معرفی و تحلیل کتاب «قرآن و زن»

۲۷ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۵۰ کد : ۸۳۵۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۷۶۶
معرفی و تحلیل کتاب «قرآن و زن»

گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخنرانی با عنوان «معرفی و تحلیل کتاب قران و زن» مورخ 4 آبانماه 1393 از ساعت 14 الی 16 در محل سالن حکمت برگزار می کند.

این نشست با حضور جناب آقای دکتر عباسی و سرکار خانم موسوی (تحلیل گران کتاب)، سرکار خانم دکتر پویا زاده و سرکار خانم آگاهی (مترجمین کتاب) برگزار خواهد شد.

تأثیر جنسیت در فهم متون یکی از مباحثی است که در دهه های اخیر در حوزه ی فهم متون دینی مطرح شده است. با ورود دانشهای فمینیستی این نظریه حتی تا خوانش زنانه ی متون دینی و اسلامی پیش رفته است. آمنه ودود (متولد 1952)، آمریکاییِ آفریقایی تبارِ نومسلمان، یکی از محققان فعال در این حوزه است که قرآن را کانون اصلی کار خود قرار داده است. نشست حاضر به بررسی دیدگاههای آمنه ودود در مهمترین اثرش، قرآن و زن اختصاص دارد. ودود در این کتاب مدعی شده است که آنچه تا کنون در سنت اسلامی نسبت به زنان عمل می شده چندان عادلانه نبوده و این امر بیش از هر چیز ناشی از این واقعیت بوده که تفاسیر قرآن یکسره به دست مردان نوشته شده و مطابق با فهم و نیازها و دغدعه های آنان سامان یافته است. در نتیجه وی کوشیده است تا از طریق بازخوانی متن قرآن مطابق با فهم و انتظارات زنان در دنیای جدید به تفسیری نو از برخی مفاهیم و احکام اسلامی درباره ی زنان دست یابد .

مکان برگزاری: بزگراه کردستان، خیابان ایرانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طبقه همکف، سالن حکمت .



فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :