دیدگاه دکتر آیینه‌وند در خصوص کتاب «ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»/بازتاب نگاه عقیدتی و فکریِ شاعرانِ شیعیِ طول تاریخ

۲۱ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۱:۰۸ کد : ۹۳۶۰ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۴۶۱
دیدگاه دکتر آیینه‌وند در خصوص کتاب «ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»/بازتاب نگاه عقیدتی و فکریِ شاعرانِ شیعیِ طول تاریخ
ادبیات انقلاب اسلامی، بازتاب نگاهی عقیدتی، فکری و سیاسی است که در شعر شاعران شیعی مانند کمیت بن زید اسدی، دعبل خزاعی، سید حمیری، منصور نمری، صنوبری، مهیار دیلمی و سید رضی آمده است.
خبرگزاری فارس: بازتاب نگاه عقیدتی و فکریِ شاعرانِ شیعیِ طول تاریخ

خبرگزاری فارس – گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ کتاب «ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» نوشته دکتر غلامرضا کافی عصر امروز 19 بهمن با حضور چهره‌های ادبی در خبرگزاری فارس برگزار رونمایی می‌شود. دکتر صادق آیینه‌وند، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای مقدمه این کتاب قلم زده است که بخش‌‎هایی از آن به شرح زیر است:

ادبیات انقلاب اسلامی، بازتاب نگاهی عقیدتی، فکری و سیاسی است که در شعر شاعران شیعی مانند کمیت بن زید اسدی، دعبل خزاعی، سید حمیری، منصور نمری، صنوبری، مهیار دیلمی و سید رضی پیش‌تر آمده و توسط شاعران انقلاب مورد توجه و اقتباس قرار گرفته است. طبعا هر انقلابی سرچشمه‌های عقیدتی، فکری و سیاسی دارد و انقلاب اسلامی ایران متکی به ارزشهای دینی و بهره منتد از قران کریم و سیره و سخن پیامبر گرامی خدا و امامان شیعه است.

شاید مقتضیات هر عصر، حال و هوای سیاسی خاصی را ایجاد کند ولی تا هر گاه که یک حرکت فکری، انقلابی و اصلاحی، پایبند به مبانی عقیدتی خود بماند، شرایط و اقتضائات نمی تواند بنیادها را کمرنگ کند. امروز اگر دیوانهای شاعران انقلاب از نسل اول تا نسل سوم به دقت وارسی شود، بر وجود این واقعیت می توان پی برد. استناد به آیات کریمه و احادیث شریفه و بهره جستن از معرکه‌ها و حادثه‌ها و الگوگیری از بزرگان صدر اسلام از اصحاب رسول خدا(ص) و یاران امیرالمومنین(ع) در مضمون و فحوای شعر شاعران انقلاب به خوبی قابل مطالعه است.

ادبیات انقلاب اسلامی، مکتبی از رویکرد ادبی عصر حاضر است که از خرداد 1342 آغاز می شود و با جنگ تحمیلی اوج می گیرد و در بحرانها و حوادث پیش آمده به تصویر حالات انقلاب، شهیدان و مردم و بیان آرمان ها می پردازد. تدوین جامعه این ادبیات از شعر با سبک قدیم و در بحور عروضی که بیشتر تراوش اندیشه شاعران نسل اول است تا شعر آزاد و سپید، انواع رمان و ادبیات داستانی و نقد و طنز امری ضروری می نمود که کسی از میان ادبیان و پژوهشگران به پا خیزد و آستین همت بالا زند و قلمی بر اوراق بکشد و اثری به یادگار نهد.

دکتر غلامرضا کافی این همت را داشته و به نظر می رسد این گام را خوب برداشته و توفیق تدوین چنین اثری را به دست آورده است. محتوای کتاب شامل تعریف ادبیات انقلاب اسلامی با ذکر نمونه ها و با استناد به بیان و سخن محققانه این عرصه است. جایگاه شعر در ادبیات انقلاب اسلامی، بحث دیگری است که بدان پرداخته شده و شاعر در مبحثی دیگر، نقدهای شاعران را از تحول جامعه به قسمی جامعه نوشته است.

مبحثی را به اشعار شاعران انقلاب در دو بخش قدیم و آزاد اختصاص داده و در عنوانی دیگر، جایگاه نثر در ادبیات انقلاب اسلامی را به رشته تحریر کشیده است. برجستگی کار مولف، گذشته از جامعیت که پیش‌تر به آن اشاره شد، در این است که به طنز در ادبیات انقلاب اسلامی توجه داشته و عنوان جایگاه طنز در ادبیات انقلاب را به این موضوع اختصاص داده است.

در بحث آخر به بررسی و معرفی پژوهش‌های ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شکلی مستوفا پرداخته است. چاپ و نشر این کتاب را در جامعه باید هدیه ای دانست که تقدیم همه علاقه مندان و دوستداران انقلاب و ادبیات آن می گردد. توفیق روزافزون مولف توانا، متعهد و مسئول این پژوهش را از خدای بزرگ خواستارم و امیدوارم که این کتاب، هم‌سنگ تلاش‌های نویسنده آن به ارج و شهرتی در خور دست یابد و شاعران و ادیبان نسل سوم را سودمند افتاد.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :