پیام نوروزی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۵ کد : ۲۰۶۶۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۳۲۰
در چنین ایامی که تجربه‌ی سالی سخت با شیوع ویروس کرونا و مصائب ناشی از آن پشت‌سر گذاشته شد و فداکاری‌ها و پذیرش مخاطرات از سوی شهروندان، به‌ویژه کادر درمانی و پزشکان و پرستاران را شاهد بوده‌ایم؛ ضروری است ضمن بازاندیشی روش‌ها و عملکردها، امیدوارانه و با عزمی قاطع برای زدودن آثار این بلیه و ترسیم چشم‌اندازهای روشن در آینده‌ی پیش‌رو تلاش کنیم.
پیام نوروزی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال

 
خدایا جهان پادشاهی توراست
زما خدمت آید، خدایی تو راست

تویی برترین دانش‌آموز پاک
ز دانش قلم رانده بر لوح خاک

خرد را تو روشن بصر کرده‌ای
چراغ هدایت تو برکرده‌ای


 
فرارسیدن سال نو و عید نوروز را که با اعیاد مبارک شعبانیه مصادف شده است، به همه‌ی هم‌وطنان گرامی و همکاران عزیز پژوهشگاه تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم به میمنت این هم‌زمانی، سال جدید، سالی سرشار از رویدادهای مبارک و خیرافزون و رهایی از بلیّه‌ی فراگیر کرونا برای همه‌گان باشد و آرزو دارم به‌برکت خجسته‌ی میلاد امام حسین (ع)، حضرت زین‌العابدین (ع)، حضرت ابوالفضل (س)، حضرت علی‌اکبر (س) و امام زمان (عج) در طلیعه‌ی این سال، پژوهشگاه هم‌چنان راه شکوفایی و تعالی را طی کند.
نوروز، که انوار تابناک و چشم‌نواز امید، از شکفتنش برمی‌دمد، کلیدی برای گشایش دروازه‌هایی‌ست که ما را به‌عمق تمدن و فرهنگ کهن‌سال و شگفت‌انگیز ایران راه می‌دهد. چنین ویژگی ممتازی که نوروز را به رمز فهم و ادراک فرهنگ و تمدن ایرانی بدل می‌سازد، حکایت از پویایی تاریخی نوروز و درآمیختن آن با روح مردم و تاریخ فرهنگ ایران دارد. از این‌رو، آنگاه که از نوروز سخن می‌گوییم، گویی با منشوری از رنگ‌های بی‌انتها و تنوعی اعجاب‌انگیز از معانی فرهنگی، ادبی، دینی، هنری، اساطیری و انسانی روبه‌رو می‌شویم. آیینه‌هایی بی‌شمار، که هریک چهره‌ای و رخساره‌ای از معنا را در برابر دیدگان ما می‌نهد و آسمانی که در آن چشم، از صید و رصد کثرت کم‌نظیر ستارگان معنا و مفهوم، به شگفتی و تحیر دچار می‌آید.
در چنین ایامی که تجربه‌ی سالی سخت با شیوع ویروس کرونا و مصائب ناشی از آن پشت‌سر گذاشته شد و فداکاری‌ها و پذیرش مخاطرات از سوی شهروندان، به‌ویژه کادر درمانی و پزشکان و پرستاران را شاهد بوده‌ایم؛ ضروری است ضمن بازاندیشی روش‌ها و عملکردها، امیدوارانه و با عزمی قاطع برای زدودن آثار این بلیه و ترسیم چشم‌اندازهای روشن در آینده‌ی پیش‌رو تلاش کنیم.
با توفیق الهی، پژوهشگاه در سال گذشته از این حیث نیز موفق‌ترین نهاد تعاملی میان نهادهای پژوهشی علوم انسانی با حوزه‌ی درمان و سلامت شناخته شد و در جشنواره ملی کرونا روایت از این نهاد علمی قدردانی به‌عمل آمد.
این‌جانب بر خود لازم می‌دانم که از همکاران گران‌قدر و متعهد پژوهشگاه قدردانی کنم که در طول سال ۱۳۹۹، با وجود مشکلات ناشی از شیوع بیماری، ایثارگرانه، فعالیتی مضاعف به‌خرج دادند و موجب شدند که از بروز هر نوع خلل در برنامه‌های علمی و پژوهشی، جلوگیری شود.
به‌ثمر رسیدن این کوشش‌ها در سالی که با ابلاغ ساختار جدید تشکیلاتی و ضرورت انطباق با وظایف و مسئولیت‌های نوین همراه بوده است، نشانه‌ای است بر آن‌که پژوهشگاه ضمن برخورداری از نیروهای علمی و اداری کارآمد و دغدغه‌مند، تحقق وظیفه‌ی اصلی علم را که همانا خدمت‌رسانی به جامعه در شرایط مختلف و در برابر مسئله‌های متنوع است، وجهه‌ی همت خویش قرار دهد.
پژوهشگاه با در پیش گرفتن رویکرد کاربردی‌گرا و  انجام طرح‌های راهبردی جامعه‌محور گام‌های بلندی هم در مسیر بومی‌شدن و اسلامی‌شدن علوم انسانی، اثرگذاری در نهادهای سیاست‌گذار و کمک به حل مسائل جامعه برداشته است و از این حیث به جرگه‌ی مؤسسات علمی نسل چهارم پیوسته است و این سنگ بنای مهم، برای آینده، درخشان و ضامن حفظ تراز پیشتازانه آن خواهد بود.
بی‌گمان، بعد از لطف بیکران خالق حکمت‌آموز هستی، مشارکت و همدلی همه‌ی شما عزیزان، اعم از هیأت ‌علمی و کارشناسان محترم، عامل اصلی موفقیت‌های پژوهشگاه بوده است و به‌یقین حرکت برنامه‌مدار در سال 1400 که سال دوم اجرای برنامه‌ی دوم توسعه‌ی راهبردی پژوهشگاه است، به همیاری و تعامل صمیمانه شما بزرگواران نیازمند خواهد بود.
تردیدی نیست که نام پژوهشگاه به‌عنوان مؤثر‌ترین مؤسسه‌ی پژوهشی علوم انسانی کشور، در پیشانی مؤسسات علمی و تمدنی ایران خواهد درخشید.
سربلند و پیروز باشید و عید نوروز بر شما مبارک


توفیق از خدا و توکل بر اوست
حسینعلی قبادی
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

کلید واژه ها: تبریک سال نو پیام نوروزی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی پیام تبریک 1400


نظر شما :