چاپ سوم کتاب «اصول روش تحقیق کیفی»

۳۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۸ کد : ۸۱۷۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۸۱۷۰
چاپ سوم کتاب «اصول روش تحقیق کیفی»

کتاب اصول روش تحقیق کیفی در 500 نسخه به چاپ سوم خود رسید.

کتاب «اصول روش تحقیق کیفی نظریه مبنایی، رویه­ ها و شیوه ­ها» به ترجمه دکتر «بیوک محمدی» است که چاپ اول آن در سال 1385 بود و اکنون نیز چاپ سوم آن به فروشگاه ­های کتاب عرضه شد.

در ابتدای کتاب مترجم به ذکر مقدمه خود پرداخته و گفته است که این کتاب توسط دو محقق برجسته به نام‌های آنسلم استراوس و جولیت کوربین نوشته شده است. به گفته مترجم کتاب، نویسندگان بویژه آنسلم استراس یکی از مؤلفانی است که سالها در این باره تحقیق و تعمق کرده است و در اهمیت این کتاب می توان اذعان داشت که توسط متخصصان برجسته نوشته شده و نتیجه سالها تجربه و بررسی است که مطالب آن برای دانشجویان و استادان مفید خواهد بود.

این کتاب ازسه بخش تشکیل شده است. در بخش اول آن به ملاحظات اصولی و ذکر مقدمه و حساسیت های نظری این روش پرداخته شده است.

در بخش دوم انواع روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی تشریح شده است. در این بخش به «روند» به عنوان بخش مهمی از هر مطالعه نظریه مبنایی اشاره شده است. منظور از روند متصل کردن کنش/کنش متقابل به دنبال یکدیگر است به طوری‌که به مدیریت پدیده ای یا کنترل و یا واکنش  به آن مربوط شوند. «روند» واژه ای است که نمی توان به آسانی توضیح داد و الزما با این عنوان در داده ها دیده نمی شود با این حال «روند» در داده ها حضور دارد و بخشی از واقعیت تجربی است.

«ماتریس شرطی» بخش دیگری است که در این فصل مطرح شده و به معنای عناصر کمک- تحلیلی، نظیر نمودار برای کمک به بررسی سلسله ای وسیع از شرایط و پیامدهای مرتبط با پدیده تحت مطالعه است. در بخش پایانی این فصل نیز به نمونه گیری نظری پرداخته شده است نمونه گیری نظری نمونه گیری­ای است بر مبنای مفاهیمی که ارتباط نظری آنها با نظریه در حال تکوین به اثبات رسیده است. روش نمونه­گیری با توجه به نوع کدگذاری که محقق بدان مشغول‌اند متفاوت است. در کدگذاری باز به نمونه گیری باز می‌پردازد، در کدگذاری محوری به نمونه گیری نسبی و متنوع؛ در حالیکه در کدگذاری انتخابی نمونه گیری گزینشی مورد توجه است.

بخش آخر کتاب روش های الحاقی است. این بخش در مقایسه با دیگر بخش­ها نسبتاً آسان است زیرا در بردارنده یادداشت‌ها، تحلیل، گزارش‌ها و نمودارهاست. بدون اینها محقق هیچ مدرک کتبی از تجزیه و تحلیل‌هایش نخواهد داشت همچنین دانستن اینکه چگونه باید گزارش کار را تهیه و ارائه کرد در این بخش به آن پرداخته شده است. هر مطالعه تحقیقاتی چه کمی و چه کیفی باید با توجه به اصول و شیوه های خاص روش تحقیق بکار گرفته شود تا یافته‌های بدست آمده و ارزیابی شود.

 این کتاب مرجع مناسبی برای کارهای تحقیقاتی در زمینه مطالعات موردی، تحلیل محتوایی، مطالعه شرح زندگی و.. برای کلیه دانشجویان، اعضای هیئت علمی و فعالان عرصه تحقیق و پژوهش مناسب و مفید است.

این کتاب با بهای 14000 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

معرفی کتاب از: سمانه خودچیانی

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :