورای متون و عضو هیأت امنای پژوهشگاه بسیار سپاسگزاریم که همواره پژوهشگاه را از حمایت‌های جوانمردانه‌ی خود بهره‌مند می‌سازند. از جناب آقای طغیانی، نماینده‌ی محترم مچلس شورای اسلامی نیز سپاس ویژه دارم که ما را با سخنرانی علمی خود بهره‌مند خواهند کرد و امیدواریم که همکاری علمی و اجتماعی خود را با پژوهشگاه ادامه دهند. ان‌شاءالله بعد از این همایش از همکاری دکتر طغیانی و سایر نمایندگان مجلس بهره ببریم و در جنبه‌های مختلف علمی_اجتماعی از حمایت مجلس برخوردار باشیم.

 خوشبختانه عنوان همایش به قدری گویاست که می‌تواند یکی از مصادیق بارز رویکرد برنامه‌ی توسعه‌ی پژوهشگاه تلقی شود. یعنی همان رویکرد کاربردی و اثربخشی و همان شعار اصلی برنامه‌ی دوم توسعه‌ی راهبردی یعنی پژوهشگاه بدون دیوار و توسعه یافته است.

وزیر محترم بهداشت و درمان از پیشنهاد پژوهشگاه استقبال کرد

دکتر قبادی در ادامه‌ی سخنانش مروری کوتاه بر عملکرد پژوهشگاه درباره‌ی کرونا داشت تا روند فعالیت‌ها برای رسیدن به این همایش مسئله‌مند و جامع‌گرا را نشان دهند. وی گفت: از همان اسفند ۹۸ در هفته‌ی اول ورود این بلیه به کشور،  ابعاد فرهنگی، اجتماعی، انسانی و رفتاری آن بررسی شد و مشخص شد این پاندمی در حدی نیست که محدود به حوزه‌ی سلامت و بهداشت باشد و نیازمند آن است که ابعاد فرهنگی، اجتماعی، انسانی و رفتاری آن بررسی شود. بلافاصله در اسفند ماه بیانیه‌ای در این مورد خطاب به وزیر محترم بهداشت و درمان ارائه شد  و خوشبختانه وزیر محترم استقبال کردند و ارتباط خوبی با معاون ایشان، دکتر حریرچی، برقرار شد و اولین همایش را با حضور ایشان در اردیبهشت ۹۹ برگزار کردیم. حتی در مراسم سالگرد خجسته‌ی پیروزی انقلاب اسلامی که هفته‌ی گذشته در پژوهشگاه برگزار شد، بعد از سخنرانی دکتر قمی، دکتر مهرپور، رئیس بیمارستان شریعتی صحبت کردند. یعنی ما همواره با ایحاد ارتباط و تعامل با حوزه‌ی سلامت و بهداشت سعی کرده‌ایم ابعاد اجتماعی، انسانی و فرهنگی را به مسئولان محترم گوشزد و فرهنگ‌سازی کنیم. دائما این ارتباط را این حوزه‌ حفظ کرده‌ایم.

فعالیت‌های پژوهشگاه می‌تواند تبدیل به توصیه‌های سیاستی و گزارش‌های راهبردی شود

دکتر قبادی ادامه داد: پژوهشگاه در ابتدای سال ۹۹ راهبردی را اعلام کرد که سرلوحه‌ی فعالیت‌های این مرکزی علمی، پژوهشی در سال ۹۹ قرار گیرد و آن عبارت بود از؛ امیدآفرینی و اثرگذاری علمی در جامعه یعنی هم بالابردن سطح تاب‌آوری اجتماعی و هم ایجاد علمی که به لطف خدا، امسال پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیش از هر مؤسسه‌ی پژوهشی علوم انسانی کشور درباره‌ی ابعادفرهنگی - اجتماعی کرونا کار کرده است. در فضای رسانه‌ای پویش‌های رسانه‌ای متعددی را از بزرگان داخل و خارج پژوهشگاه منتشر کردیم. چندین جلد کتاب تألیفی و ترجمه‌ای داشتیم. پنل‌های علمی متعددی در هفته‌ی پژوهش برگزار شد که همه‌ی این‌ها می‌تواند تبدیل به توصیه‌های سیاستی و گزارش‌های راهبردی شود و در اختیار مجلس و سیاست‌گذاران قرار گیرد.
قبادی در خاتمه‌ی سخنانش تأکید کرد: همه‌ی این اقدامات انجام شد تا امروز به این همایش کاملأ کاربردی و مسئله‌مند رسیدیم که امیدواریم خروجی‌های آن در اختیار سیاست‌گذاران و کمیسیون‌های مرتبط مجلس و ... قرار گیرد و مؤثر واقع شود.

گزارش تفصیلی همایش «اثرات اقتصادی ویروس کرونا؛ بررسی آینده پژوهانه»

کلید واژه ها: همایش اثرات اقتصادی کرونا دکتر قبادی


نظر شما :