امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با پژوهشگاه علوم انسانی

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۲:۱۰ کد : ۹۹۱۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۷۱۵
امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با پژوهشگاه علوم انسانی
  


تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت در برنامه‌ها و پروژه‌های علمی مشترک، صبح امروز ششم اردیبهشت ماه 1394، توسط دکتر قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، و دکتر حسین‌علی قبادی، قائم‌مقام رئیس و معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در محل حوزه ریاست این سازمان، امضاء شد.

دکتر سلیمانی در این دیدار با تأکید بر لزوم پژوهش و تحقیق در حوزه‌های علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به­عنوان بزرگ­ترین نهاد پژوهشی کشور که در زمینه علوم انسانی و بررسی شناخت فرهنگ دیرپای اسلامی - ایرانی پژوهش می‌کند، دارای دستاوردهای بسیاری است که می‌توان با ماحصل تجربه‌های این مرکز، تحولی شگرف در سطح برنامه‌های فرهنگی ایجاد کرد.

وی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دیرباز تاکنون نسبت به طرح‌های پژوهشی و پیگیری انتشار مکتوبات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، واقف بوده و همواره استقبال می‌کنیم که از این دارایی مطالعاتی برای ارتقای سطح پژوهش کشور بهره گیریم.

به گفته دکتر سلیمانی، تعامل و همکاری سازمان و فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نباید تنها به امضای تفاهم‌نامه محدود نشود، بلکه باید به جدّ طرح‌های پژوهشی در چارچوب مقررات و سیاست‌های دو سازمان پیگیری و اجرایی شود.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: یکی از وظایف واحد پژوهش و آموزش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بازدید و بهره‌گیری از ذخایر فرهنگی کشور است که این مهم هر سه هفته یکبار به­صورت برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرد.

دکتر سلیمانی در رابطه با فعالیت‌ رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور، گفت: نمایندگی‌های فرهنگی که با حمایت و هدایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به توسعه و ترویج مزیت‌های انقلاب اسلامی و اسلام حقیقی و همچنین، زبان و ادبیات فارسی می‌پردازند، ‌می‌توانند زمینه رشد توزیع کتاب و انتشار آثار محققان داخل و خارج پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را فراهم کنند.

وی ادامه داد: آنان تنها رایزن فرهنگی کشورمان نیستند، بلکه رایزن کتاب‌خانه‌های ما هم هستند که می‌توانند در امر گسترش پژوهش‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مثمرثمر واقع شوند.

سلیمانی در سخنان پایانی خود، خاطرنشان کرد: امید است تا با امضای این تفاهم‌نامه، بستر اجرایی را هموارتر کنیم و در حوزه تحقیق در علوم انسانی، ادبیات فارسی، ایران‌شناسی و مطالعات فرهنگی‌ تأثیرگذار باشیم.

ترویج محورهای پژوهشی «اسلام‌شناسی» و «ایران‌شناسی»

در ادامه این دیدار، قائم‌مقام رئیس و معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: یکی از مواردی که باید به­صورت جدی نسبت به آن بپردازیم، بحث ایران‌شناسی است.

دکتر قبادی: در حال حاضر بیشتر مراکز علمی و پژوهشگاه‌های مربوط به ایران‌شناسی تبدیل به عرب‌شناسی شده‌اند که این مهم باید از سوی میراث داران فرهنگ و علم و تمدّن کهن اسلامی - ایرانی و دانشمندان ساماندهی شود.

وی در ادامه یادآور شد: حمایت رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور از بحث ایران‌شناسی یکی از برنامه‌های مهم و تأثیرگذار بر این روند است که باید در دستور کار قرار گیرد.

او اظهار کرد: با توجه به وضعیت فعلی که در بحث ایران‌شناسی با آن مواجه‌ هستیم، باید پژوهش در محورهای اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی را در رأس امور خود قرار دهیم تا قافله‌سالاری دوباره جامعه اسلامی‌مان و ادبیات فارسی در کاروان معرفت و علم بشری بینجامد.

در پایان این دیدار تفاهم‌نامه همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به امضای طرفین رسید. در چارچوب اصل ضرورت توسعه همکاری علمی بین مراکز مختلف آموزشی، پژوهشی و اجرایی جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متقابل، به­ویژه ارتقای جایگاه و کارآمدی رشته‌های علوم انسانی در کشور، ضمن تأیید سودمندی متقابل ناشی از همکاری و مشارکت در برنامه‌ها و پروژه‌های علمی مشترک این تفاهم‌نامه امضاء شد.

از جمله اقدام­های مشترک این تفاهم‌نامه، می‌توان به همکاری و مشارکت در زمینه طراحی و اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک مرتبط با مسائل بین‌الملل، همکاری و مشارکت در برگزاری سخنرانی‌ها، میزگردها و همایش‌های ملی و بین‌المللی مورد توافق طرفین، برنامه‌ریزی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در موضوع­های مورد علاقه طرفین، به­ویژه در خارج از کشور، یا در زمینه روابط فرهنگی بین‌المللی، تبادل اطلاعات علمی و فراهم کردن امکان دسترسی آسان به منابع علمی شامل کتب، نشریات و سایر مدارک علمی، همکاری در سفرهای میهمانان خارجی سازمان به ایران و برگزاری سفرهای علمی برای استادان پژوهشگاه به خارج از کشور و ... اشاره کرد.
















فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :