دکتر حسینی در گفت‌وگو با فارس:۶ اثر شورای بررسی کتب علوم انسانی در دستور انتشار قرار گرفت

۲۴ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۹۶۴۸ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۸۹۹

دبیر شورای بررسی کتب علوم انسانی از آماد‌ه‌سازی ۶ اثر نقد نامه جهانی، مقالات همایش تعلیم و تربیت اسلامی، دفتر تربیت،‌ نقد نامه علوم اجتماعی و زبان‌شناسی برای انتشار خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس در گزارشی به تشریح مهمترین فعالیت‌های این شورا در سال 93 پرداخت و اظهار داشت: از جمله این فعالیت‌ها شامل جلسات شورای مرکزی، گروه‌های تخصصی، همایش‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، کتب منتشر شده، نشریه علمی پژوهشی، مقاله نقد و تعداد کتب و ... است.

وی با اشاره به اینکه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، از جمله نخستین مجموعه‌های علمی در ایران است که به بررسی و نقد کتب و منابع علوم انسانی می‌پردازد، افزود: این شورا در سال 74 با تأکید مقام معظم رهبری تشکیل شد و مهم‌ترین اهداف آن شامل رشد تفکر انتقادی در تولیدات علمی دانشگاهی، نقد متون درسی و کمک درسی دانشگاه‌ها، توسعه فرهنگ نقد در جامعه علمی و نیز تقویت جایگاه علوم انسانی است.

حسینی درباره گروه‌های تخصصی شورا گفت: این شورا هم اکنون دارای 13 گروه تخصصی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی است که تاکنون به بررسی و نقد حدود 4000 متن درسی اقدام کرده و بیش از 2000 نفر از استادان حوزه و دانشگاه از مراکز علمی کشور با گروه­‌های تخصصی با آن همکاری دارند. از گروه اقتصاد گرفته تا تاریخ، روان‌شناسی، روش شناسی علوم انسانی اسلامی و فلسفه و کلام.

وی با اشاره به 150 جلسه گروه‌های تخصصی این شورا و 14 جلسه شورای مرکزی در سالی که گذشت، یادآور شد: همایش‌ها و نشست‌های تخصصی گروه‌ها نیز در سه کارگاه ادبیات عربی در پژوهشگاه علوم انسانی، همایش ادبیات و فلسفه گروه ادبیات فارسی در دانشگاه گیلان برگزار شد.

حسینی با بیان اینکه 24 جلد کتاب نیز درباره شورا و فعالیت‌های متون و کتب علوم انسانی منتشر شده است، اظهار داشت: یک جلد آن درباره برنامه‌ها و رویکردهای شورا بوده و دوازده جلد نقدنامه‌های گروه‌های تخصصی، نگاهی در مسائل ادبی گروه ادبیات فارسی، نقد صوفیان گروه ادبیات فارسی و ... است.

دبیر شورای بررسی کتب علوم انسانی درباره آثار در دست انتشار مجموعه گفت: چند عنوان نقد نامه جهانی، مجموعه مقالات همایش تعلیم و تربیت اسلامی، دفتر تربیت،‌ نقد نامه گروه علوم اجتماعی و زبان شناسی در دست انتشار است، همچنین چاپ چهار شماره نشریه علمی ـ پژوهشی پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های درسی در سال 92 و چهار شماره دیگر آن در مرحله آماده سازی است.

حسینی با اشاره به آماده‌سازی و تولید حدود 80 مقاله نقد توسط گروه‌های تخصصی شورا که به منظور ارتقاء کیفی نقد کتب صورت می‌پذیرد، یادآور شد: طراحی و راه اندازی سامانه نقد نقد در سایت شورا جهت دسترسی همگان به بانک نقد کتاب که به این طریق نقدهای انجام شده توسط گروه­‌های تخصصی سیزده‌گانه را به استادان و اندیشمندان حوزه علوم انسانی کشور معرفی کرده و با ورود به این سامانه در چرخه نقد وارد شده و در گفتمان نقد آثار علوم انسانی مشارکت کنند. این سامانه در سایت شورا در حال تکمیل و بهره برداری نهایی است.

وی درباره آمار تعداد کتب و متون مورد نقد دو ماه آخر سال 92 و سال 93 گفت: 60 کتاب و متن جهانی و 400 کتاب و متن ملی در سال 92 توسط این شورا منتشر شد و در سال 93 نیز 123 مورد کتاب و متون جهانی و 542 مورد کتاب و متون جهانی توسط این مؤسسه مورد نقد قرار گرفت.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :