دکتر قبادی در جلسه مدیران گروه های پژوهشی: ظرفیت های مکتوم پژوهشگاه باید به «فعلیت» برسد

۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۲۸ کد : ۱۷۰۹۸ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۷۱۴
دکتر قبادی: ظرفیت های مکتوم پژوهشگاه باید به «فعلیت» برسد// استقرار نظام دانایی محور در پژوهشگاه، بدون حضور مدیران گروه ها، امکان پذیر نیست // نگاه آینده نگرانه باید از بدنه بجوشد
دکتر قبادی در جلسه مدیران گروه های پژوهشی: ظرفیت های مکتوم پژوهشگاه باید به «فعلیت» برسد

روز یکشنبه، 24 تیرماه 97 جلسه ای با حضور ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مدیران گروه های پژوهشی و ستادی در راستای بررسی اهمیت و جایگاه وظایف مدیران گروه­های پژوهشی پژوهشکده­ ها، تشکیل شد.

در این جلسه، دکتر قبادی ضمن عرض خیرمقدم به حاضران و تبریک میلاد پربرکت حضرت معصومه (س) سخنان خود را با موضوع: «برنامه دوم توسعه پژوهشگاه: دانایی­محوری و نقش مدیران گروه­ها» آغاز کرد و گفت: جلسه امروز در نوع خود اولین نشست در پژوهشگاه به شمار می رود. چون پژوهشگاه در کنار همه نقاط قوتی که دارد ظرفیت های فراوان مکتومی دارد که می تواند به فعلیت برسد. در این خصوص می توان به یک لایه مهم در مدیریت پژوهشگاه اشاره کرد که تا حدودی مغفول مانده است. بی شک به فعلیت رساندن این توانمندی ها می تواند به رؤسای پژوهشکده ها و مدیریت پژوهشگاه در تحقق اهدافمان کمک شایانی داشته باشد. در حقیقت میدان دادن به مدیران گروه ها؛ «بسط دانایی» در پژوهشگاه است که شاید حلقه اصلی و بنیادی «نظام دانایی» در گروه ها، مدیران گروه ها و اعضای هیأت علمی نهفته است. در مجموع باید کاری کنیم این جلسه سرآغاز نیکی برای بالندگی و شکوفایی پژوهشگاه باشد.

 

دکتر قبادی تأکیدکرد: برای مدیران گروه ها به عنوان یک نهاد، نکات و عناوینی را به صورت خلاصه ارائه می کنم تا ان شاءالله دست مایه ای برای برخورداری از راهنمایی ها و اندیشه های عالی شما باشد. نکات مورد نظر، به این شرح است:

 

1- امکان ندارد بدون افزایش نقش مدیران گروه ها، راهبری عالمانه و راهبردی در ارتباط با اجرای برنامه توسعه داشته باشیم.

2- تقسیم کار نوین علمی به مقتضای ویژگی های علمی درونی و بیرونی؛ پژوهشگاه بدون کمک مدیران گروه ها موفق نمی شود و در حقیقت ما قصد داریم به روسای پژوهشکده ها کمک کنیم تا با بهره گیری بهتر از توانمندی های پژوهشگاه به سوی آینده ای روشن تر حرکت کنیم.

3- داشتن نگاه آینده نگرانه؛ با این معنی که نگاه آینده نگرانه باید از بدنه بجوشد و مدیران گروه ها هم متکی به اعضای هیأت علمی باشند.

4- مأموریت گرا کردن پژوهشگاه؛ ما باید ان شاءالله در سال جدید (1398) برنامه دوم توسعه راهبردی پژوهشگاه را آغاز کنیم که مقدمات آن از هفته قبل در برنامه دوم توسعه کلید خورد و با کمک و راهنمایی اعضای شورای راهبردی پیش می رود.

5- درون سازی نظام ارزیابی مدیریت؛ به این معنی که احساس مشارکت و سهیم بودن در فرایند مدیریت، باعث می شود وظایف به شکل بهتری انجام شود و به جای اینکه نظارت بیرونی داشته باشیم، نظارت درونزای طبیعی خواهیم داشت.

6- ارتباطات کارفرمائی؛ این موضوع از منظرهای مختلفی قابل بحث است که بطور مثال مدیران گروه ها می توانند در ترویجی سازی علم و کاربردی سازی پایان نامه ها و رساله های دانشجویی, احساس مسئولیت بیشتری کنند و موضوع طرح ها با توجه به مشکلات و چالش های اجتماعی انتخاب شود.

7- کشف ظرفیت های جدید، خلق دانش و فرصت سازی به وسیله افزایش مشارکت گروه ها.

8- رونق فعالیت های بین رشته ای با برگزای نشست های مختلف، تقویت سیاست های انگیزشی، توسعه بانک های اطلاعاتی و کتابخانه های مجازی، فرصت سازی برای افزایش مطالعات داخلی و خارجی که در این حوزه از روابط بین الملل گرفته تا سایر حوزه ها می توانند ایفای نقش داشته باشند. پژوهشگاه حتی در برگزاری دوره های پسادکتری هم ظرفیت بالایی دارد و ...

قبادی در خاتمه سخنانش تصریح کرد: در مجموع مدیران گروه ها اگر به صحنه بیایند، می توانند به افزایش کیفیت انتشارات و محصولات علمی پژوهشگاه کمک کنند که استقرار نظام دانایی محوری و خردورزی جز با حضور فعال مدیران گروه ها امکان پذیر نخواهد بود. ما حتی باید تلاش کنیم نظام رتبه بندی وزارتی، ios و رتبه بندی بین المللی پژوهشگاه ارتقاء یابد که ان شاءالله خداوند بر توفیقات شما بیفزاید و بکوشیم با همدلی عالی با رؤسای پژوهشکده ها، مدیران ستادی و معاونان در جهت رسیدن به اهداف متعالی پژوهشگاه یک گام به جلو برداریم.

لازم به ذکر است در این نشست مهندس مرادی، رئیس اداره ارتقاءکیفیت دانشگاه تربیت مدرس نیز با موضوع «شرح وظایف مدیران گروه­ها؛ تعامل مدیران ستادی با مدیران گروه­ها: تجربه دانشگاه تربیت مدرس» به ایراد سخنرانی پرداخت و حاضرین در جلسه نیز نقدها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

کلید واژه ها: دکتر قبادی مدیران گروه ها پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :