سخنرانی: خویشتن نوازی یا من شکوفا

۲۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۸ کد : ۹۴۹۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۹۷۰
سخنرانی: خویشتن نوازی یا من شکوفا

گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخنرانی با عنوان خویشتن نوازی یا من شکوفا با حضور دکتر مهرنوش هدایتی  برگزار می کند

یکی از نیازهای طبیعی هر انسانی، میل به دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن است. محققان متوجه شده‌اند که این میل طبیعی از ابتدای تولد عامل حیات ما انسانها و اعتماد و اطمینان به جهان می‌باشد. در نظریه اریک برن به پدیدهٔ «مورد توجه واقع شدن» نوازش گفته می‌شود. متاسفانه طی مراحل رشد، کودک یاد می‌گیرد که علی رغم لذت حاصل از مبادلهٔ نوازش، از آن پرهیز کند که به این مفهوم «اقتصاد نوازشی » گفته می‌شود. اقتصاد نوازشی، خصوصاً در افرادی که احساس «من خوب نیستم» را تجربه می کنند بیشتر رعایت می‌شود، بنابراین چنین افرادی یا اصولاً تنها هستند یا از تنهایی در هراس می باشند. در چنین مواقعی فرد اغلب به کسب نوازش منفی روی می آورد .

«خویشتن نوازی» یکی از انواع نوازشهای سلامت و مثبت است، و مفهوم ارزش مندی است که لذت بی کران و رشد فراوانی با خود به همراه دارد، اما غالبا با مفاهیم والدانه ای مثل فروتنی و تواضع، یا اولویت دادن به دیگری، در تعارض قرار گرفته و مورد اغفال قرار می گیرد. در این سخنرانی ما ضمن اشاره به مفهوم نوازش، و تشریح انواع نوازش ها، معنای جدیدی از خویشتن نوازی را مطرح ساخته و راههای رسیدن به این مهم را شرح خواهیم داد .

زمان برگزاری این سخنرانی سه شنبه5 اسفندماه ماه1393 از ساعت 10 الی 12در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سالن اندیشه خواهد بود.

محل برگزاری: بزرگراه کردستان،خیابان ایرانشناسی (64)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن اندیشه. 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :