سخنرانی دکتر برومند در جشنواره قدردانی از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر علوم انسانی

۲۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۱۶ کد : ۱۶۷۱۴ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۹۸۲
سخنرانی دکتر برومند در جشنواره  قدردانی از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر علوم انسانی

متن سخنان مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در جشنواره قدردانی از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال:

آیین اختتامیه اولین جشنواره قدردانی از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال صبح روز سه شنبه 22 اسفند 96 در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ابتدای سخنان خود در این جشنواره گفت: وقتی در این سمت و مسئولیت انتخاب شدم گفتم، برخی می گویند: باز معاونت پژوهشیِ وزارت علوم با تصدی یک مهندس! اما باید بگویم: با وجودی که علوم انسانی نخواندم اما آن را دوست دارم.
 وی با اشاره به برخی خاطرات تحصیلی اش در خارج از کشور گفت: وقتی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کردم بعد از یک هفته متوجه اشتباهم شدم و گفتم من که در ایران کار می کردم و همه چیز داشتم. با این حال وقتی در خارج از کشور احساس تنهایی می‌کردم نامه هایی را به دوستان و بستگان می نوشتم که جواب نامه‌های من توسط بستگانم اغلب به صورت شعر بود و بعدها متوجه شدم که این شعر بیشترین تاثیرها را در من دارد و بعد از سه، چهار ماه اقامت در انگلیس شروع به خواندن کتاب حافظ کردم و از آنجا بود که به نقش علوم انسانی در شکل دهی به ذهن و شخصیت افراد پی بردم و واقعا با برخی ابیات شاعران بزرگ زندگی من متحول می شد.
معاون وزیر علوم با اشاره به برخی مشکلات اجتماعی گفت: خیلی ناراحت می‌شوم وقتی بر سر چهار راه‌ها بچه‌هایی را می‌بینم که می‌آیند اسپند دود می‌کنند و چیزی می‌فروشند یا وقتی خانم‌های دستفروشی را در مترو می‌بینم و موارد زیادی از این قبیل. بنده جزو کسانی هم نیستم که نقد کنم و تقصیر را گردن کسان دیگری بیندازم، من دنبال کمک هستم، نمی‌دانم چرا احساس نمی‌کنیم که آب یک مشکل اجتماعی است و باید همه ما شهروندان به آن توجه کنیم؟ چرا فرهنگ صرفه جویی پدران ما به جامعه منتقل نشده است؟ چرا فکر می‌کنیم برای ایمن رانندگی کردن باید جریمه های سنگین اعمال شود؟ به هر مشکلی که نگاه می کنم، می پذیرم که بخشی از آن به دلیل مسائل  فناورانه و نیز اقتصادی ایجاد شده اما این مشکلات بسیار راحت تر از مشکلات فرهنگی، امکان حل شدن دارند.
برومند ادامه داد: چرا وقتی به مشکل آلودگی می‌رسیم همه می‌گویند، باید خودروها تغییر کند در حالی که جوانب انسانی و موارد متعدد دیگری هم باعث این آلودگی شده اند. چرا باید برای جلوگیری از آمار بالای حوادث رانندگی، در جاده‌ها به جریمه‌های سنگین متوسل شویم؟
وی گفت: قبلا هم که با دکتر قبادی ملاقات داشتم، درخواست کردم کاری کنیم تا علوم انسانی در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی که به مسئولان کمک می کند را تقویت کنیم و نوع دیدگاه هایمان را از نقادی به طراحی تغییر دهیم و یکسری خطوط راهنما و روش ها را با مسئولان به صراحت در میان بگذاریم. همچنین باید بپذیریم مشکلات اقتصادی در جامعه خیلی زودتر از مشکلات فرهنگی حل می شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه باید نوع نگاه‌های ما از نقادی به تحلیل و تبیین و ارائه روش تغییر پیدا کند، ادامه داد: شاید لازم باشد نیروی انتظامی در برخی موارد روش‌هایش را تغییر دهد که این را ما محققان باید به آنها بگوییم، شاید نگاه خیلی از مدیران ما به توسعه اشتباه باشد و باید ما موارد اشتباه را به آنها بگوییم.
وی فرهنگ را حوزه پیچیده‌ای دانست و اضافه کرد: با همت و همفکری می‌توانیم تغییرات زیادی را انجام دهیم، رفتارهای انسانی در برابر پدیده‌های مختلف موضوع جدیدی نیست مشکل ما در این است که باید مشکل را بپذیریم که نمی‌پذیریم. ما فرهنگ غنی داریم و ملت بزرگی هستیم اما متاسفانه از آنها استفاده نکرده‌ایم.
برومند خاطر نشان کرد: درست است که ما ماهواره می‌سازیم اما نباید مغرور باشیم، باید امید ما و مغرور بودن ما به ساختن جامعه‌ای باشد که در آن مردم با هم خوب صحبت کنند و تعامل درست داشته باشند، مدیریت کشور اگر بخشی نگری است اگر هر نماینده یا هر مسئولی به فکر منطقه خودش است و با تغییر جایگاهش نظرش هم عوض می‌شود این بخشی‌نگری ریشه در افکار ما دارد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه سخنان خود خطاب به دانشجویان و اساتید علوم انسانی گفت: انتشار کتاب اتفاق خوبی است اما خواهش می‌کنم خروجی فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و مطالعات علوم انسانی خود را تا آنجا که امکان دارد در قالب‌ یکسری پایلوت آزمایش کنید و اگر به این نتیجه می رسید که درست است، آن را طراحی کنید و قاطعانه به مسئولان بگوئید باید از الان تا ده سال آینده این کارها صورت بگیرد. ما نباید بشنویم که دانشجویی در دانشگاه خودکشی کرده است. اگر اتفاقی می افتد باید فورا آن را بررسی کنیم. همانطور که سانحه هواپیما را باید بررسی کنیم باید این قبیل موارد را هم بررسی کنیم و برایش راه حل پیدا کنیم و اجازه ندهیم ناهنجاری ها زیاد شوند. موارد زیاد دیگر اینچنینی در جامعه وجود دارند که روی میز هستند و باید با آنها برخورد کنیم. بنده فکر می کنم مشکل ما در این کشور، پول نیست بلکه مشکل ما این است که باید موضوع و چالش اصلی خودمان را شناسایی کنیم و باهم برای رفع آن تلاش کنیم. بنده هم با تمام وجود در خدمت دوستان هستم.
برومند در خاتمه تصریح کرد: در کشور، محققان بزرگ زیادی وجود دارند و باید مشکلات را به گونه ای بگویند که گوش ناشنوای ما (مسئولان) بشنود. بنده قصد سخنرانی نداشتم. فقط از پژوهشگران و محققان خواهش کردم کاری بکنیم تا اگر ده سال آینده نتیجه داد به کار خودمان افتخار کنیم. عناوین رساله هایی هم که در جشنواره ارائه شده همگی بسیار خوب وکاربردی هستند و خواهش می کنم این راه را ادامه دهید و به مسئولان دیکته کنید که راه و روش های تحقیقاتی را در پیش بگیرند. آرزو می کنم سال آینده سال موفقیت، سلامتی و شادی برای همه مردم کشور ما باشد.

لازم به ذکر است علاقمندان می توانند، فایل صوتی سخنرانی دکتر برومند را در کانال تلگرام پژوهشگاه به آدرس: https://telegram.me/ihcss/4908 دنبال کنند.

کلید واژه ها: جشنواره پایان نامه های برتر علوم انسانی مسعود برومند دکتر برومند معاون پژوهشی وزارت علوم پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :