تحلیل مسأله‌شناختی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه شورای متون

۰۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۶۵۹۴ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۷۲۲
تحلیل مسأله‌شناختی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه شورای متون

دکتر قبادی در جلسه شورای بررسی متون
تحلیل  مسأله‌شناختی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی
دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رئیس شورای بررسی و نقد متون و کتب دانشگاه‌ها در ابتدای جلسه پنج‌شنبه مورخ 3/12/1396 شورای بررسی متون، با اشاره به فعالیت‌های شورا در سال جاری گفت: شورای بررسی متون برای جامعه علمی و حوزه علوم انسانی فرصتی بی بدیل است؛ این شورای درونزا و خودجوش و متصل به بدنه علمی دانشگاه های کشور با بیش از 2200 تن از نخبگان علوم انسانی، یک سرمایۀ بزرگ اجتماعی به شمار می‌آید؛ و تأسیس، استمرار و تحوّلات آن رخدادی بزرگ در جمهوری اسلامی است.
وی در ادامه با اشاره به بیانات مهمّ اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با مردم تبریز گفت: نکات برجسته‌ای در بیانات مقام معظم رهبری وجود داشت که برخی از آنها مستقیماً با علوم انسانی ارتباط دارد و می‌توان با نگاهی مسأله‌شناسانه بدان‌ها پرداخت و دربارۀ آنها تحلیل، پژوهش و تبیین و تفسیر کرد و محتوای آن را ترویج نمود و پشتوانه‌ای برای تحقیقات علوم انسانی دانست. برخی از این محورها عبارتند از:  
1-    تفکیک میان گله‌مندی و انتقادات بحق مردم و پایداری ملت و وفاداری آن‌ها نسبت به اصل انقلاب و تمایز آن با آشوب‌گری: در این مسیر ما می‌توانیم به عنوان مجموعه علوم انسانی روی راهکارهای تقویت اعتماد مردم کار کنیم.
2-    تأکید ویژه بر مردم سالاری: به تعبیر مقام معظم رهبری "مردم سالاری یعنی در همه امور کشور مردم اصل هستند" و در همه امور زندگی سیاسی و اجتماعی باید مردم را صاحب رأی و تدبیر دانست.
3-    تلازم پیشرفت و عدالت در آینده: یعنی نباید عدالت قربانی پیشرفت بشود. از سوی دیگر، به بهانه عدالت راه توسعه را نباید سدّ کرد.
4-    "ضرورت عذر خواهی از خداوند و مردم به خاطر عقب افتادن در زمینه عدالت"؛ برای بسط عدالت به رغم توسعه و پیشرفت بایستی کارهای نظری و عملی انجام داد. این بیانات فرهنگ و ضرورت و التزام به پاسخگویی را در همۀ ما مسؤولان تقویت می‌کند.
5-    از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی و بستن درهای کشور به روی جهان و بالعکس نیست، بلکه به کارگیری ظرفیت‌ها، استعدادها و توانمندی¬های درونی است.
6-    مدیریت جهادی یعنی پرکاری همراه با تدبیر؛ علوم انسانی می‌تواند ابعاد و ویژگی‌های این نوع مدیریت را تبیین کند.
7-    تأکید بر جوانان به عنوان سرمایه پیشرفت حال و آینده کشور. در این راستا، وظیفۀ علوم انسانی دوچندان به نظر می‌رسد.
و شورای متون به ویژه می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب، در مسیر تحقق اهداف و رفع مشکلات موجود در این زمینه حرکت کند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه بسیاری از موارد ذکر شده می تواند موضوع نشست های تخصصی گروه های شورا در سال آینده باشد، گفت: ممکن است ما از چیزی انتقاد کنیم، ولی باید راهکار و پیشنهاد هم ارائه دهیم، بنابراین اکثر گروه های شورا می توانند در حوزه مسأله شناسی که از خلال سخنان رهبر معظم انقلاب استنباط می شود، فعالیت هایی داشته باشند.
وی در ادامه اظهار داشت: خوشوقتانه تاکنون و به‌ویژه در سال جاری، پژوهشگاه اقدامات ارزنده‌ای انجام داده و یا در دست انجام دارد که می‌توان به طرح بزرگ توانمندسازی مناطق محروم روستایی سواحل مکران، طرح بزرگ و جامع اعتلای علوم انسانی، انجام بیش از 15 طرح در زمینه آسیب‌شناسی اجتماعی، برگزاری بیش از 10 نشست و همایش تخصصی در زمینه اقتصاد مقاومتی و چاپ چندین کتاب در این زمینه و برگزاری نخستین جشنواره قدردانی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر در زمینه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در 22 اسفندماه جاری و رونمایی یک شماره ویژه از مجلّه علمی ـ پژوهشی پژوهشگاه به همراه دو جلد کتاب جدید، همزمان با این جشنواره اشاره کرد.
دکتر قبادی تصریح کرد: سال جاری، سالی پربار و سرشار از مساعی ارزشمند اعضای شورای بررسی متون بوده است و یکی از مهم ترین رویدادهای شورا در این سال، برگزاری آبرومندانه جشنواره نقد متون و کتب علوم انسانی بوده است.
رئیس شورای بررسی متون در ادامه به همایش آسیب‌شناسی درس‌نامه‌‌های رشته زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد که به همت پژوهشگاه علوم انسانی و شورای بررسی متون و با مشارکت دانشگاه شهید چمران در اهواز برگزار شد، و گفت: اخیراً گروه زبان وادبیات فارسی همایش فوق العاده درخشان و پر باری را در اهواز برگزار کرد که استقبال خوبی از آن شد. بنابراین بهتر است سایر گروه های تخصصی شورا نیز برخی از نشست های خود را در استان‌ها و شهرستان های دیگر تشکیل بدهند.
پس از صحبت‌های رئیس شورا، یکصد و نود و چهارمین جلسه شورای بررسی متون با حضور اعضای این شورا با دستورجلسه‌هایی همانند؛ گزارش دبیر شورا، تبادل نظر در باره باز اندیشی و ساماندهی شیوه، محتوا و زمان برگزاری نشست های تخصصی و جلسات گروه ها، طرح تازه های نشر، تازه های دانش و ایده های نو در تراز جهانی، منطقه ای و ملی در رشته های مختلف علوم انسانی و گزارش آخرین وضعیت پیشرفت طرح های تألیفی در دست اقدام گروه های تخصصی شورا آغاز شد و پس از تبادل نظر و اخذ تصمیم های مقتضی به پایان رسید.

 

کلید واژه ها: شورای متون دکتر قبادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :