برگزاری ماه گفتار «جهان فرهنگی، ادبیات فارسی سخنگوی صلح و دوستی» با حضور دکتر قبادی در مؤسسه فرهنگی اکو

۰۵ آذر ۱۳۹۷ | ۰۷:۴۷ کد : ۱۷۴۶۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۳۰

همزمان با هفتمین روز از ۲۶ دوره هفته کتاب؛در کتابخانه دیپلماتیک مؤسسه فرهنگی اکو؛
ماه گفتار «جهان فرهنگی، ادبیات فارسی سخنگوی صلح و دوستی» برگزار شد

اخبار  - پنجمین ماه‌‌گفتار با عنوان «جهان فرهنگی، ادبیات فارسی سخنگوی صلح و دوستی» روز چهارشنبه 30 آبان‌‌‌‌ماه 1397 با حضور جمعی از دیپلمات‌ها و علاقه‌مندان ادب فارسی در مؤسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

یک حرف صوفیانه بگویم اجازت است                                  ای نور دیده صلح به از جنگ و داوری

در این نشست‌‌ تخصصی، دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو شورای عالی سیاستگذاری علمی - فرهنگی در مؤسسه فرهنگی اکو به تبیین جایگاه ادبیات غنی سرشار از معرفت در ایجاد آشتی میان ملل، نقش شاهکارهای ادبی، به‌‌ویژه شاهنامه در گسترش صلح و برقراری سازش و انسان‌‌دوستی میان ملل پرداخت.

دکتر قبادی با اشاره به اینکه ساحت ادبیات، به‌‌ویژه ادبیات عرفانی، عرصه دوستی‌ها و آشتی‌‌ها است افزود: دوران پیشا تاریخی که ایرانیان به‌عنوان میراث اسطوره‌‌ای نامیرا دارند منابع و سرمایه‌های بسیار گسترده و اثرگذار در تمام ادوار تاریخ تمدن این مرزوبوم است که امروزه هم تغذیه‌کننده ادبیات و فرهنگ این سرزمین به‌‌شمار می‌‌آید. امروزه کسی که بخواهد تاریخ ایران را بشناسد چاره‌‌ای جز شناخت ادبیات ایران ندارد و شناخت ادبیات هم حاصل نمی‌شود جز با شناخت اسطوره‌های ایران که در زبان، ادب، شعر و نثر ایرانی آیینه‌‌وار به جلو آمده‌اند.

انعکاس ظهور جهان‌‌بینی اشراقی و حضور نگرش شهودی حکمت ایرانیان باستان در اندیشه و آثار شعرا و فلاسفه؛ شناخت عناصر فرهنگ و تمدن که جان‌مایه‌های زیبایی و شعر است؛ جغرافیایی پهناور، متکثر و گوناگون ایران کهن؛ نقطه تلاقی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها واقع شدن ایران فرهنگی؛ مداراجویی و مودت‌‌گرایی ایرانیان و گرایش به گفتگو و تعامل که نشئت‌گرفته از آیین و نگرش‌های تمدنی ایرانیان است، از دیگر مفاهیم مورد بحث در این نشست تخصصی با حضور دیپلمات‌ها ی مقیم ایران و دیگر فرهیختگان دانشگاهی بود.

مؤسسه فرهنگى اکو یک نهاد بین‌‌المللى است که با هدف تحکیم قرابت‌‌هاى فرهنگى، هنرى، پژوهشى و ادبی میان کشورهای عضو با دیگر کشورها تأسیس شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه فرهنگی اکو،

کلید واژه ها: مؤسسه فرهنگی اکو ادبیات فارسی میراث صلح دکتر قبادی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :