در نشست مدیران ستادی پژوهشگاه مطرح شد؛ باید آفت‌های دورکاری را شناسایی و با آن برخورد کنیم

دکتر قبادی: انتخاب دکتر پاکتچی، باعث افتخار پژوهشگاه است

۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۷ کد : ۲۰۳۱۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۴۳
دکتر قبادی: باید خداوند متعال را شاکر باشیم و افتخار کنیم که عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان سفیر و نماینده‌ی دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو معرفی شد. ایشان دانشمندی جامع‌الاطراف، محققی مسلط و توانمند، متخصص در چندین رشته، صاحب ممارست در پژوهش‌های بین‌رشته‌ای و دارای تجربه در تحقیقات بین‌المللی هستند.// دورکاری از جهتی خوب و از جهتی آفت‌‍زاست و باید به‌مرور زمان و با بررسی‌های بیشتر، آفت‌های دورکاری را شناسایی و با آن برخورد کنیم.
دکتر قبادی: انتخاب دکتر پاکتچی، باعث افتخار پژوهشگاه است

در نشست مدیران ستادی پژوهشگاه مطرح شد؛ باید آفت‌های دورکاری را شناسایی و با آن برخورد کنیم
دکتر قبادی: انتخاب دکتر پاکتچی، باعث افتخار پژوهشگاه است
 

ششمین نشست مدیران ستادی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 16 دی‌ماه 1399، توسط مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در سالن اندیشه برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر قبادی، ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین در جلسه، از بابت انتخاب دکتر پاکتچی به عنوان «سفیر و نماینده‌ی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان آموزش علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)» ابراز خرسندی کرد و گفت: باید خداوند متعال را شاکر باشیم و افتخار کنیم که عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان سفیر و نماینده‌ی دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو معرفی شد. ایشان دانشمندی جامع‌الاطراف، محققی مسلط و توانمند، متخصص در چندین رشته، صاحب ممارست در پژوهش‌های بین‌رشته‌ای و دارای تجربه در تحقیقات بین‌المللی هستند.
دکتر قبادی، در ادامه‌ی جلسه درباره‌ی ارزیابی دورکاری کارکنان یادآور شد: یکی از مسائل ما میزان کارآمدی پرسنل است. دورکاری از جهتی خوب و از جهتی آفت‌‍زاست و باید به‌مرور زمان و با بررسی‌های بیشتر، آفت‌های دورکاری را شناسایی و با آن برخورد کنیم. وی پیشنهاد داد، در جلسه‌ی آتی نشست مدیران ستادی، سنجه‌های دورکاری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، بازآرایی را یکی از محورهای برنامه‌ی توسعه خواند و با تأکید به این‌که ساختار جدید موجب تغییراتی در برخی از نهادها یا حذف آن شده است؛ از معاونت اداری_مالی خواست تا جلسه‌ای با کارکنان داشته باشند و نظرات آنان را درباره‌ی فرایند ابلاغ ساختار سازمانی بررسی کنند تا جایابی افراد واقع‌بینانه صورت گیرد. وی با اشاره به این‌که برنامه‌ی توسعه ضمانت اجرایی می‌خواهد؛ درباره‌ی نقش مدیران گروه‌ها تصریح کرد: بایستی مسئله‌هایمان را از طریق مدیران میانی کشف کنیم. مدیران میانی اعم از اداری- پژوهشی و پشتیبانی می‌توانند با نظارت حین عمل، به پایش برنامه‌ی راهبردی کمک کنند تا با ارزیابی از پایین به بالا بتوانیم برنامه‌ی راهبردی را محقق کنیم.


در ادامه‌ی نشست، مدیران ستادی درباره‌ی ساختار جدید پژوهشگاه و الزامات آن نقش مدیران میانی در پیشبرد برنامه‌ی راهبردی و مروری بر ارزیابی دورکاری کارکنان به‌بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و درباره‌ی ساختار جدید پژوهشگاه و الزامات آن موارد مهمی مطرح شد: 1. با توجه به این‌که شرط احراز پست‌های رئیس اداره دارا بودن سابقه در آن واحد است درصورتی‌که فردی سابقه‌ای در آن مجموعه نداشته باشد چگونه خواهد بود؟ 2. درباره‌ی تنزل رتبه برخی از کارمندان در ساختار جدید با داشتن تخصص، شایستگی و سابقه‌ی کاری بالا مساعدت شود 3. پست‌های کارمندان با توجه به رعایت تخصص، شرایط ستاره‌دار اختصاص داده شود و پست غیرستاره‌دار به اعضای هیأت علمی اختصاص ندهند 4. در صورت تغییر رسته‌ی شغلی از کارشناس آموزشی-پژوهشی به اداری وضعیت کارکنان چگونه خواهد بود.
حسن اسدی‌افخم، مدیر بودجه، تحول اداری و بهره‌وری در این نشست بیان کرد: واحدهایی که رئیس اداره دارند و کارشناس مسئول نداشتند، پیش‌نیاز کارشناس مسئول ندارند. وی تصمیم‌گیری برای انتخاب افراد در پست‌ها را از اختیارات مدیر خواند و گفت: با به‌روزرسانی شرح وظایف، شرایط احراز شغل به واحدها ابلاغ خواهد شد.
شاهپور نیکبخت شیبانی، مدیر اداری و پشتیبانی پژوهشگاه نیز خاطرنشان کرد: داشتن تجربه‌ی کارشناس مسئول درصورتی‌که پیش‌نیاز وجود نداشته باشد، ضروری نیست. همچنین حذف یا تغییر پست سازمانی بر اساس آئین‌نامه و ضوابط قانونی انجام می‌شود. وی درباره‌ی تغییر رسته‌ی شغلی کارکنان در ساختار جدید یادآور شد: تفاوتی در حقوق آنان ایجاد نمی‌شود و فقط در ارتقای رتبه تأثیر دارد که به‌دنبال راه‌کاری هستیم تا کارکنان دچار خسران نشوند.
دکتر مسعود رضایی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت درباره‌ی نقش مدیران میانی در پیشبرد برنامه راهبردی گفت: مدیران میانی، نقش مهمی در انعکاس مسائل و مشکلات در نظارت و پایش برنامه‌ی راهبردی دارند تا با همکاری آنان بتوانیم به اهداف خود در برنامه‌ی راهبردی برسیم. بحث دورکاری و شرایط کرونایی موضوع مهمی است هم از جهت این‌که کارکنان به‌موقع و درست کارشان را انجام دهند و هم از بعد نظارتی و اطمینان از این‌که کارها در مسیر درست انجام گیرد ضمن این‌که در جلسات آتی نشست ستادی، زمانی را به بحث‌های تخصصی اختصاص می‌دهیم.
در ادامه مهندس جواد صالحی، سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات نکاتی را مطرح کرد: 1. از مدیران خواسته شود که اثرات برنامه‌ی راهبردی اول و دوم در نحوه‌ی مدیریتی خود را بیان کنند تا مورد الگو قرار بگیرد؛ 2. مدیران نیاز به آموزش‌های تخصصی مثل کارت امتیازی متوازن (BSC) دارند تا این برنامه نمود بیشتری داشته باشد. پیشنهاد می‌شود، در ارزیابی دورکاری کارکنان، روش‌ها، ابزارکار، ارزیابی‌ها یه‌صورت هدف‌مند پیگیری شوند.
دکتر شکوه السادات حسینی، مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی یادآور شد: بایستی سازوکار علمی و عملی اجرای برنامه به‌ویژه در حوزه‌ی بین‌الملل بحث شود.
دکتر سلمان صادقی‌زاده، سرپرست مدیریت فرهنگی تغییر ساختار را مبارک ارزیابی کرد  و گفت: از این جهت‌که برنامه‌ی راهبردی به روزآمدسازی و بازاندیشی منجر می‌شود، اتفاق خوبی است. بازاندیشی یک نیاز اجتماعی و نیاز فردی است که درصورت نبود آن، سازمان دچار آفت و با مشکل روبرو خواهد شد. یکی از آفت‌های سازمانی سندرم سلسله مراتب و ساختار موروثی است که نبود نظارت و ارزیابی باعث نابه‌سامانی خواهد شد. یکی از مزیت‌های تغییر ساختار دادن قدرت بازیگری به کارشناس است.

 

کلید واژه ها: پاکتچی قبادی دورکاری جلسه مدیران ستادی


نظر شما :