همایش «نوای تاریخ در مجموعه آثار نوایی»

۱۶ مهر ۱۳۹۳ | ۱۵:۱۳ کد : ۸۳۱۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۰۲۳
همایش «نوای تاریخ در مجموعه آثار نوایی»

در روز 16 ماه مهر 1393، همزمان با دهمین سالگرد درگذشت دکتر عبدالحسین نوایی، انجمن ایرانی تاریخ همایش یک روزه ای تحت عنوان« نوای تاریخ در مجموعه آثار نوایی» برگزار می کند. در این همایش به بررسی مجموعه آثار تاریخی و ادبی دکتر نوایی به همراه تجلیل از ساحت علمی این استاد درگذشته ایران زمین پرداخته می شود.

همایش «نوای تاریخ در مجموعه آثار نوایی» روز 16 مهر  1393 همزمان با دهمین سالگرد درگذشت دکتر عبدالحسین نوایی برگزار می شود.

با سخنرانی:

سیمین فصیحی، نایب رئیس انجمن ایرانی تاریخ،

 محمدتقی امامی خویی

 رضا شعبانی

جواد هروی

 عبداله ناصری طاهری

محسن جعفری مذهب

جمشید کیان فر

سید علی موجانی

سید سعید میر محمدصادق

نیلوفر کسری

 میرهاشم محدث

دکتر عبدالحسین نوایی تاریخ نگار ایرانی در تهران به دنیا آمد و در زمینه ادبیات و تاریخ متبحر و مسلط بود. از او آثار تحقیقی تاریخی، به ویژه درباره دوره قاجار، به یادگار مانده است. همچنین وی به تصحیح متون تاریخی قدیمی نیز اشتغال داشته است.

نوایی درباره زندگی نامه خود می گوید: «تحصیلات ابتدایی را در مدرسه تمدن و ابن سینا و دوره متوسطه را در مدرسه شرف مظفری گذراندم و بعد هم برخلاف میلم به دانشسرای عالی رفتم. چون علاقه زیادی به این حرفه نداشتم و تمایل به دیپلمات شدن داشتم مدتی هم به دانشکده حقوق رفتم، ولی پیشامدی مانع آمد که تحصیلاتم را در آنجا ادامه دهم. ماجرا از این قرار بود که در امتحانات دیپلم، یک نفر از روی برگه امتحانی من رونویسی کرده بود.

در آن زمان تصحیح اوراق امتحانات نهایی به عهده استادان دانشگاه بود و طبق گفته دو برگه کاملاً شبیه یکدیگر بود، لذا هر دو نفر را به جرم تقلب از ادامه تحصیل محروم کردند، مدتی طول کشید تا توانستم ثابت کنم که ورقه اصلی متعلق به من است و همین تأخیر باعث شد تا من از ادامه تحصیل در رشته حقوق محروم شوم؛ البته سال بعد هم در کنکور حقوق شرکت کردم و شاگرد دوم شدم. اما بدین لحاظ که ناگزیر بودم یکی از دو رشته را انتخاب کنم و یکسال از دوره دانشسرا را گذرانده بودم، همین رشته را ادامه دادم و بعدها دوره دکتری را هم در دانشگاه سوربن فرانسه گذراندم.

پیش از این از سال ۱۳۲۴ به معلمی پرداخته بودم در بازگشت هم به عنوان معلم کارم را آغاز کردم. علی رغم این که در نهایت علاقه چندانی به این کار نداشتم، ولی چون قبول مسئولیت کرده بودم با جدیت به مطالعه روی آوردم چون اعتقاد داشتم آنچه در دانشگاه به من آموخته اند، مقدمه و فتح بابی بیش نبوده و خودم باید تحصیلم را ادامه دهم.»

زمان: چهارشنبه 16 مهر ساعت 14-18

مکان: بزرگراه کردستان، خیابان 64 غربی، جنب آ اس پ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن حکمت

تلفن: 26403007

ایمیل info@ishistory.ir

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :