چهارمین نشست از سلسله نشست‌های جایگاه علوم انسانی و اجتماعی در پشتیبانی و رفع موانع تولید

تعداد بازدید:۲۳۵

مدیریت نوآوری و کاربردی‌سازی پژوهش‌های علوم انسانی با همکاری  موسسه آموزش عالی علوم شناختی،چهارمین نشست از سلسله نشست‌های جایگاه علوم انسانی و اجتماعی در پشتیبانی و رفع موانع تولید را با موضوع راهکارهای هم‌افزایی میان رشته‌ای علوم انسانی و اجتماعی با علوم شناختی را در تاریخ20 مهرماه 1400 به صورت مجازی برگزار کرد.

دکتر جواد حاتمی (عضو هیات علمی وابسته موسسه آموزش عالی علوم شناختی) و دکتر آزیتا افراشی(رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) سخنرانان این نشست بودند.

در ابتدا، دکتر الهام ابراهیمی، مدیر نوآوری و کاربردی­‌سازی پژوهش‌­های علوم انسانی، به ­عنوان دبیر علمی نشست، با اشاره به هدف از برگزاری این نشست‌ یعنی راهکارهای هم‌افزایی میان رشته‌ای علوم انسانی و اجتماعی با علوم شناختی افزود ما چگونه می‌توانیم شاهد تأثیر و ثأثر بحث علوم شناختی در حوزه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی باشیم.در این نشست سعی شده است در وهله اول نقاط اتصال و ظرفیت‌های همکاری بین‌رشته‌ای مورد بررسی قرار گیرد و در وهله دوم به چگونگی استفاده از این ظرفیت‌ها و به عرصه عمل رساندن ظرفیت‌ها پرداخته شود.

در ادامه، دکتر جواد حاتمی، به عنوان سخنران نخست به معرفی رشته‌های علوم شناختی در ایران پرداخت . به اعتقاد وی علوم شناختی نباید به دلیل رشدی که در دو دهه اخیر داشته مورد اغراق قرار گیرد.وی نگاه همگرایانه‌ای که در رشته علوم شناختی وجود دارد را دلیل اهمیت این رشته دانست. دکتر حاتمی افزود کمکی که علوم شناختی به رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی کرده، زبان مشترکی است که برای هم افزایی بین رشته‌ها ایجاد کرده است.وی بحث هوش مصنوعی، نظریه پردازش خبر، رویکرد محاسباتی ذهن را از جمله جریان‌های اصلی علوم شناختی در بدو پیدایش دانست. در ادامه به شکل‌گیری علوم شناختی، شکل‌گیری ستاد فناوری علوم شناختی و پروژه‌های میان رشته‌ای که تعریف و اجرا شده پرداخت.وی در انتهای سخنرانی خود به معرفی رشته‌هایی که در ذیل علوم شناختی تحت عنوان حوزه‌های ترجمان و تلفیقی در ایران وجود دارد پرداخت.

دکتر آزیتا افراشی، به عنوان آخرین سخنران با موضوع «تجربه زیسته ایجاد و توسعه یک همکاری بین رشته‌ای از مبانی تا ارائه الگو» شروع کرد.ویافتن پاسخ به پرسش‌هایی که در رشته زبان شناسی نمی‌شد به آنها پاسخ داد، ابعاد انسان دوستانه علوم شناختی و اغنا نشدن در موضوعات از منظر یک رشته خاص را از جمله انگیزه‌های ورود خود به این رشته دانست.وی در ادامه به بررسی چالش‌های ورود به علوم شناختی از جمله کثرت منابع، تغییرات در روش‌شناسی و روش تحقیق، چند رشته‌ای بودن حوزه‌ها، ماهیت آینده پژوهانه علوم شناختی، عدم آمادگی جامعه علمی ایران برای پذیرش حوزه‌های چند رشته‌ای پرداخت.دکتر افراشی برای فرا رفتن از این چالش‌ها به بحث ‌استعاره اشاره کرد.وی در انتها پیشنهاداتی را مطرح کرد از جمله برگزاری کارگاه‌های روش شناسی و کارگاه‌های میان رشته‌ای و معرفی پژوهشگران حوزه‌های روان شناختی برای بیان تجربیات خود.

در انتهای نشست دکتر ابراهیمی به جمع بندی مباحث پرداخت.

آخرین ویرایش۰۲ آذر ۱۴۰۰