انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی

۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۶۴۳ خبر و اطلاعیه مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۳۶۱
انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی

انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی


روز چهارشنبه 29مرداد 1399، نشست مشترک هیأت رئیسه پژوهشگاه با مسئولان و دست‌اندرکاران پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه عالی دفاع ملی با حضور سردار سرلشکر پاسدار دکتر سید یحیی صفوی رئیس پژوهشگاه، سردار دکتر علی شمشیری معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه، دکتر الهامی مدیر طرح و توسعه پژوهشی پژوهشگاه، دکتر سید حسین بتولی رئیس پژوهشکده امنیت داخلی، دکتر قنبری جهرمی رئیس پژوهشکده جنگ های نامنظم و توسعه پدافند داخلی، دکتر قاسم حسنی رئیس مرکز دائره المعارف دفاعی امنیتی انقلاب اسلامی، دکتر ابوالحسن کبیری رئیس پژوهشکده دفاع مقدس و دکتر سعداله زارعی رئیس پژوهشکده جبهه مقاومت از پژوهشگاه دفاع مقدس و دکتر قبادی رئیس پژوهشگاه، دکتر قنبرلو معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، دکتر پاکتچی رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری، دکتر پارساپور معاون کاربردی سازی و فرهنگی، دکتر ابراهیمی مدیر نوآوری و کاربردی سازی پژوهش های علوم انسانی و دکتر موحدی عضو شورای متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، برگزار شد.
در ابتدا سردار صفوی ضمن پاسداشت ایام ماه محرم، تلاقی آن را با برگزاری این جلسه به فال نیک گرفتند و اظهار داشتند این ماه، ماه جهاد است. اگرچه ماه عزاداری است ولی شروع خوبی برای همه ماست. ما به دنبال علم نافع هستیم؛ علمی که تولید ثروت کند و کاربردی باشد.
دکتر قبادی نیز با درود بر سالار شهیدان، اظهار داشت: امام حسین را باید از عرفات و به معنای اعرف شناخت. وی با درود بر شهدای انقلاب اسلامی، دکتر صفوی را فردی دانشمند و عالم دانست و اشاره کرد دغدغه های مقام معظم رهبری در راستای فرهنگ دفاع مقدس با حضور ایشان پوشش داده می شود. وی در ادامه کلیتی درباره اعضای هیأت علمی، شبکه نخبگانی، پژوهشکده‌ها، مراکز و انتشارات پژوهشگاه و بحث پژوهشگاه بدون دیوار به عنوان شعار عملیاتی و سرلوحه برنامه راهبردی پژوهشگاه را مطرح نمود. همچنین با اشاره به رونمایی از دانشنامه آزادگان در روز آزادگان، آن را دستمایه ادبیات پایداری دانست.
دکتر پاکتچی رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری در ادامه صبحت‌های دکتر قبادی اظهار داشت: ما باید بیاندیشیم چگونه تجربیات نسل‌های قبل را به نسل‌های آینده منتقل کنیم. وی به دانشنامه‌های مختلفی که در پژوهشکده دانشنامه‌نگاری به زبا‌ن فارسی و اخیرا به زبان روسی تألیف شده‌اند اشاره داشت و دانشنامه امنیت را یکی از این دانشنامه‌ها برشمرد.
دکتر پارساپور معاون کاربردی سازی و فرهنگی نیز در مورد معاونت متبوع توضیحاتی داد و در مورد کارفرمایی و کاربردی شدن طرح‌های پژوهشی اظهار داشت در چند سال اخیر پژوهشگاه به ویژه مدیریت کاربردی سازی علوم انسانی سعی بر این داشته که طرح های اعضای هیأت علمی را به سوی کاربردی شدن و ذینفع محوری سوق دهد و پیشرفت های قابل ملاحظه‌ای نیز در این زمینه داشته است. وی همچنین پیشنهاد انتشار ویژه نامه‌ای تحت عنوان «ادبیات دفاع مقدس» در مجله ادبیات معاصر پژوهشگاه را ارائه کرد.
دکتر بتولی رئیس پژوهشکده امنیت داخلی، ضمن اشاره به اینکه امنیت، یکی از مهم ترین کار ویژه‌های انقلاب اسلامی است، به لزوم مدنظر قراردادن آسیب‌های اجتماعی پرداخت و تأکید کرد مفاهیم جدیدی نظیر دوقطبی‌گرایی سنی و جنسیتی که از آن تعابیر امنیتی می‌شود می‌بایست عمیقا مورد واکاوی و پژوهش قرار گیرد.
در ادامه دکتر قنبری جهرمی رئیس پژوهشکده جنگ‌های نامنظم و توسعه پدافند داخلی، اظهار داشت: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر دستاورد نظام جمهوری اسلامی در حوزه امنیت، می توان از تجارب انقلاب برای پیش بینی آینده استفاده کرد و پژوهشگاه در حوزه علوم انسانی می تواند به این مهم دست یابد و از این طریق می شود الگوسازی کند تا آینده دور بر این اساس شکل گیرد.
دکتر سعداله زارعی رئیس پژوهشکده جبهه مقاومت، اشاره ای به ارتباط موثر و کارهای مشترک با محققان خارج از کشور مانند دانشگاه بغداد و دمشق داشت و این نکته را یادآور شد که این مستندات باید به یک متن در چارچوب مشخص تبدیل شود. وی اظهار داشت ما باید از تمدن انقلاب اسلامی و ژئوپولتیک آن تعریف صحیحی داشته باشیم و فرهنگ مقاومت در محیط ملی را تدوین و شناسایی کنیم.
دکتر حسنی رئیس مرکز دائره المعارف دفاعی امنیتی انقلاب اسلامی نیز در ابتدای صحبت‌های خود به بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ 28/08/1378 اشاره داشت که در این سخنرانی فرمودند: «ما دایره المعارف جنگ نداریم. آن را تعقیب نمایید. دایره المعارفی که قوی، محکم، مستند و بی تعارف باشد.» تا کنون فرمایش ایشان تحقق نیافته و بر همین اساس درصدد تألیف دایره المعارف دفاعی امنیتی هستیم که شامل سه حوزه دفاع مقدس، امنیت و جبهه مقاومت است. مداخل این دانشنامه باید دستاورهای ارزشمند را احصا کند. از آنجایی که امنیت کلید واژه عدالت است باید الگویی برگرفته از اسلام ناب باشد. در حوزه جبهه مقاومت هم شهید قاسم سلیمانی، مکتب مقاومت را برپا کرده است. ما می‌خواهیم این دائره المعارف را با همکاری پژوهشگاه و با ویژگی های مذکور تألیف نماییم.
دکتر الهامی مدیر طرح و توسعه پژوهشی نیز در ادامه صحبت های همکاران خود اظهار داشت: با هم افزایی دو مجموعه می توانیم در رسیدن به اهداف پیش بینی شده، گام‌های موثرتری برداریم.
دکتر صفوی در ادامه بیان داشتند: امیدوارم این جلسه منشاء خیر و برکت و همکاری‌های مشترک شود. ما آرمان محور، واقع بین و عملگرا هستیم. در سطح راهبردی جنگ هیچ کتابی منتشر نشده و این حوزه ای است که باید روی آن کار کرد. یکی از زمینه های همکاری‌های مشترک، برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه امنیت است. در حال حاضر در این حوزه می‌توان به ناامنی که از نوع ترکیبی و هیبریدی است اشاره کرد. در این برهه حساس با تهدیدهای فضای مجازی و شوک‌های وارده اقتصادی مواجه هستیم و می‌توان این موضوعات را برای انجام پروژه‌های مشترک، مدنظر قرارد داد.
در پایان جلسه، متن تفاهم نامه همکاری بین دو پژوهشگاه توسط رؤسای دو مجموعه امضاء شد.

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تفاهم نامه حاج قاسم سلیمانی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :