دکتر آئینه وند: اطاعت مطلق زن از مرد در اسلام وجود ندارد/اسلام به هیچ عنوان منشأ خشونت علیه زنان نیست

۰۵ آذر ۱۳۹۳ | ۱۵:۱۳ کد : ۸۶۰۴ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۰۴۶
به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر صادق آیینه‌وند، استاد تاریخ اسلام در نشست خشونت علیه زنان با اشاره به دیدگاه‌های جاهلی که در حوزه زنان وجود دارد، اظهار داشت: یکی از این دیدگاه‌ها این است که زن مصرف‌کننده غیرمدافع است. در میان اعراب جاهلی هم بین زن که مصرف‌کننده غیرمدافع بود و مرد که شمشیرزن بود و فعالیت اقتصادی داشت، مرد را انتخاب می‌کردند. سعدی هم معتقد است هر سال باید یک‌بار زن عوض کرد. در میان شعرای قرن 9، 10 و 12 نمونه‌های این طرز تفکر و اشعار زیاد است.


وی افزود: اعتقاد به سلطه مرد در خانواده و تلاش برای حاکمیت مرد از طریق زور و اجبار نیز یکی دیگر از تفکرات جاهلانه است که نمونه این مسئله در روستاها بسیار رواج دارد. همچنین بینش موذی‌بودن زن و تشبیه آن به کژدم و اژدها نیز که از بین‌النهرین آمده، از دیگر تفکرات موجود در این زمینه است. برخی نیز قائل به اطاعت مطلق زن از مرد هستند؛ در حالی‌که اطاعت به صورت مطلق در اسلام وجود ندارد. باور عامیانه دیگر، نقصان عقل زن و کامل بودن عقل مرد است و در نتیجه کسی که عقلش کم است باید از کسی که عقل بیشتری دارد اطاعت کند.


آیینه‌وند خاطرنشان کرد: باور دیگر، باور فریب‌خوردن مرد از زن است و این که مرد به این دلیل باید از زن پرهیز کند. همچنین معتقدند زن رمز و نماینده شیطان است و باید از او پرهیز کرد. برخی نیز اعتقاد دارند زن نشان بی‌وفایی است. دیوان اشعاری هم به نام امیرالمؤمنین درست کرده‌اند و شعری را به ایشان نسبت داده‌اند که می‌گوید زن بی‌وفاست.

این استاد تاریخ اسلام در ادامه گفت: براساس برخی دیدگاه‌های جاهلانه، زن ظرف انتقال است و پدر مهم است نه مادر. اعتقاد دیگری که وجود دارد این است که مرد فاعل اقتصادی و زن مخرب و هدردهنده است و مرد باید به زور جلوی زن را بگیرد تا اموالش هدر نرود. عواملی که ذکر شد عوامل سلطه مذکر بر مؤنث هستند، اما این دیدگاه‌ها هیچ مبنایی ندارند و فقط باعث می‌شوند این تصور پیش آید که زن خطرناک است و باید با او مقابله کرد.


اسلام به هیچ عنوان منشأ خشونت علیه زنان نیست
آیینه‌وند خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که کرامت و لئامت انسان در معامله با زن مشخص می‌شود و هیچ کریمی زن را نمی‌آزارد. اگر مقام زن در خانواده رعایت نشود، حتی اگر صحابه پیامبر باشی، باز هم عذاب قبر خواهی داشت. پیامبر فرمودند از دنیا به نماز، عطر و زن علاقه‌مند هستند که اینها ترادف اجتماعی، قدسی و خانوادگی دارند و هر سه در یک ردیف قرار گرفته‌اند. اسلام به هیچ عنوان منشأ خشونت علیه زنان نیست و اگر تفسیری به این‌گونه صورت گیرد، تفسیر شخصی است.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :