امضای تفاهم نامه بین دانشگاه سارایوو و پژوهشگاه علوم انسانی

۰۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۱:۴۹ کد : ۱۶۵۸۴ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۷۰۲
امضای تفاهم نامه بین دانشگاه سارایوو و پژوهشگاه علوم انسانی

در آخرین روز از بهمن ماه سال 96 هیئتی از دانشگاه سارایوو ضمن بازدید از پژوهشکده ها و کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی، تفاهم نامه همکاری با مسئولان پژوهشگاه به امضاء رساندند. در این دیدار صمیمانه که با هماهنگی دفتر روابط بین الملل پژوهشگاه و به پیشنهاد و پیگیری پژوهشکده زبان و ادبیات (دکتر محمدنژاد) صورت گرفت، زمینه های همکاری مشترک میان پژوهشگاه علوم انسانی و دانشگاه ساریوو مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. دانشگاه سارایوو بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه بوسنی و هرزگوین محسوب می‌شود که از اهمیت ویژه‌ای در منطقه بالکان برخوردار است.
میزبانان این نشست از طرف پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ رئیس پژوهشگاه، دکتر حسینعلی قبادی ، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر ملایی توانی، معاون فرهنگی، دکتر کسرایی، مدیر دفتر روابط علمی و بین المللی، دکتر افراشی، دکتر پورنامدارایان استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی، دکتر عاصی، رئیس پژوهشکده زبان‌شناسی، دکتر محمدنژاد، رییس پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی بودند.


در این هیئت پنج نفره، سفیر کشور بوسنی و هرزگوین، دکتر کمال مفتیچ و همسرشان بودند که در این نشست مشترک حضور به هم رساندند. همچنین از دانشگاه سارایوو، علاوه بر دکتر رفعت اشکریلی، ریاست دانشگاه؛ دکتر الکساندرا نیکولیچ، معاون همکاری‌های بین المللی دانشگاه سارایوو و دکتر آیدا حوجیچ، معاون آموزشی و امور دانشجویان حضور داشتند.
دکتر کمال مفتیچ سفیر کشور بوسنی و هرزگوین، ضمن ابراز علاقه به گسترش همکاری‌های علمی با پژوهشگاه علوم انسانی، ابراز امیدواری کرد که روابط میان دو کشور ایران و بوسنی به مناسبات سیاسی محدود نشود و دانشمندان و فرهیختگان دو کشور نیز بتوانند باب جدیدی جهت نزدیکی دو ملت ایران و بوسنی بگشایند تا این همکاری‌ها، فقط در حوزه علوم انسانی نباشد بلکه در زمینه‌های هنر و سایر زمینه‌ها نیز توسعه یابد. آنها دیدار خود را از ایران و پژوهشگاه علوم انسانی بسیار مفید بیان کردند.

در ادامه دکتر قبادی ضمن عرض خیرمقدم به اعضای هیئت میهمان گفت: پیشنهاد می کنم، تاریخ ایران را با دقت مطالعه کنید و با فرهنگ کشور ایران بیشتر آشنا شوید که ایرانیان مردمی اهل تفکر و گفتگو هستند. دکتر قبادی همچنین اشتراکات تاریخی و فرهنگی فراوان دو ملت ایران و بوسنی را زمینه مناسبی برای همکاری‌های علمی و پژوهشی میان پژوهشگاه و دانشگاه سارایوو دانستند.
در این نشست دو ساعته، طرفین پیشنهاداتی را جهت توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی مطرح کردند؛ از جمله ایجاد یک سامانه برخط آموزش زبان فارسی که از سوی دکتر عاصی، رییس پژوهشکده زبانشناسی مطرح شد. همچنین دکتر محمد‌نژاد، رییس پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی، پیشنهاداتی در زمینه آموزش زبان فارسی و تبادل استاد و دانشجو مطرح کرد. وی کتابخانه دانشگاه سارایوو را منبعی غنی از کتب خطی فارسی معرفی و بررسی و تصحیح این متون ارزشمند را موضوعی مهم در این همکاری قلمداد کرد.
در خاتمه مراسم نیز تفاهم نامه ای به امضاء طرفین رسید که دکتر قبادی در این زمینه تأکید کرد: دو طرف فقط به امضای تفاهم‌نامه بسنده نکنند، بلکه با معرفی یک نماینده تام‌الاختیار اقداماتی موثر در زمینه همکاری‌های دوجانبه صورت پذیرد که دلایل متعدد و دخایر معنوی بسیاری برای این همکاری  دوجانبه وجود دارد.

 

 

کلید واژه ها: تفاهم نامه دانشگاه سارایوو- بوسنی هرزگوین امضاء تفاهم نامه دانشگاه سارایوو بوسنی هرزگوین پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :