در سی و هفتمین جلسه شورای پژوهشی صورت گرفت:

تأیید پیش‌نویس آئین‌نامه و ضوابط انتخاب قطب‌های علمی و شیوه‌نامه انتخاب استادان سرآمد پژوهشی پژوهشگاه

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۲ کد : ۲۳۹۶۴ مهم‌ترین اخبار حوزه ریاست شورای پژوهشی
تعداد بازدید:۴۲۲
تأیید پیش‌نویس آئین‌نامه و ضوابط انتخاب قطب‌های علمی و شیوه‌نامه انتخاب استادان سرآمد پژوهشی پژوهشگاه

سی و هفتمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه 29 خرداد ‌ماه 1402 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اعضای شورا برگزار شد. در این جلسه ضمن تسلیت شهادت امام جواد علیه السلام، پیش‌نویس پیشنهادی معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی درباره آئین‌نامه و ضوابط انتخاب قطب‌های علمی و شیوه‌نامه انتخاب استادان سرآمد پژوهشی پژوهشگاه مورد تأیید اعضای شورا قرار گرفت و همچنین بر ضرورت هماهنگی‌های لازم با مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دعوت از سخنرانان و مهمانان خارج از کشور جهت حضور در سخنرانی‌ها، نشست‌ها و سایر برنامه‌‌های پژوهشگاه تأکید شد.

دکتر نجفی: قبول مسئولیت اداره یک سازمان با سختی‌ها و دشواری‌های متعددی همراه است

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّی ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السلام و ضمن تسلیت شهادت امام نهم شیعیان، امام جواد علیه السلام، گفت: امام جواد علیه السلام جوان‌ترین امام شهید شیعیان هستند که در سن 28 سالگی به شهادت رسیدند، هرچند وجود تابناک و نورانی معصومین علیهم السلام پیر و جوان ندارد و چه در زمان حیات و چه پس از آن، الی یوم القیامه نورافشانی می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه با اشاره به فرازی از نامه 63 نهج‌البلاغه که در آن امام علی علیه السلام خطاب به ابوموسی اشعری، فرماندار وقت کوفه فرموده است: «حوادث جاری کشور آن‌چنان آسان نیست که تو فکر می‌کنی، بلکه حادثه بسیار بزرگی است که باید بر مرکبش سوار شد، و سختی‌های آن را هموار کرد، و پیمودن راه‌های سخت و کوهستانی آن را آسان کرد»؛ به  تشریح سختی‌ها و دشواری‌های اداره امور و کارها برای مسئولان سازمان‌ها و نهادها و به‌طور خاص چالش‌ها و دشواری‌های اداره امور پژوهشگاه پرداخت و گفت: قبول مسئولیت ادارۀ یک سازمان همچون پژوهشگاه، با سختی‌ها و دشواری‌های متعددی همراه است و این چنین نیست که همه چیز فراهم و آماده بهره‌برداری باشد. ازجمله مشکلات پژوهشگاه در دوره‌های مختلف و به ویژه در حال حاضر، صرف هزینه و زمان بسیار برای حفظ و تداوم تملک املاک و اموال به امانت سپرده‌شده به مسئولان پژوهشگاه است که البته پس از الحاق ساختمان بنیاد دانشنامه‌نگاری؛ در این زمینه مدیریت پژوهشگاه با مشکلات متعددی در کنار مشکلات دیگر روبه‌رو شده است. وی یکی از وظایف اصلی مسئولان سازمان‌ها را حفظ اموال بیت‌المال به بهترین شکل آن برشمرد و اظهار امیدواری کرد با پیگیری‌های صورت گرفته، بتوان در این راستا گام‌های مثبتی برداشت و این موضوع در حال حاضر یکی از اولویت‌های اصلی است که انشاء ا... با صبر و بردباری همکاران به نتیجه لازم منتهی شود.

تأیید پیش‌نویس آئین‌نامه و ضوابط انتخاب قطب‌های علمی و شیوه‌نامه انتخاب استادان سرآمد پژوهشی پژوهشگاه

سپس دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، با اشاره به ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ضرورت تدوین شیوه‌نامه انتخاب استادان سرآمد پژوهشی، آموزشی و فرهنگی در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی براساس دستورالعمل نحوه اعطای پایه تشویقی به اعضای هیأت علمی گفت: پس از تهیه شیوه‌نامه انتخاب استادان سرآمد آموزشی پژوهشگاه، شیوه‌نامه انتخاب استادان سرآمد پژوهشی پژوهشگاه نیز تهیه و در اختیار اعضای محترم شورا قرار داده شد تا در صورت طرح پیشنهاد یا اصلاح، دیدگاه خود را مطرح نمایند. دکتر فوزی همچنین با اشاره به تهیه پیش‌نویس آئین‌نامه و ضوابط انتخاب قطب‌های علمی پژوهشگاه مطابق با اسناد بالادستی، که پیش‌نویس این آئین‌نامه نیز در اختیار اعضای شورا قرار داده شده بود، از آنان خواست در این زمینه نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را اعلام نمایند. در ادامه و با توجه به تأیید پیش‌نویس‌های تدوین شده، مقرر شد فرایند بعدی تصویب این موارد در مراجع ذی‌ربط ادامه یابد.

تأکید بر اهمیت ثبت اطلاعات فعالیت‌های علمی اعضاء در پایگاه‌های علمی کشور

ضرورت انجام هماهنگی‌های لازم با مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دعوت از سخنرانان و مهمانان خارج از کشور جهت حضور در سخنرانی‌ها، نشست‌ها و سایر برنامه‌‌های پژوهشگاه از دیگر محورهای مورد تأکید معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بود. دکتر فوزی در ادامه با اشاره به وضعیت پژوهشگاه در رتبه‌بندی‌های مختلف در کشور گفت: در این گزارش‌ها مؤلفه‌‌ها و شاخص‌های متعددی جهت رتبه‌بندی مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی مورد استناد قرار می‌گیرد. فعال بودن و ثبت فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی به‌ویژه مقالات علمی در گوگل اسکالر؛ ثبت چکیده انگلیسی مقالات در سامانه‌‌‌‌های نشریات و سامانه‌‌ پژوهشی پژوهشگاه؛ استفاده از ایمیل سازمانی و... ازجمله شاخص‌هایی است که با انجام آنها توسط اعضاء، می‌توان به ارتقاء هرچه بیشتر جایگاه پژوهشگاه در رتبه‌بندی‌های مختلف امیدوار بود.

تنفیذ و تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

در بخش بعدی جلسه عناوین و مجریان برنامه‌های پژوهشی انفرادی (نوع الف) پیشنهادی اعضای هیأت علمی از پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه توسط دکتر معین‌زاده قرائت و پس از توضیح و تبیین رئیس پژوهشکده ذی‌ربط درباره برنامه پیشنهادی، با توجه به طرح نکاتی از سوی اعضای شورا، تنفیذ برنامه‌ پژوهشی مشروط به انجام اصلاحات و تأیید از سوی معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی شد.

در این بخش از جلسه شورا، یک برنامه پژوهشی ترجمه‌ای پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه ذیل طرح کلان ملی «استعمارشناسی در ایران» نیز به تصویب اعضای شورا رسید.

بررسی پیشنهاد برگزاری همایش ملی در زمینه نقش زبان و ادبیات فارسی در فرهنگ و هویت ایرانی از سوی پژوهشکده زبان و ادبیات پژوهشگاه از دیگر دستورجلسات شورا بود. در این بخش پس از بیان ضرورت و اهمیت برگزاری این همایش، تشریح محورها و مسائل آن از سوی دکتر علیرضا شعبانلو، رئیس پژوهشکده زبان و ادبیات، با توجه به طرح نکاتی از سوی اعضای شورا درباره ابعاد و جوانب مختلف آن، مقرر شد این موضوع مجدداً در جلسه آتی مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

در خاتمه جلسه شورا کلیات پیشنهاد پژوهشکده اخلاق و تربیت برای تأسیس مجله مطالعات میان‌رشته‌ای در روان‌شناسی مورد تأیید قرار گرفت. پس از تشریح اهمیت این موضوع و فقدان مجلات مشابه در این عرصه از سوی دکتر سید روح‌ا... شهابی، رئیس پژوهشکده اخلاق و تربیت، مقرر شد پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت پذیرد.

کلید واژه ها: جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه


نظر شما :