گزارش پایانی کارگاه «ایران‌شناسی برای استادان شرق‌شناس روسی»

۲۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۰ کد : ۱۸۷۰۰ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۱۵۴۳

دوره ایران‌شناسی برای استادان شرق‌شناس روسی در روزهای دهم تا بیستم مهر 1398 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در راستای فعالیت‌های بین‌المللی خود در زمینه معرفی همه‌جانبه ابعاد فرهنگی ایران اقدام به برگزاری کارگاه دوره‌ ایران‌شناسی برای برخی از استادان شرق‌شناس روسی از دانشگاه‌های مختلف این کشور کرد.
در این کارگاه که به همت دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی و با همکاری بنیاد مطالعات اسلامی ابن‌سینا برگزار شد، توجه به روح فرهنگ ایرانی و شناساندن ابعاد و ویژگی‌های مختلف این فرهنگ که آن را از دیگر بخش‌های فرهنگ و تمدن اسلامی متمایز می‌سازد، در اولویت برنامه‌ریزی قرار داشت.
در این دوره که به شکلی تخصصی لایه‌ها و ابعاد مختلف فرهنگ ایرانی را از نگاه مخاطب غیر ایرانی مورد هدف قرار داده بود، استادان صاحب‌نام و صاحب تألیفاتی از داخل و خارج از پژوهشگاه دعوت به همکاری شدند. استادان برجسته این دوره عبارت بودند از: دکتر کریم مجتهدی، دکتر تقی پورنامداریان، استاد علی‌اکبر ثبوت، استاد حسن میرعابدینی، دکتر احمد پاکتچی، دکتر علی‌اصغر مصلح، مهندس کامبیز نوایی، دکتر زهرا مبلغ، دکتر پرویز جاهد، دکتر جان‌اله کریمی مطهر، دکتر امیر مازیار، دکتر احمد صدری، دکتر آبتین گلگار و استاد اسرافیل شیرچی که درس‌گفتارها و کارگاه‌هایی در زمینه عرفان و ادبیات عرفانی، ادبیات داستانی و شعر معاصر ایران، فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی، فلسفه اشراق، معماری اسلامی، ادبیات تطبیقی، مطالعات قرآنی، اندیشه معاصر در ایران، موسیقی، سینما و خوشنویسی ارائه دادند. درس‌گفتارهای نظری این دوره عمدتا در پژوهشگاه علوم انسانی تشکیل شد و کارگاه‌های عملی در بازدید شرکت‌کنندگان از موزه سینمای ایران، کارگاه خوشنویسی استاد اسرافیل شیرچی و موزه موسیقی ایران برگزار شد.
افزون بر آن، شرکت‌کنندگان این دوره که خود تخصص‌های متنوعی نظیر ادبیات، فلسفه، تاریخ اسلام، زبان‌شناسی، اقتصاد و روانشناسی داشتند، علاوه بر گذراندن 60 ساعت دروس نظری، از موزه و کتابخانه ملی ملک نیز بازدید کردند. هم‌‌چنین موفق به تماشای دو فیلم «باد صبا» و «گاو» در بنیاد سینمایی فارابی و تئاتر «سرزمین پدری» در تئاتر شهر شدند.
آیین اختتامیه این دوره در روز بیستم مهر 1398 در حضور دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی، شرکت‌کنندگان و برخی استادان دوره و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه در محل سالن اندیشه برگزار شد.
در این مراسم دکتر شکوه السادات حسینی، مدیر دفتر همکاری‌‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه ابتدا گزارش مختصری از برگزاری این دوره ارائه کرد. سپس دکتر کریم مجتهدی و دکتر تقی پورنامداریان دو تن از استادان دوره طی سخنان کوتاهی بر لزوم برگزاری چنین دوره‌هایی به‌ویژه با حضور شرق‌شناسان و متخصصان فرهنگ ایرانی تأکید کردند. پس از ایشان، دو تن از شرکت‌کنندگان روسی برداشت‌ خود را از این دوره بیان کردند و ضمن تشکر از برپاکنندگان دوره، خواستار ادامه روابط فرهنگی ایران و روسیه در این سطح شدند.
در پایان، دکتر قبادی پس از سخنرانی کوتاهی، گواهی‌های حضور در این دوره ده روزه را به استادان و شرکت‌‌کنندگان اعطا کرد.

 

کلید واژه ها: روسیه پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :