سخنرانی: ژنوم و علوم انسانی: چالش های علوم و فلسفه اسلامی

۲۶ آذر ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۶ کد : ۸۷۹۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۹۹۳
سخنرانی: ژنوم و علوم انسانی: چالش های علوم و فلسفه اسلامی

پژوهشکده حکمت معاصر سخنرانی با عنوان ژنوم و علوم انسانی: چالش های علوم و فلسفه اسلامی برگزار می‌کند. سخنران این جلسه دکتر علی متولی زاده اردکانی دانشیار پژوهش - پژوهشگاه ملی مهندسی پزشکی و زیست فناوری، تهران-ایران می‌باشند.

با پیشرفت های عظیمی که طی یک دهه گذشته در حوزه تکنولوژی های نوین ژنتیک رخ داده است، مراکز علمی و پژوهشی متعددی در سطح جهان به بررسی تبعات استفاده از تکنولوژی های نوین ژنتیک در علوم انسانی پرداخته اند. در این مدت اثرات کشفیات جدید ژنتیک و استفاده از تکنولوژی های وابسته منتهی به ارتقا سلامت و درمان بعضی از بیماری های مهم در انسان ها شده است ولی هم زمان باعث چالش های اخلاقی و فلسفی از جمله در حوزه های: استفاده از تکنولوژی های نوین در تولید مثل، دستکاری ژنتیک، انتخاب جنس جنین، محرمانگی، حریم خصوصی، تبعیض ژنتیک، عدالت، جبر و اختیار و ماهیت انسان شده است. ظهور معرفت شناسی نوین بر اساس دانش ژنتیک که بنیان حیات و موجودات زیستی بر روی کره زمین را که شامل نوع انسان میشود به طور جدی مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. انتظار میرود که با اطلاعات جدید بدست آمده از پروژه ژنوم انسان که ارتباط بین انسان و دیگر گونه های زیستی را کاملا آشکار ساخته است، در آینده ای نزدیک باعث تحولی شگرف در حوزه های علوم انسانی شامل: علوم دینی و معارف اسلامی، حقوق، فقه، فلسفه، علوم اجتماعی، اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی، تاریخ، جغرافیا، باستان شناسی، روان شناسی، علوم تربیتی، مطالعات خانواده و زبان شناسی در جوامع انسانی خواهد شد. این به دلیل شناختی نوین از جایگاه انسان به عنوان موجودی زیستی در طبیعت و توانمندی عوامل ژنتیک در توصیف فعل و انفعال های زیستی-رفتاری انسان و بسیاری از انگیزه ها و رفتارهای انسانی در جوامع بشری میباشد. چگونگی ارتباط عوامل مادی و غیر مادی در حوزه رفتاری (شامل فکر) انسان از اساسی ترین چالش های موجود در حوزه معرفت شناسی انسان در عصر حاضر میباشد.

زمان برگزاری سه شنبه 9 دیماه93 از ساعت 10 الی 12 در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سالن حکمت برگزار خواهد شد.

محل برگزاری: بزرگراه کردستان،خیابان ایرانشناسی (64)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طبقه همکف، سالن حکمت.

برای دستیابی به اطلاعات بیشتر و یا آخرین اخبار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به سایت پژوهشگاه به نشانی www.ihcs.ac.ir مراجعه فرمائید.  

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :