شرکت دکتر برومند در جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه

۰۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۸ کد : ۱۶۹۲۵ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۳۰۹
شرکت دکتر برومند در جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه

صبح روز چهارشنبه دوم خرداد 1397 دکتر مسعود برومند، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در جلسه شورای پژوهشی، با اعضای هیات علمی پژوهشگاه دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این جلسه، دکتر قبادی ضمن خیرمقدم به دکتر برومند و هیات همراه، توجه ایشان به گفتگو با دانشمندان علوم انسانی را امری مغتنم دانست. وی در ادامه با اشاره به قدمت بیش از نیم قرن و گستره فعالیت‌های پژوهشگاه که آن‌ را به بزرگترین مؤسسه پژوهشی علوم انسانی خاورمیانه تبدیل کرده است، کاربردی‌سازی علوم انسانی را مهم‌ترین ماموریت پژوهشگاه عنوان کرد و فعالیت‌هایی مانند تأسیس پرتال جامع علوم انسانی، پژوهشکده علوم انسانی کاربردی و اجرای طرح‌های پژوهشی کلان مانند طرح توسعه سواحل مکران را از نمودهای بارز این رویکرد دانست.

دکتر ملایی، معاون پژوهشی پژوهشگاه نیز با ارائه گزارشی از وضعیت تولید و ترویج علم در پژوهشگاه، حضور موثر در فضای پژوهشی بین‌المللی را از جمله اهدافی دانست که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است. وی با اشاره به حساسیت‌هایی که در زمینه مشارکت بین‌المللی علوم انسانی وجود دارد، انتخاب پژوهشگاه به عنوان یکی از ۵ مرکز پژوهشی برای ارتقا به سطح تراز بین‌المللی را رویکردی نویدبخش دانست که نشان از توجه ویژه وزارت علوم به این بخش دارد.

وی در ادامه، گزارشی از طرح‌های پژوهشی در حال اجرا در پژوهشگاه ارائه کرد و طرح اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور را مهم‌ترین طرح کنونی در این زمینه برشمرد و با تبیین بخش‌های مختلف این طرح، از اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان علوم انسانی به عنوان یکی از اهداف محوری این طرح نام برد.

گسترش شبکه نخبگانی علوم انسانی از طریق تقویت شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، ارتقای سرانه تولید مقاله و کتاب، تقویت فعالیت‌های ترویجی‌سازی علوم انسانی مانند برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی متعدد و متنوع و انتشار ۲۵ مجله علمی-پژوهشی در رشته‌های مختلف علوم انسانی از جمله موفقیت‌های دیگر پژوهشگاه بود که دکتر ملایی به آن اشاره کرد.

دکتر توحیدلو، رییس پژوهشکده علوم انسانی کاربردی نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت‌گرفته در این پژوهشکده در زمینه جهت‌گیری علوم انسانی برای حل مشکلات جامعه، مشارکت مؤثر در سیاست‌گذاری اجتماعی را اولویت سال جاری این پژوهشکده عنوان کرد و انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با نهادهای تصمیم‌گیر مانند سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی، سازمان خصوصی‌سازی، شرکت آب و فاضلاب استان تهران، شهرداری تهران و ... و همچنین اجرای طرح تونمندسازی اجتماعی در منطقه مکران را در راستای این هدف دانست.

پس از ارائه گزارش‌ها، دکتر برومند، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حضور خود در پژوهشگاه را با هدف شنیدن سخنان و دغدغه‌های اندیشمندان علوم انسانی عنوان کرد. وی با اشاره به اهمیت ارتقای جایگاه علوم انسانی در سطح بین‌المللی، نقش مؤثر این علوم در رفع مشکلات جامعه در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی را خواستار شد و تأکید کرد: نهادهای مختلف سیاست‌گذاری و اجرایی در این بخش‌ها باید از دیدگاه‌های کارشناسانه متخصصان علوم انسانی بهره‌مند شوند که این امر مستلزم ارائه این دیدگاه‌ها به گونه‌ای است که بتواند مستقیما در جهت دستیابی به راه‌حل‌ها رهنمون شود.

در ادامه جلسه، استادان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه ضمن طرح دیدگاه های خود در زمینه کارآمدی‌های علوم انسانی و ارتقای جایگاه آن در برنامه‌ریزی‌های کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند. ضرورت تدوین برنامه زبانی جامع ایران به منظور حفظ و حراست از زبان‌ها و گویش‌های مختلف کشور؛ اصلاح بودجه کشور در جهت افزایش بودجه پژوهش؛ تأکید بر ضرورت مراجعه به علوم انسانی در نهادهای تصمیم‌گیر کشور از جمله مسائلی بود که مورد بحث قرار گرفت.

در پایان جلسه، دکتر قبادی تندیس پژوهشگاه را به رسم یادبود به دکتر برومند اهدا کرد.

 

 

کلید واژه ها: دکتر مسعود برومند جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه حسینعلی قبادی مسعود برومند مسعود برومند، معاون پژوهشی وزیر علوم پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :