مهلت ثبت نام کارگاه فرهنگ ادبیات و فلسفه تمدید شد

۰۳ آبان ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۶ کد : ۸۴۱۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۰۴۵
مهلت ثبت نام کارگاه فرهنگ ادبیات و فلسفه تمدید شد

گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سلسله کارگاههای نسبت ادبیات و فلسفه  را برگزار می کند. کارگاه اول با عنوان «فرهنگ: ادبیات و فلسفه» را آقای دکتر علی اصغر مصلح، عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس پژوهشکده فرهنگ معاصر پژوهشگاه علوم انسانی برگزار می کند.

 

توضیحاتی پیرامون کارگاه:

رویکرد گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی دانشگاهها، یافتن نیازها، مطالعهٔ خلاها و پرداختن به مسائل و چالشهای فراروی رشته زبان و ادبیات فارسی برای برقراری تعامل میان حوزهٔ مباحث نظری جدید با مبانی فکری ایرانی- اسلامی است. این گروه پس از سالها تجربهٔ تعامل سازنده با استادان دانشگاههای سراسر کشور و برگزاری دهها نشست تخصصی و بررسی مسائل و مشکلات این رشته از زوایای گوناگون، به این دریافت رسیده که یکی از آسیبهای پژوهشی و آموزشی این رشته، غفلت از پیوند عمیق و پربار میان سنت فلسفه ایرانی- اسلامی و ادبیات فارسی است. این موضوع خصوصا در پیوند با رویکردهای کلان شورا و گسترش و تعمیق فرهنگ نقد و نظریه پردازی است . با توجه به این ضرورت، گروه زبان و ادبیات فارسی شورا، پس از برگزاری نشست تخصصی نسبت ادبیات و فلسفه در خردادماه امسال در دانشگاه گیلان و با توجه به استقبالی که از این نشست شد، کارگاههای نسبت ادبیات و فلسفه را در پنج محور به شرح زیر در سال 93 تعریف کرده است:

-         کارگاه فرهنگ: ادبیات و فلسفه، مدرس: دکتر علی اصغر مصلح

-         کارگاه استعاره شناسی و فهم، مدرس دکترسید محمد رضا بهشتی

-         کارگاه مبانی فلسفی- معرفت شناختی نظریه های ادبی، مدرس: دکتر علیرضا نیکویی

-         کارگاه درآمدی بر فلسفه ادبیات، مدرس: دکتر امید همدانی

-         کارگاه تحلیل ادبیات از منظری ویتگنشتاینی، مدرس: دکترعلی اکبر احمدی افرمجانی

 

استفاده از ظرفیت های متون فلسفی برای بومی سازی نظریه پردازی و نقد ادبی از خلال بازخوانی مواریث کهن، یافتن پیوندها و اشتراکات میان متون فلسفی و ادبی، تعمیق ارتباط میان رشته ای و مهارت افزایی در جهت ایجاد ارتباط کاربردی میان مفاهیم مشترک ادبیات و فلسفه از ضرورت ها و اهداف برگزاری این کارگاههاست.

اولین کارگاه به بررسی نسبت ادبیات و فلسفه در متن فرهنگ اختصاص دارد. در این نشست نسبت دو مقولهٔ ادبیات و فلسفه با مبانی تحلیل نظری فرهنگ از منظری میان فرهنگی مورد بحث قرار می گیرد.

بهترین قلمرویی که با قرار گرفتن در آن می توان به بررسی نسبت ادبیات و فلسفه پرداخت، فرهنگ است. اگر ادبیات و فلسفه را اجزاء یا مقومات فرهنگ بدانیم، در آن صورت بهتر می توانیم از نسبت این دو سخن گوییم. ادبیاتِ پدید آمده در فرهنگ، گسترده ترین آینه ای است که سیمای آن فرهنگ را به نمایش می گذارد. به همین جهت ادبیات، مؤثرترین عنصر و مهمترین محمِل یک فرهنگ برای بقا و انتقال آن فرهنگ است. اما فلسفه صریحترین انعکاس فرهنگ در اندیشه هاست. فلسفه با مفهومی سازی خصوصیات فرهنگ، صورت عقلانی- مفهومی ذاتیات و اجزاء و عناصر آن فرهنگ است. با این تحلیل شاعران و ادیبان در کنار فیلسوفان، آینه داران فرهنگهای خویشند. در این کارگاه با توجه به شأن و نقش ادبیات و فلسفه در هر فرهنگ، نسبت آنها با یکدیگر تحلیل و بررسی  می شود. 

  

سرفصل مباحث کارگاه:

-         تعاریفی برای فرهنگ، ادبیات وفلسفه

-         روش بحث در باره فرهنگ و مقومات آن

-         ادبیات و فلسفه به مثابه دو پاره فرهنگ

-         برخی از خصوصیات فرهنگ و پاره های آن: تاریخی بودن، تطور و انباشت، پیوستگی،...

-         رویکردهای مختلف برای بحث در باره پاره های فرهنگ: تاریخی، معرفتی، کارکردی

-         چند شیوه بحث در باره نسبت فلسفه و ادبیات در تفکر مدرن: هردر، هگل، کاسیرر، هیدگر

-         نسبت ادبیات و فلسفه در فرهنگ معاصر

-         وضع تفکر فلسفی و شعر و ادبیات در ایران معاصر

ثبت نام:

این کارگاه درروز پنجشنبه 22 آبان ماه از ساعت 8 تا 12 برگزار خواهد شد. هزینه ثبت نام 300.000 ریال تعیین شده است. مهلت ثبت نام تا تاریخ 15 آبان ماه 1393 خواهد بود. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت پژوهشگاه فرم ثبت نام کارگاه‌ها را دریافت و پس از  تکمیل،  به همراه  کپی کارت ملی و فیش واریزی (به شماره حساب 5109789213 بانک ملت - شعبه سرچشمه، کد64394  به نام درآمدهای اختصاصی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) به صورت حضوری به دفتر آموزش‌های آزاد تخصصی مدیریت تحصیلات تکمیلی واقع در پل کریم خان، مابین خیابان شهید قرنی و خیابان ایرانشهر، پلاک 178، طبقه چهارم، اتاق 7 تحویل یا اسکن مدارک خود را به آدرس ایمیل workshop.ihcs@gmail.com  ارسال نمایند. لازم به ذکر است در صورت ارسال مدارک به صورت الکترونیکی ارائه اصل فیش در روز کارگاه الزامی است.

این کارگاه تنها به اعضای هیات علمی دانشگاهها اختصاص دارد و به تمامی شرکت کنندگان گواهی معتبر شرکت در کارگاه آموزشی اعضای هیات علمی ارائه خواهد شد. متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 88490213 تماس حاصل فرمایند.

محل برگزاری کارگاه در بزرگراه کردستان، نبش خیابان 64 غربی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن اندیشه خواهد بود.


مهلت ثبت نام کارگاه تا 20 آبانماه تمدید شد و تعداد محدودی از دانشجویان دکتری هم در صورت تمایل می توانند در کارگاه ثبت نام کنند.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :