پیش‌نشست کرامت انسانی و حقوق شهروندی برگزار شد

۲۳ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۵۳ کد : ۸۳۴۴ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۷۰۷

اولین پیش‌نشست تخصصی با موضوع «کرامت انسانی و حقوق شهروندی» به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور جمعی از اساتید در سالن اندیشه پژوهشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر اشرف بروجردی معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه، ضمن خوشامد‌گویی به اساتید، به سابقه این بحث در سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه مصمم است تا در نشست اصلی، این بحث را به صورت علمی و دقیق و با حضور اساتید و صاحب‌نظران تبیین کند.

در ادامه دکتر جلایی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، ضمن تاکید بر این‌که پرداختن به بحث حقوق شهروندی بسیار اهمیت دارد، بر لزوم پرداختن به حقوق شهروندی به لحاظ دینی و حقوقی تاکید کرد.

وی در ادامه به اهمیت حقوق شهروندی در انسجام‌بخشی به جامعه در شهرهای بزرگ تاکید کرد اظهار داشت: متولی اصلی رعایت حقوق شهروندی، حکومت و بعد از آن دولت است. باید ببینیم کدام بخش‌ها ، دغدغه حقوق شهروندی دارند و دولت چه کارهایی می‌تواند در این زمینه انجام دهد و این مسئله باید در چارچوب همین دولت پیگیری شود.

جلایی‌پور در پایان یادآور شد که عدم توجه به حقوق شهروندی، موجب مشکلات فراوان از جمله نا امیدی و یاس در بین جوانان می‌شود.

در ادامه دکتر ضیایی‌فر، دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی، به تشریح نهادهای مرتبط با بحث حقوق شهروندی و وظایف و کارهایی که هر یک انجام داده‌اند پرداخت و گفت: در بُعد نظری، مفهوم‌شناسی حقوق شهروندی و کرامت انسانی، با سوالات بسیاری مواجه است که هنوز پاسخی به آنها داده نشده است و بنابراین باید پژوهشگاه در این زمینه تلاش بیشتری کند.

وی نیاز دیگر این حوزه را مطالعات بین‌رشته‌ای بر شمرد و تاکید کرد: باید مطالعات علمی و مرتبط با آنچه در میدان رخ داده، مورد توجه قرار گیرد.

ضیایی‌فر در ادامه با تصریح بر این نکته که منشور حقوق شهروندی که توسط دولت منتشر شده، در حد کلی‌گویی باقی مانده و بسیاری از خواسته‌ها را مغفول گذاشته، خواستار آن شد که پژوهشگاه بر روی پرسش‌های مبنایی و بین‌رشته‌ای، جلسات علمی برگزار کند.

در ادامه دکتر فاضلی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مسئله حقوق شهروندی را مسئله‌ای دانست که همه رشته‌ها ی علوم انسانی را به هم متصل می‌کند و مسئله اصلی گفتمان علوم انسانی در جهان امروز است.

وی افزود: مهم‌ترین کاری که پژوهشگاه در این زمینه می‌تواند انجام دهد را ایجاد تریبون صدای عمومی برای تبیین هر چه بیشتر مسئله دانست و تاکید کرد: این کار اجرای سیاست شهروندی است.

دکتر فاضلی ضمن آن‌که خواستار برپایی جلسات منظم و مستمر در این زمینه شد اظهار داشت: باید به سراغ مسائل مناقشه‌انگیز و بحث‌انگیز رفت تا امکان شنیدن صداهای مختلف ایجاد شود. ضمن آنکه باید مباحث حالت عمومی داشته باشد، نه اینکه تنها متخصصان این حوزه به بحث بپردازند بلکه هر کسی که دیدگاه مشخصی دارد و شجاعت و مسئولیت لازم را داشت، بتواند مطالب خود را بیان کند تا از این طریق تقاضای عمومی برای بحث حقوق شهروندی ایجاد شود.

در ادامه این نشست دکتر ناصری رئیس اسبق خبرگزاری ایرنا، خواستار برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در این زمینه شد و بر پیگیری این مسئله توسط پژوهشگاه فارغ از عملکرد دولت، تاکید کرد.

در ادامه همچنین دکتر حبیب‌زاده مشاور رئیس پژوهشگاه علوم انسانی پیگیری این مسئله را در چارچوب کار علمی یادآور شد و گفت به جای بحث حقوق شهروندی حقوق بشر را مطرح کرد تا مباحث فراگیرتر شود و همچنین این مباحث باید به صورت مردمی در آید.

در انتها دکتر قبادی قائم مقام و معاونت پژوهشی پژوهشگاه خاستگاه این بحث را فرهنگ دانست و خواستار نوآوری و نقد و مناظره در این حوزه شد. وی در پایان تاکید کرد که با تشکیل شبکه‌های اجتماعی علمی در این حوزه می‌توان به معاونت پژوهشی یاری کرد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :