گزارش پژوهشگاه در طرح ارتقاء به تراز بین‌المللی

۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۳ کد : ۲۰۳۲۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۶۳۰

گزارش پژوهشگاه در طرح ارتقاء به تراز بین‌المللی

ارائه‌ی گزارش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در کمیته‌ی هدایت و نظارت پروژه‌ی ملی اقتصاد مقاومتی ارتقاء و تبدیل پنج دانشگاه و پنج مرکز پژوهشی برتر به تراز بین‌المللی

جلسه‌ی شماره 69 کمیته هدایت و نظارت «پروژه‌ی ملی اقتصاد مقاومتی ارتقاء و تبدیل پنج دانشگاه و پنج مرکز پژوهشی برتر به تراز بین‌‌المللی» روز شنبه مورخ، 20 دی ماه 1399، به‌منظور ارائه‌ی گزارش فعالیت‌های دانشگاه تهران و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در طرح تراز بین‌الملل به‌صورت مجازی با حضور دکتر علی خاکی صدیق (معاون آموزشی وزارت عتف)، دکتر سیدمحمدعلی توکل کوثری (استاد دانشگاه تهران)، دکتر یوسف ثبوتی (استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان)، دکتر حسین راغفر (استاد دانشگاه الزهراء)، دکتر عبدالله سلیمی (استاد دانشگاه کردستان)، دکتر سعید سمنانیان (استاد دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر عبدالرضا سیمچی (استاد دانشگاه صنعتی شریف)، دکتر شجاع‌الساداتی (استاد دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر (استاد محترم دانشگاه تهران) دکتر علی‌اکبر صبوری (استاد دانشگاه تهران)، دکتر نیلی احمدآبادی (رئیس دانشگاه تهران) دکتر محمد جوان (عضو کارگروه پروژه و استاد دانشگاه تربیت)، دکتر نوه ابراهیم (عضو کارگروه پروژه و استاد دانشگاه خوارزمی)، دکتر حسینعلی قبادی (رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و دکتر شکوه‌السادات حسینی (مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه) برگزار شد.
در ابتدای این نشست مجازی، دکتر نیلی احمدآبادی (رئیس دانشگاه تهران) درخصوص گزارش عملکرد دانشگاه تهران در طرح تراز و نقد و بررسی آن توسط حاضرین گزارشی ارائه کرد.

سپس دکتر حسینعلی قبادی در خصوص فعالیت‌های بین‌المللی پژوهشگاه بیان کرد که پژوهشگاه در مقایسه با دانشگاه‌های جامع چون دانشگاه تهران، تقریباً در نقطه‌ی صفر قرار دارد اما برخلاف محدودیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، اقدامات قابل‌توجهی انجام شده است. قبادی با اشاره به طرحی در حوزه‌ی زبان‌شناسی که به سفارش یکی از مؤسسات علمی در کشور کانادا آغاز و به‌دلایل امنیتی متوقف شده بود، موانع امنیتی و مسائل ایدئولوژیکی را به عنوان نمونه‌هایی از موانع انجام فعالیت‌های بین‌المللی در رشته‌های علوم انسانی برشمرد. وی همچنین به انعقاد تفاهم‌نامه‌های خوبی که با مؤسسات و مراکز دانشگاهی با کشورهای ترکیه، آلمان، روسیه، هندوستان، کشورهای شمال آفریقا و نظایر آن اشاره کرد که می‌تواند در انعقاد قراردادهای بین‌المللی راه‌گشا باشد. قبادی همچنین با اشاره ‌به برگزاری سالانه‌ی همایش شمس و مولانا با حضور سفیر کشور ترکیه در خوی، یکی از اقدامات مثمرثمر پژوهشگاه در حوزه‌ی بین‌المللی را شناسایی و ثبت چهره‌ها و میراث تمدنی کشور به نام ایران در عرصه‌ی بین‌المللی خواند.
پس از سخنان رئیس پژوهشگاه، دکتر شکوه‌السادات حسینی، مدیر همکاری‌های علمی و فرهنگی، با ارائه‌ی گزارش عملکرد پژوهشگاه در 5 سال گذشته در شش محور خواسته شده توسط معاونت آموزشی وزارت عتف، توضیحاتی را ارائه کرد. محورهای ارائه شده به شرح زیر بود:
1. گزارشی از مقایسه‌ی عملکرد پژوهشگاه طی سالهای حضور در پروژه و جایگاه در نظام‌های رتبه‌بندی مصوب پروژه؛
2. آمادگی برای ارائه‌ی خدمات پژوهشی و مشارکت اجتماعی و عکس‌العمل سریع در شرایط بحران و سطح تاب‌آوری در برابر ناملایمات؛
3. جهت‌گیری جدید پژوهشی برای فعالیت در سال‌های آتی با عنایت به شرایط شیوع ویروس کرونا؛
4. راهکار استقلال مالی و چگونگی کاهش میزان وابستگی مراکز به بودجه دولتی؛
5. روند ارتباطات بین‌المللی در سال‌های آتی با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا؛
6. اقدامات به‌عمل آمده در حرکت به‌سوی پژوهشگاه جامعه‌محور؛

در ادامه دکتر خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت عتف، با اشاره به اقدامات بسیار قابل توجهی که پژوهشگاه در زمینه‌ی پاندومی کرونا انجام داده است، و تقدیر و تشکر از مسئولان پژوهشگاه برای حضور فعال در این شرایط بحرانی، عدم تسلط اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به زبان‌های خارجی و نیز ترجمه‌ی آثار تولید شده در پژوهشگاه به زبان انگلیسی را به عنوان موانع ورود به عرصه‌ی بین‌المللی خواند. همچنین دکتر سمنانیان و دکتر شجاع‌الساداتی قلت کسب درآمدهای اختصاصی برای استقلال مالی پژوهشگاه را به‌عنوان نقطه ضعف در ارائه‌ی گزارش پنج ساله و نیز لزوم جذب گرنت برای اعضاء هیأت علمی را به‌عنوان یکی از راهکارهای تقویت آن دانست.

در خاتمه‌ی این نشست مجازی نیز دکتر قبادی در خصوص تسلط اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به زبان‌های خارجی، توضیح داد که چهره‌های شاخصی به‌ویژه در رشته‌های زبان‌شناسی، فرهنگ و زبان‌های باستانی در پژوهشگاه وجود دارند که به بیش از یک زبان نیز مسلط هستند اما با وجود موانعی که در ابتدا به آن‌ها اشاره شده امکان حضور در عرصه‌های بین‌المللی را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است. وی در خصوص انتشار کتاب به زبان انگلیسی در پژوهشگاه به مواردی اشاره کرد و این هدف را به‌عنوان یکی از اهداف آتی پژوهشگاه برشمرد. قبادی همچنین با توجه به عدم تحقق 28 درصد از بودجه‌ی سال گذشته پژوهشگاه، اقدامات به‌عمل آمده در خصوص کسب درآمدهای اختصاصی از طریق طرح‌های کارفرمایی و نیز مرکز آموزش‌های آزاد که در گزارش پژوهشگاه بیان شده، تنها بخشی از درآمدهای اختصاصی پژوهشگاه دانست و بیان کرد: کمیته‌هایی به منظور افزایش درآمدهای پژوهشگاه در حال شکل‌گیری است که امید است در خصوص استقلال مالی راه‌کارهای مناسبی در دستور کار قرار گیرد.
فایل پاورپوینت گزارش ارائه شده‌ی پژوهشگاه در این جلسه را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

 

کلید واژه ها: کمیته‌ی هدایت و نظارت پروژه‌ی ملی اقتصاد مقاومتی پنج مرکز پژوهشی برتر اقتصاد مقاومتی طرح ارتقاء به تراز بین‌المللی


نظر شما :