سخنرانی دکتر قبادی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی قدردانی از رساله ها و پایان نامه های برتر علوم انسانی به همراه گزارش تصویری

۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۶۷۰۸ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۹۸۷
گزارش تصویری از مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی قدردانی از رساله ها و پایان نامه های برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال
سخنرانی دکتر قبادی  در مراسم  اختتامیه نخستین جشنواره ملی قدردانی از رساله ها و پایان نامه های برتر علوم انسانی به همراه گزارش تصویری

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

ابتدا به مناسبت روز شهید، یعنی بیست و دوم اسفندماه، چند بیتی از حضرت حافظ به محضر شهیدان تقدیم می شود.

 

این همه عکس می و نقش نگارین که نمود             

یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد

 

زیر شمشیر غمش رقص‌کنان باید رفت             

 کان که شد کشتۀ او نیک سرانجام افتاد

 

شهید همواره با ماست. به قول سعدی که می‌فرماید:

مشنو ای دوست که غیر از تو مرا یاری هست                  یا شب و روز  به جز فکر توام کاری هست

گر بگویم که مرا با تو سروکاری نیست                   در و دیوار گواهی بدهد کاری هست

امام خمینی فرموند: شهید نظر می‌کند به وجه‌الله!

شهید مثل درختی است که هر روز میوه مبارک می‌دهد و به قول قرآن کریم:

 

أَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصلُها ثابتٌ وَفَرعُها فِی السَّماءِ. تُؤتی أُکُلَها کُلَّ حینٍ بإِذنِ رَبِّها

 (ابراهیم/۲۴)

*

منطق برگزاریِ جشنوارۀ قدردانی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال، اقدامی ترویجی در خدمت تحقق رویکرد کاربردی بر مبنای نگرش راهبردی برنامه توسعه پژوهشگاه است ،برای روشن‌تر شدن این گزاره بهتر است به گذشته،  حال، و آیندۀ این جشنواره و نیز به نسبت میان علوم انسانی و مقولۀ کاربرد و فناوری و نوآوری در مسیر تولید و اشتغال نظری داشته باشیم.

در گذشته رابطه‌ای بسیار ضعیف و پر ابهام میان دو مقولۀ فوق برقرار بود.

اکنون برنامه توسعه پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی منشأ نوآوری و خلاقیت و فناوری‌سازی علوم انسانی حرکت به سمت تصویری باورمندانه و گفتمانی در کاربردی‌سازی علوم انسانی است! برگزاری همین جشنواره که با مشارکت بیش از 40 دانشگاه و ده‌ها دستگاه اجرایی مرتبط انجام شده نشانگر بالقوه بودن وضعیت فعلی و عزم راسخ در ساختن آینده‌ای بالنده است.

برنامه‌های آینده: تشکیل دبیرخانه دائمی، اقدام اولیّه برای تأسیس مرکز رشد علوم انسانی است .اقتصاد مقاومتی و نسبت میان علوم انسانی و تولید و اشتغال امری دائمی است. اگرچه امسال پژوهشگاه با تأسیس دبیرخانه دائمی در این باره اقدام کرده است. با توجه به تأکید مقام معظم رهبری این جشنواره برگزار می‌شود؛ اما ماهیت موضوع، امری دائمی و پیوسته است. از همین روی، پژوهشگاه به تأسیس دبیرخانۀ دائمی در این باره اقدام کرده است

دبیرخانه قصد دارد با مدد همفکری دانشمندان، این مقوله‌ها را بکاود و دربارۀ آنها به مسؤولان ذی‌ربط پیشنهادها و راهکارهای متناسب عرضه کند.

  1. در برخی از رشته های دانشگاهی مشاهده می گردد که عملا کشش و نیاز بازار کار آن قدرها نیست که تمام فارغ التحصیلان را جذب کند . تنها راه ایجاد بازارهای جدید و خلاق و مرتبط با دانش آنهاست. کارآفرینی ای که مبتنی بر دانش و دانایی باشد.
  2. هرچند که در نسل های جدید دانشگاهی دانشگاه ها جایگاه آموزش و پژوهش تنها نیستند و نهادی برای کارآفرینی و رشد اقتصادی هم به حساب می آیند. پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان محصول این دسته سوم و چهارم از دانشگاه‌هاست. عناوینی که هرچند به گوش آشناست اما مورد استقبال دانشجویان حوزه‌های علوم انسانی نیست و ایشان این محافل را و این امکانات جدید را با خویشتن و نوع تحصیلشان غریبه می دانند. دبیرخانه باید با پی‌جویی مداوم فرهنگ ترویجی‌سازی علم، استقبال از تبدیل دانش به ثروت را در حوزۀ علوم انسانی تقویت کند.
  3. در تعاریف رسمی ما از اشتغال بخش زیادی از محصلین و زنان در زمره جمعیت فعال یا حتی بیکار قرار نمی‌گیرند. اما در میان همان بخشی که مطابق تعریف جویای کارند و یا مشغول کارند، شاغلین کسانی هستند که در هفته منتج به آمارگیری، حداقل یک ساعت کار درآمدزا داشته‌ باشند. با جود همه این تعاریف سهل‌گیرانه برای بیکاری، بازهم درصد بالایی از جوانان 15 تا 29 ساله ما بیکارند. مطابق آمار سرشماری اخیر 25 درصد از جوانان این سن و 11.9 درصد از کل سنین بیکارند. از میان جمعیت بیکار حدود 7 درصد دارای مدرک دانشگاهی ارشد و بالاتر و حدود 37 درصد فوق دیپلم و لیسانس هستند.

درواقع حدود نیمی از بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

  1. اشتغال رشته های علوم انسانی تا حدود زیادی وابسته به استخدام های دولتی اند و مهارت و آموزش های انان کمتر اجازه می دهد در بخش های خصوصی و غیر دولتی مشغول به کار شوند.
  2. از نگاهی می توان اقتصاد مقاومتی را الگوی عملی متناسب با نیازهای کشور ، متکی به امکانات داخلی (درونزا) ، متعامل با اقتصادهای جهانی (برونزا) ، اقتصادی مردم بنیاد و برپایه دانش (دانش بنیاد) در نظر گرفت. اقتصادی مبتنی بر تولید ثروت و توزیع صحیح و عدالت محور . این دیدگاه با انسجام ملی رابطه دارد و از بازوهای قدرت هر جامعه ای می‌تواند باشد. قدرتی که منجر به ارتقای امنیت عمومی و کاهش مشکلات و اسیب های اجتماعی خواهد شد.
  3. از طرفی دیگر بیکاری فارغ‌التحصیلان و قشر تحصیل کرده که جوانان و سرمایه های اجتماعی هستند ناامیدی و بی‌انگیزگی در کشور را دامن می زند . دور باطل بی انگیزگی و از حرکت ایستادن از این طریق اتفاق خواهد افتاد. لذا دبیرخانه می‌خواهد با نگاهی بین‌رشته‌ای و با همفکری دستگاه‌های ذی‌ربط در این باره هشدار لازم را بدهد.

در پایان با ذکر نام آثار برتر، نشانه‌های تحوّل و دگرگونی، انگیزه و عزم برای حرکت مجموعه علوم انسانی به سوی تبدیل دانش به ثروت، بهره‌گیری از دانش‌های علوم انسانی برای حلّ مسائل و مشکلات اجتماعی را می‌توان ملاحظه کرد و با تدبیر شایسته به آینده امیدوار بود.


 
برگزیدگان دریافت جایزه جشنواره قدردانی از پایان نامه ها و رساله های برتر علوم انسانی

کلید واژه ها: جشنواره پایان نامه های برتر علوم انسانی جشنواره پایان نامه های برتر جشنواره ملی قدردانی از رساله ها و پایان نامه های برتر علوم انسانی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :