دعوت به گفتگو و صلح؛ سخنان دکتر قبادی در همایش بین‌المللی زبان و ادبیات روسی

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۱ کد : ۱۶۸۵۶ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۷۶۲

مراسم افتتاح دومین همایش بین المللی انجمن ایرانی زبان و ادبیات روسی با عنوان «زبان و ادبیات روسی در دنیای معاصر؛ مشکلات و چشم اندازها» روز سه شنبه 18 اردیبهشت 97 برگزار شد. دکتر حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان حاضر از کشورهای مختلف گفت: افتخار داریم که در بزرگترین پژوهشگاه خاورمیانه میزبان شما هستیم و امیدوارم این همایش شکوهمند، مقدمه ای برای گسترش همکاری های پژوهشی بین پژوهشگاه و کشورهای دیگر باشد.


قبادی در ادامه با اشاره به صلح‌دوستی ایرانیان تاکید کرد: ما همیشه خواهان گفت و گو و تعامل با جهانیان بوده ایم و من فکر می‌کنم اکنون جهان در عهد تاریخی ویژه ای قرار گرفته است که دنیای غیرسلطه‌گر، اعم از کشورهای آمریکای لاتین، کل جهان شرق، روسیه و قاره آفریقا برای احقاق حق ملت ها در برابر سلطه گران غربی قرار گرفته اند؛ آن سلطه گرایی و امپریالیزمی که با برجسته کردن  شخص عوام‌فریبی چون ترامپ نظم و آرامش جهان را برهم می زند.


 رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تأکید کرد: امیدوارم همه محققان و دانشمندان و پژوهشگاه علوم انسانی با کوشش بیشتر؛ فرصت ها و تهدیدهای این عهد ویژه را بازشناسی کنند و از این فرصت تاریخی برای تعمیق مبادلات فکری، فرهنگی و پژوهشی استفاده نمایند.

در ادامه دکتر قبادی با تأکید بر تمدن و فرهنگ غنی ایران، اشعاری را از شاهنامه فردوسی برای حضار قرائت کرد و گفت: شما مطلع هستید که تمام حماسه های جهان مشحون از جدال، درگیری و مبارزه هست؛ اما به دلیل روح مداراجو و تمدن گفت و گو محور ایران، فردوسی در شاهنامه به عنوان یکی از بزرگترین حماسه های ادبی جهان می فرماید: چو بر دانشی شد گشاده جهان ... به آهن چه داریم گیتی نهان؟ که به نظر من این سخن فردوسی هم باید به سردر سازمان ملل اضافه شود. ای کاش رهبران کشورهای جنگ‌طلب هم یک بار شاهنامه می خواندند و به این ابیات دقت می کردند و با خود می‌اندیشیدند چرا باید کودکان و مردم بی گناه را آماج گلوله‌ها قراد داد؟

قبادی تصریح کرد: فردوسی معتقد بود اگر هم قرار است جنگی میان دولت ها درگیرد، نباید به نابودی ملت ها منجر شود. در مجموع ادبیات و فرهنگ ما ثابت می کند ایران آغازگر جنگ نبوده است اما در صورت تجاوز مقاوم و نستوه هستیم.
دکتر قبادی در خاتمه سخنانش ابراز امیدواری کرد؛ حضور و تعاملات علمی دانشمندان کشورهای روسیه، اوکراین، گرجستان، دانمارک، لیتوانی، کرواسی، تاجیکستان و ... در این همایش باعث ارتباط و گسترش علمی بیشتر طرفین شود.

لازم به ذکر است لیوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران نیز در این همایش حضور داشت و به سخنرانی پرداخت.

کلید واژه ها: دومین همایش بین المللی انجمن ایرانی زبان و ادبیات روسی همایش زبان روسی روسیه لیوان جاگاریان سفیر روسیه پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :