دکتر قبادی: پس از انقلاب نقش زنان در جامعه ۴۰ برابر شده است

۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۹۲۱۶ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۶۴۱
خوشبختانه در پژوهشگاه هم بیش از ۸ عضو شورای پژوهش را بانوان تشکیل می‌دهند و حداقل ۸ جایگاه از میان ارکان مهم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری پژوهشگاه به بانوان تعلق دارد. همچنین در کمیسیون دائمی هیأت امناء هم دو نفر از بانوان عضو هستند و در مجموع در مدیریت‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و هیأت رئیسه هم بانوان نقش برجسته‌ای دارند.

دکتر قبادی: پس از انقلاب نقش زنان در جامعه ۴۰ برابر شده است

روز یکشنبه 27 بهمن‌ماه 1398، به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، روز زن مراسم جشنی در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به همت گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی و معاونت کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی برگزار شد.
در این مراسم دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع ارباب معرفت و اندیشه و تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، روز زن و روز مادر به حاضرین و میهمانان، گفت: حتماً پیش از ادیان ابراهیمی و دین مبین اسلام هم اگر دقیق مطالعه کنیم، در بحث شکل‌گیری کهن‌الگوها و اسطوره‌های ملل، شاهد حضور پررنگ زنان در نظام معرفتی بوده‌ایم و با وجود ستم‌هایی که بر زنان جامعه روا می‌داشتند اما، نقش برجسته‌ای از تلاش و فعالیت زنان را شاهد هستیم. بعد از عهد اولیه دوران نمادپردازی و پس از رواج اسطوره‌ها می‌بینیم که عناصر مهمی از طبیعت، نظام گیتی و نظام کیهانی مربوط به زنان است و زنان نقش اجتناب‌ناپذیری در تاریخ دارند.
قبادی تأکید کرد: شاهنامه فردوسی که یک اثر حماسی است با اینکه از روی اجبار به جدال و مبارزه می‌پردازد، اما نقش زنان در این اثر حماسی کاملاً برجسته است از فرانک، مادر فریدون گرفته تا سیندخت که از جنگ بین ایران و کابل جلوگیری کرد؛ همگی دلیل جایگاه برجسته زنان در دل تاریخ ایران‌اند. همچنین ایرانیان که از دین مبین اسلام هم بهره‌مند شدند از نقش زنانی چون حضرت مریم (س)، حضرت آسیه (س)، حضرت فاطمه (س) و ... به خوبی آگاهی دارند و ...
وی در ادامه با اشاره به نقش مؤثر انقلاب اسلامی در پرورش بانوان ایرانی گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد توجه به زنان در کشور ما پس از انقلاب افزایش خوبی داشته است. با اینکه هنوز هم مشکلات فراوانی داریم اما انقلاب اسلامی بال‌های خود را برای ایفای نقش بیشتر زنان در جامعه گشود. بطور مثال آمار خوب پزشکان زن یا سهم بالای زنان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و ... همگی حکایت از توجه بیشتر به نقش زنان در جامعه اسلامی ما دارد که بعد از حدود 40 سال می‌توان با تکیه بر این آمار و ارقام گفت، نقش زنان در جامعه 40 برابر شده است. تعداد دانشجویان زن و تعداد زنان فعال سیاسی و ... هم افزایش خوبی داشته است. خوشبختانه در پژوهشگاه هم بیش از 8 عضو شورای پژوهش را بانوان تشکیل می‌دهند و حداقل 8 جایگاه از میان ارکان مهم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری پژوهشگاه به بانوان تعلق دارد. همچنین در کمیسیون دائمی هیأت امناء هم دو نفر از بانوان عضو هستند و در مجموع در مدیریت‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و هیأت رئیسه هم بانوان نقش برجسته‌ای دارند.
دکتر قبادی در خاتمه با ذکر یاد و نام زنده‌یاد آئینه‌وند، رئیس سابق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: خدا را شاکریم که این توفیق نصیب ما شد تا ادامه‌دهنده راه دکتر آئینه‌وند باشیم. حیفم می‌آید در این روز شاد و مبارک فرمایش امام خمینی (ره) را یادآوری نکنم که تأکید مقام معظم رهبری هم هست و آن اینکه؛ نقش، رسالت و وظایف خانوادگی زنان هرگز نباید فراموش شود و «مرد از دامن زن به معراج می‌رسد». ان شاءالله عنایت حضرت فاطمه زهرا (س) و همه شهیدان از جمله شهید سلیمانی شامل حال همه شما شود.

گزارش نشست زنان و ورزش در مراسم جشن میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن

 

کلید واژه ها: روز زن ولادت حضرت زهرا (س) دکتر قبادی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :