دکتر سپنجی: فیلترینگ مانع از افزایش سریع فسادهای اخلاقی در جامعه می‎شود

۲۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۲۳ کد : ۸۵۱۳ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۹۹۳

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، گفت: فیلترینگ مانع از افزایش سریع فسادهای اخلاقی و کاهش سستی ایمان در جامعه شده، همچنین از کلاهبرداری‌های کلان اینترنتی، گسترش اطلاعات غلط و نادرست و زیرسوال رفتن شخصیت اشخاص ممانعت به عمل آورده و از ضربه‌های اقتصادی به سازمان‌ها و نهادها جلوگیری می‎کند.

به گزارش خبرنگار سیتنا (CITNA.IR)، دکتر امیرعبدالرضا سپنجی، پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی در نشست تخصصی «مدیریت فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل»، با تاکید بر معایب و مزایای اجرای فیلترینگ، اذعان داشت: از ایرادهای ذاتی فیلترینگ، می‌توان به شکست در جلوگیری از دسترسی به تمام مطالب و یا حذف مطالب ناخواسته اشاره کرد.

 

وی  افزود: از طرف دیگر، فیلترینگ مانع از افزایش سریع فسادهای اخلاقی و کاهش سستی ایمان در جامعه شده، همچنین از کلاهبرداری‌های کلان اینترنتی، گسترش اطلاعات غلط و نادرست و زیرسوال رفتن شخصیت اشخاص ممانعت به عمل آورده و از ضربه‌های اقتصادی به سازمان‌ها و نهادها جلوگیری می‎کند.

این پژوهشگر فضای مجازی در ادامه به اجرای فیلترینگ در کشورهای مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: امروزه در جهان، فیلترینگ به اشکال مختلفی همچون فیلترینگ سامانه‌ی نام دامنه، فیلترینگ به وسیله‌ی پراکسی، فیلترینگ به کمک مسیریاب، فیلترینگ به وسیله‌ی سانسور افزارها، مسدود کردن درگاه‌ها، تعیین فهرست سیاه و فهرست سفید و روش معکوس به کار گرفته می‌شود.

سپنجی فیلترینگ  اعمال شده در فضای مجازی کشورهای اسلامی را به دلیل آنچه پدیده‌ی مخاطب پنداری  نامیده است، دانست و در ادامه گفت: تئوری پدیده‌ی مخاطب شناسی به عنوان یک تئوری ایرانی ساخته، می‌تواند در دنیا مطرح شود.

 

وی در ادامه تشریح کرد: بر اساس این تئوری، تصویر ارتباط گران از مخاطبان مغایر با تصویر سرآمد حکومت از مخاطبان است و انواع تصویرها از مخاطبان در ذهن ارتباط گران منفی است.

مشاور ارتباطات رسانه‎ای و تبلیغات، در تشریح این پدیده ابراز کرد: این تئوری هم اکنون در کنفرانس‌های بین المللی مانند کنفرانس 2010 تونس مطرح شده است. تصورات موجود از افراد آن سوی رسانه‌ها در بین سرآمدان کشورهایی است که ابزار اصلی تبلیغ دینی شان منبر بوده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، با اشاره به سپری شدن عصر ادبیات مدرنیته و توسعه و پسامدرنیسیم و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‎ی فضای مجازی، گفت: توجه به مقتضات عصر جهانی شدن خصوصی سازی و لغو انحصارها را دربر دارد. باید اصل رقابت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را پذیرفت و به سپری شدن عصر سانسور محتوا بوسیله ارتباط گر و دروازه بان توجه کرد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :