بررسی رابطه سینما و فلسفه در گفتگو با دکتر مجتهدی: سینما عامه پسند، اما کتاب عمیق است

۲۷ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۴ کد : ۸۵۲۶ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۸۳۳
 بررسی رابطه سینما و فلسفه در گفتگو با دکتر مجتهدی: سینما عامه پسند، اما کتاب عمیق است

ایرنا - نویسنده کتاب 'فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب' گفت: سینما به دلیل گستردگی مخاطبان خود تاثیرگذاری زیادی دارد اما تاثیر کتاب بسیار عمیق تر است.


کریم مجتهدی، در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره علاقه و آشنایی خود با سینما اظهار داشت: به دلیل تحصیل در فرانسه و حضور پررنگ این هنر در فرانسه با این هنر آشنا هستم و البته معتقدم کسی که در فرانسه تحصیل کرده باشد یقینا به سینما علاقمند خواهد شد.

وی ادامه داد: سینما بدون شک یکی از وسایل عمومی فرهنگ امروزی است که البته تاثیر آن فراوان است چرا که با توده مردم در ارتباط است اما به نظرم از لحاظ عمق تاثیرگذاری، از کتاب عقب تر است.

نویسنده کتاب 'فلسفه و فرهنگ' با اشاره به اینکه سینما هنر بسیار خاصی ست که امروزه به یک صنعت تبدیل شده است، افزود: یک سینماگر برای تولید فیلم به همان میزان که باید هنرمند باشد، باید صنعتگر قابلی باشد.

نویسنده کتاب 'داستایفسکی' تاکید کرد: برای تاثیرگذاری بیشتر در سینما باید به سمت صنعتی شدن آن پیش برویم تا اگر روزی قرار شد نسبتی میان این دو ایجاد کنیم از قافله صنعتی بودن عقب نمانده باشیم.

به گفته مجتهدی شناخت رسانه یعنی مسلط بودن به قابلیت ها و توانایی های سینما، اما شناخت فلسفه یعنی تاثیر عمیق بر مخاطب سینما داشتن .

این استاد فلسفه با اشاره به اینکه سینما می تواند پرسشی فلسفی برای فلسفه بیان کرده و آن را بالنده کند، گفت: از طرف دیگر اگر فیلسوفان وارد عینیت سینما شوند و سینمای تحقق یافته را مطالعه کنند، منطقاً می توانند به تأثیر و تأثری در این زمینه برسند.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :