گزارش «کارگاه ایران‌شناسی برای استادان شرق‌شناس روسی»

۱۴ مهر ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۱ کد : ۱۸۶۴۵ مهم‌ترین اخبار گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۲۱۴۸
گزارش «کارگاه ایران‌شناسی برای استادان شرق‌شناس روسی»

کارگاه ایران‌شناسی برای استادان شرق‌شناس روسی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد
 

بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بنیاد مطالعات ابن‌سینا در مسکو، دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه با همکاری بنیاد ابن‌سینا از اواخر تیرماه 1398 در زمینه برگزاری یک کارگاه ایران‌شناسی مربوط به دوران پس از اسلام تاکنون، شروع به همکاری کردند.
پس از فراخوان بین‌المللی و ثبت‌نام متقاضیان، برنامه‌های کارگاه بر اساس علاقه‌مندی‌های شرکت کنندگان تنظیم شد و از استادان مجرب صاحب تألیف و صاحب‌نظر در هر زمینه، از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و دیگر دانشگاه‌ها دعوت به عمل آمد تا در حوزه‌های فلسفه، اندیشه معاصر، عرفان و ادبیات عرفانی، ادبیات داستانی و شعر معاصر، فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی، معماری، سینما، موسیقی و خوشنویسی ایرانی درس‌گفتارها و کارگاه‌هایی برای شرکت‌کنندگان برگزار کنند.
افزون بر آن، در هماهنگی با بنیاد سینمایی فارابی، موزه سینمای ایران، موزه و کتابخانه ملی ملک، موزه موسیقی و بنیاد مطالعات قفقاز، دیدارهای علمی و مفصلی در خلال برنامه‌ها انجام گرفته و خواهد گرفت تا استادان روسی از نزدیک با وضعیت، سطح و رویکرد برخی نهادهای فرهنگی ایران آشنا شوند.
اسامی شرکت‌کنندگان دوره عبارت‌است از:
-    یوگنیا نیکی‌تن‌کوی، استادیار گروه تاریخ و فلسفه آسیای جنوبی و مرکزی و مدرس دانشگاه زباشناسی مسکو
-    تاتیانا آنیکی‌وا، دکتری فلسفه و محقق ارشد انستیتو شرق شناسی از آکادمی علوم روسیه
-    دانیار گیلمودینوف، رئیس گروه مطالعات اجتماعی و سیاسی مرکز مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری تاتارستان و جامعه شناس اسلام شناس
-    راویلیا زیانشینا، دکتری روانشناسی و علوم تربیتی و معاون مرکز اطلاعات علمی و همکاری‌‌های بین‌المللی انستیتوی استراتژی توسعه آموزش آکادمی علوم روسیه
-    کسنیا ریژکوا، استاد اداره معنوی مسلمانان سنت پترزبورگ و منطقه لنینگراد
-    یولیا ولکووا، مدرس روانشناسی عمومی و اجتماعی دانشگاه ایالتی ورونژ و متخصص روان درمانی گروهی با رویکرد تحلیلی
-    مارات گاتین، استاد دانشگاه روابط بین الملل دانشگاه فدرال کاران
-    الکساندرا چرکونوا، کارشناس زبان شناسی
-    الکساندر پانامارف، دکتری اقتصاد و مدرس گروه نظریه‌های اقتصادی
این برنامه ده ‌روزه از صبحگاه روز دهم مهر 1398 با ثبت‌نام و معارفه شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان دوره در دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی، آغاز شد.
 پس از آن مهمانان بازدیدی 5 ساعتی از مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک داشتند و با راهنمایی نوشاد رکنی، رییس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی، از بخش‌های مختلفی نظیر علوم در ایران اسلامی، هنر و زندگی، هزار داستان، تمبر و سکه و نیز سالن کتابخانه دیدن کردند.
پس از این دیدار، طبق هماهنگی با بنیاد سینمایی فارابی، فیلم مستند «باد صبا» ساخته آلبر لاموریس (1347) درباره طبیعت و مردم ایران در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی نمایش داده شد و میهمانان در نخستین روز اقامت خود در ایران به صورت مجازی مناظر طبیعی و شهری و روستایی ایران را زیر نظر گرفتند.
برنامه روز دوم دیدار از کاخ موزه گلستان، دیدار با اعضای انجمن‌های علمی ایران‌شناسی و زبان روسی سپری شد.
 در نوبت عصرگاهی فیلم نوستالژیک «گاو» ساخته داریوش مهرجویی در سالن سینمای بنیاد فارابی نمایش داده شد و مهمانان و مجریان برنامه در فضای باغ موزه آبگینه به گفت‌وگو درباره فیلم پرداختند.
در ادامه روز جمعه 12 مهر 98، شرکت‌کنندگان به دعوت موزه سینما بازدیدی از این موزه داشتند و نخستین درس‌گفتار دوره با عنوان: «ژانر و سبک در سینمای ایران» در سالن تشریفات موزه با تدریس دکتر پرویز جاهد، فیلمساز و منتقد سینما، برگزار شد و استادان روسی ضمن آشنایی با تاریخ سینمای ایران، مطالبی در زمینه ارتباط این رسانه هنری با بدنه اجتماعی ایران، پیش و پس از انقلاب، آموختند.
روز شنبه 13 مهر، در سالن ادب پژوهشگاه، در دو نوبت صبح و عصر، آقایان دکتر تقی پورنامداریان و استاد علی اکبر ثبوت به ترتیب درباره ادبیات عرفانی و عرفان درس‌گفتارهایی در مورد تفاوت عرفان و تصوف، مشرب‌های عرفانی، عرفان نظری و عملی، عرفان در شعر و نثر و آثار برجسته عارفان و تصوف و آیین فرافرقه‌ای ارائه کردند و به پرسش‌های مفصل شرکت‌کنندگان پاسخ دادند.
طبق برنامه روز یکشنبه 14 مهر 98 از ساعت 10 تا 12 دیداری دوستانه میان اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و استادان روسی در سالن حکمت پژوهشگاه برگزار می شود.

 

کلید واژه ها: روسیه روسی کارگاه ایران‌شناسی برای استادان شرق‌شناس روسی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :