خبر و اطلاعیه - آرشیو

گزارش پنل «علوم انسانی، ‌‌تأثیر اجتماعی و توسعه»

دکتر فراستخواه: . با وجود این‌که تمام امکانات برای ‌‌تأثیر علوم اجتماعی در جامعه وجود ندارد و امکان رفع مشکلات جامعه نیست اما این نمی‌تواند دلیلی شود برای این‌که بپذیریم این علم مسئولیت حل مسائل را ندارد.// دکتر افروغ: پرسش اصلی تحقیق، نقد پوزیتیویسم، عطف به پرسش رابطه‌ی نظریه و عمل در حوزه‌ی پدیده‌های اجتماعی است که حداقل از دفتر دوم تا چهارم، به‌صراحت به‌آن پرداخته شده است.// مسئله‌ی اولیه‌ای که در این پژوهش با آن مواجه بودیم عدم تحقق ۷۰ درصدی برنامه‌های توسعه در ایران است که محققان پاسخ‌هایی به این مسئله داده‌اند ‌اما به وجه و مبانی فکری و نظری عدم موفقیت توسعه توجهی نشده است.

ادامه مطلب

دکتر شاه‌قاسمی: سلبریتی‌ها بین جهان سرمایه‌داری و جهان فقر پل می‌زنند

سلبریتی‌ها با خدمت‌شان درواقع به خودشان خدمت می‌کنند، حتی اگر صادقانه پول به فقرا بدهند. نمونه‌ی آن کنسرتی بود که چندسال پیش خواننده‌ها با هزینه‌ی خودشان آواز خواندند و پول زیادی که جمع شد را به آفریقا فرستادند. آن‌ها نمی‌گویند که چگونه از این طریق سود شخصی به‌دست آوردند و در‌واقع در حال فریب ما هستند.

ادامه مطلب

گزارش پنل «همه‌گیری کووید ۱۹؛ ملاحظاتی فلسفی در باب تعامل علم و تکنولوژی و اخلاق»

برخلاف اهمیت فلسفه‌ی علم، فیلسوفان علم سکوتی اختیار کرده‌اند که می‌توان دلایلی همچون تمایل به بحث و گفتگو طولانی، عدم درگیری در بحث‌های علمی مؤثر بر تصمیم‌گیری‌های کلان، نگرانی از تأثیر منفی بر انگاره‌های علم در سپهر عمومی، دغدغه‌ی استفاده‌ی ابزاری از فلسفه‌ی علم را برای آن برشمرد.

ادامه مطلب

گزارش پنل «نقش پژوهش‌های علوم انسانی در راه‌گشایی مسائل فرهنگی»

از این منظر کرونا فقط نام یک بیماری نیست، بلکه نام یک پدیده‌ی فرهنگی است که تقریباً از سه دهه‌ی پیش با سقوط بلوک شرق و فروپاشیِ آرمان‌شهرهای سیاسی و غلبه‌ی لیبرالیسم اقتصادی و حاکمیت نهیلیسم فرهنگی و اعتقادی آغاز شده و اکنون تازه خود را در نظر ما آشکار ساخته است.

ادامه مطلب

حضور انتشارات پژوهشگاه در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در بهمن ماه ۱۳۹۹؛

انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با شرکت در فرایند نوین فروش الکترونیک آثار خود را با ۲۰ درصد تخفیف در این نمایشگاه ارائه خواهد کرد. نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن ماه، ۹۹ آغاز به‌کار خواهد کرد و تا ششم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

ادامه مطلب
دکتر صانع‌پور: حدیث شریف کساء، سرشار از دوستی و محبت‌ورزی است و اثری از انتقام‌جویی در آن دیده نمی‌شود

دکتر صانع‌پور: حدیث شریف کساء، سرشار از دوستی و محبت‌ورزی است و اثری از انتقام‌جویی در آن دیده نمی‌شود

حضرت امام (ره) در خصوص ایجاد وحدت، خواستار برجسته‌کردن نقاط و وجوه مشترک بین مسلمانان مختلف در دنیا شد. در این رویه، از توهین، لعن و نفرین به عقاید و خلفای مذاهب اسلامی باید پرهیز کرد، که این رویه با سیره‌ی پیامبر اسلام (ص) هم‌خوانی ندارد و قرآن نیز ما را از ناسزاگویی برحذر داشته است.

ادامه مطلب

گزارش پنل: «مسئولیت اجتماعی علوم انسانی برای شکل‌دهی به نظم جدید بین‌المللی»

مردمسالاری هم فرهنگ مدیریت جامعه مبتنی بر علوم انسانی است. علوم انسانی سلطه‌پذیر نیست و بسان یک موجود زنده اتفاقاً بر اصحاب علوم انسانی حکومت دارد و نه این‌که تحت سیطره‌ی آنها باشد. علوم انسانی فی‌نفسه می‌تواند دارای مسئولیت اجتماعی باشد. مسئولیت اجتماعی علوم انسانی را نمی‌توان به مسئولیت عالمان و متولیان علوم انسانی فرو کاست. مسئولیتی است که نظم‌پذیری بین‌المللی را باعث شود تا بتواند الگویی برای نظم جدید بین‌المللی نیز شود

ادامه مطلب

گزارش پنل تخصصی «پرورش اندیشه‌پژوهشی از دوران کودکی»

ما همواره آموزش از راه دور را یک آموزش عجیب می‌دانستیم اما الان روش‌ها که تجربه شد احتمالاً پایان نخواهد یافت. دیگر در آینده فقط آموزش حضوری نخواهیم داشت و بخشی از آموزش مجازی و از راه دور باقی خواهد ماند. نوآوری‌های آموزشی بیشازپیش مدنظر خواهد بود. سرمایه‌گذاری برای بخش‌های خصوصی فراهم خواهد شد. شرکت‌های بزرگ مانند گوگل و مایکروسافت به‌طور جدی‌تر وارد موضوع آموزش می‌شوند و صنعت آموزش را متحول می‌کنند و ابزارهای آموزش آنلاین باعث تحول کیفیت آموزش خواهند شد.

ادامه مطلب
یکی از نشانه‌های زیبایی شعر لذت بردن از آن است، لذتی که معطوف به سود نباشد

دکتر پورنامداریان: ادبیات، تولید زیبایی و بیان عاطفه با کلام است + فایل صوتی گالری

من همیشه این را گفته‌ام که وقتی یک شعر یا یک اثر ادبی را با نظریات جدید تأویل می‌کنم، اگر معرفتی جدید بر معرفت من نیفزاید و اگر حس زیبایی‌شناختی مرا نسبت به این اثر تقویت نکند، چه فایده‌ای دارد؟// «گنجشکی درختی را به آسمان برد» ظاهراً بی‌معنی است اما بی‌معنی نیست «گنجشک» فاعل و «درخت» مفعول است «به آسمان برد» هم متمم فعل و فعل است، ما می‌فهمیم معنی اش چیست. بنابراین وقتی می‌گوییم این معنی ندارد یا معنی این چیست؟ منظورمان این است که مصداق ندارد یعنی بر چیزی دلالت می‌کند که عادت‌های تجربی ما آن را قبول نمی‌کند و ...

ادامه مطلب

گزارش پنل «کرونا و مسئولیت اجتماعی»‌

از سال‌های ۱۹۶۰ به بعد در اروپا و غرب، بحث‌کردن بیش از رأی‌دادن توانسته تحولات جامعه غربی را شکل دهد. دانش‌گری از طریق بحث کردن و تولید مفاهیم و نشانه‌های تصویری و شنیداری دارد زیاد شده و نوعی علم انسانی_اجتماعی شنیداری درحال تولید انبوه است.// عدم اعتماد اجتماعی به استرس و اضطراب جمعی تبدیل می‌شود و وقتی اضطراب حاکم شود‌، عقلانیت اجتماعی جای خود را به خودخواهی و خوی طبیعی می‌دهد.

ادامه مطلب

دکتر صادقی‌زاده: بزرگ‌ترین تهدید موجود، تهدید خفه شدن سوژه‌ی انسانی است

امنیت «مفهومی» بسیط است که از گذر فرایند «تفهم» به ایجاد «فهم» مشخصی می‌انجامد. از همین روست که فهم ما از امنیت تا حدود زیادی به فضای فکری و فرهنگی ما بستگی دارد و با تحول پارادایمی در فضای یادشده شاهد تحولی کلان‌دامنه در معانی و دلالت‌های مفهوم امنیت هستیم. در دوره های مختلف و بنا بر اقتضائات تاریخی خاص، منابع امنیت و ناامنی متغیر بوده است و امروزه بزرگ‌ترین تهدید امنیتی رنگ باختن کنشگری اجتماعی و به محاق رفتن سوژه‌ی انسانی است.

ادامه مطلب
کسب افتخاری دیگر برای پژوهشگاه

کسب افتخاری دیگر برای پژوهشگاه گالری

در آیین اختتامیه‌ی هفدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی «نقد کتاب» مقالات محمدمهدی اردبیلی، سیدحسین میرجلیلی، سیاوش شوهانی و تعداد ۱۲ مقاله‌ی پژوهش‌نامه‌ی انتقادی و یک مقاله از نشریه‌ی کهن‌نامه‌ی ادب پارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان مقالات برگزیده یا شایسته‌ی تقدیر انتخاب و معرفی شدند و جوایز و لوح یادبودی به این‌مناسبت، به افراد برتر تعلق گرفت.

ادامه مطلب

گزارش «بررسی و ارزیابی کتاب حکمت عملی از نگاه سه فیلسوف مسلمان فارابی، ابن‌سینا و ملاصدرا» گالری

گرچه سطح علمی مباحث این کتاب را بالاتر از کارشناسی که مخاطب این اثر تلقی شده است، در مجموع زمینه‌ی تکمیل و پرداختن به بحث‌های دیگر حکمت عملی و به‌طور خاص عدالت و سیاست هم در این اثر وجود دارد.

ادامه مطلب
دکتر قبادی: انتخاب دکتر پاکتچی، باعث افتخار پژوهشگاه است
در نشست مدیران ستادی پژوهشگاه مطرح شد؛ باید آفت‌های دورکاری را شناسایی و با آن برخورد کنیم

دکتر قبادی: انتخاب دکتر پاکتچی، باعث افتخار پژوهشگاه است گالری

دکتر قبادی: باید خداوند متعال را شاکر باشیم و افتخار کنیم که عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان سفیر و نماینده‌ی دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو معرفی شد. ایشان دانشمندی جامع‌الاطراف، محققی مسلط و توانمند، متخصص در چندین رشته، صاحب ممارست در پژوهش‌های بین‌رشته‌ای و دارای تجربه در تحقیقات بین‌المللی هستند.// دورکاری از جهتی خوب و از جهتی آفت‌‍زاست و باید به‌مرور زمان و با بررسی‌های بیشتر، آفت‌های دورکاری را شناسایی و با آن برخورد کنیم.

ادامه مطلب

گزارش نشست «تبیین نظریات تفسیری فضل‌الرحمان و تأثیر آن بر خوانش‌های زنانه از قرآن»

فضل‌الرحمان و نویسندگان زن متأثر از او به‌نوعی با تمسک به رویکرد‌های نواندیشانه، تلاش کردند تا اول، اقتدار علمای پیشین را متزلزل کرده و روند ثابت تفسیر را متغیر دانسته و با کمک از بازشدن درب اجتهاد بتوانند عدالت جنسیتی را در زمینه‌ی آیات حقوقی و تشریع قوانین در حوزه‌ی زنان، فراگیر کنند.

ادامه مطلب

دکتر میرشاه‌ولایتی: نوآوری در خلاء ایجاد نمی‌شود

نوآوری در خلاء ایجاد نمی‌شود بلکه حاصل همکاری و تعاون است. به‌‌قولی، نوآوری نتیجه‌ی تعاملات شبکه‌‌ای پیچیده‌‌ای از عواملی چون علم، فناوری، یادگیری، تولید، سیاست، فرهنگ، کاربران نهایی محصولات و فرایندهاست. از عبارت اخیر می‌‌توان نتیجه گرفت که نوآوری به‌‌عنوان عنصری ضروری و غیر قابل چشم‌‌پوشی در بقای سازمان‌‌های عصر بیست و یکم، به احتمال ضعیف بتواند به‌‌صورت انفرادی، از الف تا ی توسعه یابد و این‌جاست که مفهوم نوآوری باز، مطرح می‌‌شود.

ادامه مطلب

گزارش پنل «کرونا و اثرات ارتباطی آن» گالری

برخلاف این‌که رسانه‌های چاپی و پخش معتبرترین منبع اطلاعات در مواقع بحرانی مانند بلایای آبشاری هستند، نقش رسانه‌های خبری از دروازه‌بانی به دیده‌بانی تغییر کرده است و از این طریق حتی آنها محتوای خبری مربوطه را بازنشر داده و به اشتراک می‌گذارند تا این‌که فقط بر تولید آن متمرکز شوند

ادامه مطلب

در مراسم شب یلدا مطرح شد؛ برای تسخیر قلوب، نیاز به لشکرکشی نداریم

برای تسخیر قلوب، نیاز به لشکرکشی نداریم و درطول تاریخ با همین حکمت و ادبیات توانستیم دنیا را تسخیر کنیم. متأسفانه به علت کوتاهی‌های ما خیلی‌ها مولانا را رومی می‌دانند درحالی‌که متعلق به ایران است. شاهنامه بزرگترین متن حماسی جهان است. رباعیات خیام در بین ملت روس درهرخانه‌‎ای وجود دارد. سر گنجینه‌ی ادبیات ما، با دیگران رقابتی گسترده برپاست و نباید از آن غافل باشیم.

ادامه مطلب
گزارش پنل «آسیب‌شناسی جهش تولید»

گزارش پنل «آسیب‌شناسی جهش تولید» گالری

کشاورزان گندم در کشورمان می‌توانند در دوره‌ی تنفس زمین در مدت کوتاهی به کشت سویا بپردازند. // براساس آمار گمرک ایران در سال ۱۳۹۶ هفت محصول عمده‌ی کشاورزی و غذایی شامل ذرت دامی‌، برنج، سویا،‌ گوشت،‌ جو،‌ کنجاله، شکر تصفیه‌نشده، عمده‌ترین محصولات کشاورزی و غذایی وارداتی به کشور در بین ۲۰ محصول عمده‌ی وارداتی هستند، در اولویت اجرای سیاست‌های خرید تضمینی قرار گیرند.

ادامه مطلب
گزارش نشست «یک‌صدمین سالگرد نهضت جنگل»

گزارش نشست «یک‌صدمین سالگرد نهضت جنگل» گالری

جنبش جنگل از نظر تاریخی یکی از قیام‌های مهم و تأثیرگذار در تاریخ معاصر ایران است که در مقطع حساسی از تاریخ ایران و جهان و اندکی پیش از شروع جنگ جهانی اول و زوال امپراتوری تزاری و عثمانی شکل گرفت. در میانه‌ی راه، جنبش نیز شاهد وقوع انقلاب بلشویکی در روسیه بود. ظهور و خیزش این جنبش بر پایه‌ی اندیشه و آرمان‌های برخی از مجاهدان مشروطه بود که با وجود استقرار مشروطیت در ایران، به جهت فشارهای روسیه، انگلستان و دیگر مدعیان داخلی و خارجی، دستاوردهای خود را در خطر تهدید می‌دیدند؛ لذا برای احیای استقلال ایران به دنبال کاهش نفوذ بیگانگان در ایران برآمدند.

ادامه مطلب

گزارش نشست تخصصی «کرونا و ابعاد و پیامدهای حقوقی آن» گالری

مثلاً کسی سالنی را اجاره کرده است تا کسبی داشته باشد و عملاً با تعطیلی تالارها و سالن‌ها، امکان کسب سود و منفعت ندارد یا مسائل عدیده‌ای که بر فضای کسب و کار ایجاد شده است و درآمدها کاهش یافته است که منجر به تشکیل و ثبت پرونده‌های بسیاری در زمینه عدم تمکن در پرداخت نفقه و پرداخت مهریه و... شده است؛ یا اماکنی که اجاره داده شده و میزان انتفاع از آن‌ها کاهش یافته است. چرا که مصوبات ستاد ملی کرونا، بازار و صنوف را تعطیل کرده است. آیا می‌توان از آن مغازه‌داری که کسبش تعطیل شده است، توقع اجرای تعهدات به نحو کامل به شکل پیشین داشت؟

ادامه مطلب

گزارش سخنرانی «قرنطینه، کرونا و زیست آنلاین نوجوان»

نوجوانان در حال تجربه‌ی شرایط آموزشی نوینی هستند که در چهارچوب قواعد قبلی نیست، یادگیری در این شرایط فعلی متمرکز و یک‌سویه نیست و آن‌چه نوجوانان از روند یادگیری خود روایت می‌کنند نشان‌دهنده‌ی پیش‌روی آن‌ها به سوی یادگیری مشارکتی و چندمنبعی است.

ادامه مطلب