دکتر میری در گفتگو با مهر؛ نمایشگاه کتاب عرصه ای برای تضارب آرا است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۲ کد : ۹۹۸۱ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۹۶۶
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: نمایشگاه کتاب عرصه ای است که می توان در آن تضارب آرا، اندیشه های مختلف و کتاب های مختلف را در زیر یک سقف به مدت ده روز در کنار هم به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه کتاب ایران هر ساله در اردیبهشت ماه به همت خانه کتاب وزارت ارشاد برگزار می شود. چند سالی است که این نمایشگاه از رونق کمی برخوردار است و برخی از ناشران به این نمایشگاه راه پیدا نمی کنند. اما درکل این اتفاق، می تواند چهره پایتخت را حداقل به مدت ۱۰ روز تغییر دهد. چرا که در طول سال شهروندان پایتخت شاهد برگزاری نمایشگاه های مختلف و لوکس هستند.

نمایشگاه کتاب یکی از شاخص ترین نمایشگاههایی است که در ایران برگزار می شود و همانطور که ذکر شد حداقل برای ده روز چهره شهر از یک شهر خشک و بی روح و آغشته به دود و دم به شهری آغشته به فرهنگ کتاب و کتاب خوانی تبدیل می شود. در این راستا و به مناسبت فرا رسیدن ایام نمایشگاه کتاب با دکتر سید جواد میری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفتگویی کوتاه انجام داده ایم که در پی می آید؛

*توصیه شما در مورد نمایشگاه کتاب، کتاب و کتابخوانی چیست؟

نمایشگاه کتاب عرصه ای است که می توان در آن تضارب آرا، اندیشه های مختلف و کتاب های مختلف را در زیر یک سقف به مدت ده روز در کنار هم به نمایش گذاشت و یک فرصت مغتنمی است. اما اگر شهرداری بتواند کاری انجام دهد که بار ترافیکی منطقه پایین آید و زندگی مردم قفل نشود و از این آلودگی های صوتی و ترافیکی دچار نشویم فرصت مغتنمی است.

*چه کتاب هایی را برای خواندن توصیه می کنید؟

از این موضوعات که بگذریم کتاب های خوب که زیادند. زیگموند باومن کتابی با عنوان تفکر جامعه شناسی نوشته است، وقتی که انتهای کتاب را نگاه می کنید، در مراجع و مآخذ کتاب، سرمایه مارکس و کتاب های معمول جامعه شناسی را نمی بینید و می بینید که نوشته است به فرض مثال رمان داستایوسکی و ... را بخوانید یا فلان رمان را ببینید برای اینکه بینش جامعه شناسی و انسانی ما رشد کند. کتاب های شعر و کتابی مثل برادران کارامازوف اثر داستایوفسکی یا رستاخیز تولستوی را بخوانیم. این دست رمان ها می تواند به ما کمک بکند که ذهن و روح و جان ما در یک فضای جدیدی استنشاق بکند و به گونه ای راه هایی پیدا بکنیم که حداقل در ذهن اگر در عین امکان پذیر نمی باشد از جهان اروپا محور بیرون بیاییم و سپهر ها و اندیشه های دیگری از اندیشه ها را درک کنیم و دریافت کنیم.

*کتاب های خودتان کدام یک به نمایشگاه می رسد؟

از کتاب های خودم هم ممکن است حدود دو الی سه تای آنها به این نمایشگاه برسد. مانند «روایت های موازی در علوم انسانی»، نشر انتشارات علوم اجتماعی، «منطق ماشین دودی» و دیگری «پوشکین و شیخ الاسلام دربند» می باشد که نگاهی به روابط فرهنگی بین ایران و روسیه است و کتاب دیگری با عنوان «نگاه مردم شناختی به چین و روسیه در جغرافیای سیاسی ایران» می باشد. فکر می کنم به نمایشگاه برسند. چند تا دیگر هم فکر می کنم بعد از نمایشگاه بیرون بیاید.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :