دکتر قبادی در دیدار با همکاران پژوهشکده زبان و ادبیات مطرح کرد

فضاهای مجازی و مهندسی‌زدگی کشور، باعث فرسایش زبان فارسی می شوند

۱۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۳ کد : ۱۸۴۰۵ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۴۷۳

گزارش دیدار رئیس پژوهشگاه با همکاران پژوهشکده زبان و ادبیات
جلسه شورای عمومی پژوهشکده زبان و ادبیات، صبح روز شنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸ با حضور رئیس پژوهشگاه، دکتر قبادی، اعضای  هیأت‌علمی و کارشناسان پژوهشکده برگزار شد. جلسه با خوشامدگویی و گزارش رئیس پژوهشکده، دکتر محمدنژاد، آغاز شد و پس از آن دکتر قبادی ضمن ابراز خرسندی از حضور در پژوهشکده ادبیات و گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم دکتر فرزاد جعفری، با اشاره به ساختار جدید پژوهشکده در قالب سه گروهِ پژوهش‌های ادبی، نقد و نظریه و مطالعات میان‌رشته‌ای ادبی، ترجمه و کاربردهای اجتماعی ادبیات، بر لزوم تمرکز بیشتر پژوهشکده در زمینه طرح‌های مرتبط با کاربردهای اجتماعی ادبیات تأکید کرد.
وی افزایش به کارگیری فضاهای مجازی و مهندسی‌زدگی کشور را از جمله عوامل جابه‌جاشدن ارزش‌های فرهنگی و فرسایش زبان فارسی دانست و گفت: که وظیفه استادان و پژوهشگران زبان و ادبیات این است که مانع تداوم این آسیب فرهنگی –زبانی در کشور شوند،  لذا بایسته است که پژوهشکده زبان و ادبیات در این خصوص برنامه‌های دقیقی تدوین و اجرا کند.
در ادامه دکتر پورنامداریان برای حضور فعال‌تر ادبیات در سطح جامعه پیشنهاد برگزاریِ کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشِ مهم‌ترین آثار ادب فارسی (همچون گلستان و بوستان و...) را برای عموم مردم پیشنهاد کرد. همچنین دکتر محمدنژاد نیز با اشاره به مأموریت گروه ترجمه و کاربردهای اجتماعی ادبیات،  به تبیین محورهای اصلیِ برنامه‌ریزی شده در پژوهشکده در زمینه فعالیت‌های کاربردی پرداخت و سه محور اصلی را در این خصوص شرح داد: ترویجی‌سازی ادبیات فارسی، مهارت‌آموزی و توانمندسازی، تأمین محتوا و اجرای پژوهش‌های فرهنگی ادبی مبتنی بر اولویت‌های سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی.
در ادامه دکتر شریف‌نسب، معاون پژوهشکده، به تبیین جزئیات برنامه کاربردی‌سازی پژوهشکده ادبیات پرداخت که در این خصوص دکتر قبادی بر لزوم ثبت این برنامه در چشم‌انداز پنجساله تأکید داشت.
در ادامه جلسه، اعضای  هیأت علمی و کارشناسان پژوهشکده، مسائل و مشکلات خود را در زمینه طرح‌های پژوهشی کارفرمایی، شرایط ارتقای اعضای  هیأت علمی، وضعیت مجلات پژوهشکده و ... با رئیس پژوهشگاه درمیان گذاشته و در مورد آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

کلید واژه ها: پژوهشکده زبان و ادبیات بزرگداشت مقام فردوسی و زبان فارسی دکتر قبادی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :