گزارش بازدید از موزه کتابخانه، مرکز اسناد و موزه مجلس

۱۹ آذر ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۹ کد : ۸۷۴۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۵۱۱۹
گزارش بازدید از موزه کتابخانه، مرکز اسناد و موزه مجلس



با توجه به هماهنگی های به عمل آمده  توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه، بازدید از کتابخانه و موزه مجلس صورت گرفت  در این بازدید تعداد  30 نفر از دانشجویان و تعدا 12 نفر از کارکنان علمی و غیر علمی پژوهشگاه حضور داشتند .

در  ابتدا از صحن قدیم مجلس بازدید به عمل آمد که توسط راوی توضیحاتی از گذشته مجلس  و نمایندگان وقت واز بناهای احداث شده دادند. سپس از اشیا ، مدالهای و نشانهای اهدایی  و نیز دیگر مکانهای مجلس از قبیل  تالار بزرگی که ماکت نمایندگان و شخصیتهای مجلس قدیم به نمایش گذاشته شده بود  مورد بازدید قرار گرفت .



بعد از موزه مجلس هیئت بازدید کنندگان وارد کتابخانه شماره 2 مجلس شورای اسلامی که به کتابخانه ایران‌شناسی و اسلام شناسی معروف است شدند. این کتابخانه دارای مجموعه‌ها و منابعی با بیش از 58 هزار عنوان کتاب،‌ نشریات تخصصی اسلام‌شناسی، ایران شناسی و شرق‌شناسی و 37 نقشه‌ی جغرافیایی بسیار نایاب است
.

مجموعه‌ی کتاب‌های چاپی لاتین این کتابخانه بیش از 24 هزار جلد با 16 هزار و 800 عنوان است که ارزشمند‌ترین و کم‌یاب‌ترین منابع چاپی لاتین موجود در ایران محسوب می‌شود و برای محققین این حوزه‌های پژوهشی، فرصت بسیار مغتنمی را فراهم می‌آورد.


در این کتابخانه بهترین گنجینه‌ی سفرنامه‌های فرنگی‌ها درباره‌ی ایران نیز نگهداری می‌شود. از 586 سفر‌نامه، 349 عنوان به زبان انگلیسی، 123 عنوان به زبان فرانسوی، 87 عنوان به زبان آلمانی و 27 عنوان به زبان‌های ایتالیایی، لاتین، ترکی و غیره است
.

پس از ساختمان ایرانشناسی از کتاب های خطی و نفیس قدیم که در مخزن کتابخانه و اسناد بود بازدید به عمل آمد . این بازدید حدود 3 ساعت با یک پذیرایی مختصر به طول انجامید. بازدید از کتابخانه ، مرکز اسناد و موزه  مجلس مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت . این دوستان همگی خواستار برنامه ریزی مجدد برای بازدید از  موزه ها و دیگر ابنیه های تاریخی هستند که با توجه به اهداف معاونت فرهنگی و اجتماعی، انشاءلله برنامه هایی از این قبیل جهت کارکنان و دانشجویان عزیز پژوهشگاه اجرا خواهد شد .




فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :