دکتر قبادی: کاربردی‌سازی علوم‌انسانی یعنی، سودمندسازی دانش و رسیدن به علم نافع

۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۴ کد : ۱۸۷۱۰ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۷۵۹
دکتر قبادی: کاربردی‌سازی علوم‌انسانی یعنی، سودمندسازی دانش و رسیدن به علم نافع و‌ این رویکرد، مصداق بارز بومی‌سازی دانش و حل معضلات اجتماعی و در فضای فرهنگی کشور ما این امر ثواب‌مند، اخلاقی- متعهدانه منطبق با ارزشهای دینی نیز خواهد بود
دکتر قبادی: کاربردی‌سازی علوم‌انسانی یعنی، سودمندسازی دانش و رسیدن به علم نافع

مراسم معارفه «معاونت کاربردی‌سازی علوم‌انسانی و فرهنگی» صبح روز شنبه، 20 مهر 1398، در حضور کارشناسان و همکاران‌ این معاونت برگزار شد. دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی ضمن تجلیل از زحمات و خدمات دکتر محمود کریمی‌‌علوی گفت: خوشبختانه در پژوهشگاه از شخصیت‌های علمی، مخلص و برجسته کم نداریم که نمونه آن دکتر کریمی‌‌علوی هستند و بی‌شک از تجربیات گرانبهای‌ ایشان در سایر عرصه‌ها استفاده خواهیم کرد.
دکتر قبادی ادامه داد: با ترکیب و ساختار جدیدی که معاونت فرهنگی به خود گرفته است، باید بیش از ‌این به مقوله فرهنگ و کاربردی‌سازی علوم‌انسانی توجه کنیم که برای نیل به‌این هدف «معاونت کاربردی‌سازی علوم‌انسانی و فرهنگی» باید با سایر همه اقشار پژوهشگاه، پژوهشکده‌ها و معاونت‌ها همکاری افزون‌تری داشته باشد.
وی تأکید کرد: کاربردی‌سازی علوم‌انسانی، سوداگری نیست و عین نگاه اخلاقی به فرهنگ است.‌این معاونت می‌‌تواند درها، چالش‌ها و مشکلات جامعه را تخفیف بدهد؛ ضمن‌اینکه در داخل پژوهشگاه نیز همگان از ‌این معاونت توقع رفتار فرهنگی دارند که رفتار فرهنگی طبق تعالیم پیامبر اسلام(ص) عین کارآمدی و کارآمدی هم عین رفتار فرهنگی است. ما نباید به درد و گرسنگی مردم بی‌توجه باشیم و باید با احساس مسئولیت بیشتری فعالیت کنیم. قصد شعار دادن ندارم اما ‌این معاونت می‌‌تواند با تعامل همه جانبه و همکاری پژوهشکده‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.
منظور ما از کاربردی‌سازی علوم‌انسانی یعنی سودمندسازی دانش و رسیدن به علم نافع و ‌این رویکرد، مصداق بارز بومی‌سازی دانش و حلّ معظلات اجتماعی و در فضای فرهنگی کشور ما این امر ثواب‌مند، اخلاقی،  متعهدانه و منطبق با ارزش‌های دینی نیز خواهد بود. علم نافعی که کاربرد و روش داشته باشد و بتواند مسأله حل کند، می‌تواند به ارتقاء جایگاه علوم‌انسانی نیز مدد برساند. ما باید بتوانیم با توجه به رخدادهای مهم و روز جامعه به صورت علمی‌‌و مسأله‌مندانه با آن برخورد کنیم و راه حل‌های منطقی نیز به مردم ارائه کنیم.
دکتر قبادی در خاتمه سخنانش به اهمیت «بیانیه گام دوم انقلاب» رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه راهبردی پژوهشگاه، «معاونت کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی» می‌‌تواند از زوایای مختلف به‌این موضوع ورود پیدا کند و «بیانیه گام دوم انقلاب» می‌‌تواند از دغدغه‌های‌این معاونت باشد و با شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی نیز در ‌این زمینه همکاری داشته باشد. زیرا در تقسیم کار در پژوهشگاه پی‌جویی عمده‌ این امر مهم به شورای بررسی متون سپرده شد است.
در مجموع پیوند فرهنگ و کاربردی‌سازی علوم انسانی حلقه مفقوده‌ای بود که در چند سال اخیر در پژوهشگاه‌ این نقیصه در حال رفع شدن است. ترویجی‌سازی علوم‌انسانی در مفهوم گسترده آن، عمومی‌سازی دانش و بهره‌مند ساختن مردم و جامعه از دستاوردهای دانش علوم انسانی است و نیز می‌‌تواند ضلع سوم ‌این مثلث باشد یادمان نرود مردم هم بیش از حد برای حل مشکلات و مسائل تشنه فعالیت علمی ‌‌و راهبردی علوم‌انسانی هستند.
همچنین در ‌این نشست دکتر زهرا پارساپور، سرپرست جدید «معاونت کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی» طی سخنانی گفت: از‌اینکه پا در جای مدیری چون دکتر کریمی‌‌علوی می‌‌گذارم احساس مسئولیت سنگینی دارم و از بزرگانی چون‌ ایشان در ادامه راه مدد می‌‌خواهم. خوشبختانه کارشناسان بخش از تجربه خوبی برخوردارند که امیدواریم‌ این معاونت با در برداشتن‌ این سه مدیریت بتواند به موفقیت‌های خوبی دست یابد. بنده در کارم همیشه چهار ویژگی را مورد توجه قرار می‌‌دهم؛ 1- منطقی بودن 2- مسئولیت‌پذیر بودن 3- مورد اعتماد بودن 4- در چارچوب نظم سازمان عمل کردن. امیدوارم کل رابطه ما با هم و با همکاران مبتنی بر‌این چهار عامل باشد. ما انتظار معجزه نداریم اما با ظرفیتی که داریم باید بتوانیم در ارتقاء سطح فرهنگی، اخلاقی و روانی پژوهشگاه مؤثر باشیم که از اعتماد و حسن ظن دکتر قبادی نیز تشکر ویژه‌ای دارم و دوباره از مدیران قبلی قدردانی می‌‌کنم.

کلید واژه ها: دکتر قبادی کاربردی سازی علوم انسانی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :