دکتر صانع پور :شاخصه ی عقل گرایانه ی تشیع مغفول مانده است

۰۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۷ کد : ۷۸۳۷ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۹۷۶

دکتر مریم صانع پور دکترای فلسفه اسلامی از دانشگاه ICIS انگلستان و عضو هیئت علمی گروه غرب شناسی پژوهشگاه علوم انسانی، نویسنده ی کتاب شیعه ‏شناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی است، وی همچنین مقالات زیادی در زمینه ی فلسفه و حکمت به چاپ رسانده است.

به گزارش پایگاه خبری فرجام، این پژوهشگر علوم انسانی در معرفی جدیدترین اثرش در مصاحبه ای با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری فرجام، هدف از این تحقیق که منتج به تالیف کتاب « شیعه‏ شناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی» شد را اهمیت شاخصه ی عقل گرایی در شیعه 12 امامی دانست و اشاره کرد که مذهب تشیع 12 امامی تاکید فراوانی بر عقلانیت دارد اما متاسفانه در کشور شیعه ی خود ما نیز به این شاخصه توجه شایانی نشده است.

صانع پور همچنین مغفول ماندن این دیدگاه در کشور را دغدغه ای دانست که باعث شد دیدگاه شیعه شناسان غربی درباره ی شیعیان را بررسی کند.

وی اظهار داشت:  متاسفانه نتیجه ای که گرفتم این بود که عده ی بسیار کمی روی این مسئله و آن هم بصورت سطحی پرداخته اند و این امر نشان از کم کاری ما شیعیان در معرفی بعد کلامی مذهبمان دارد. بررسی های بنده نشان می دهد که شیعه شناسان غربی آنطور که باید به ابعاد عقل گرایانه شیعه یعنی عدل و امامت نپرداخته اند و اگر هم بررسی هایی صورت گرفته، با رویکرد کلامی نبوده بلکه با نگاهی تاریخ شناسانه صورت گرفته است اما از میان شیعه شناسان غربی روش مادلونگ که یک اسلام شناس آلمانی است بسیار منطقی و موجه است، درمورد جانشینی پیامبر اکرم با نگاهی خاص و با براهین قرآنی به قضیه نگاه کرده است و روش وی می تواند الگوی خوبی برای ما باشد تا بتوانیم برآن اساس گفتگوی عقلانی و به دور از حساسیت و تعصب درمورد اصول اعتقاداتمان با برادران اهل سنت و نیز مخاطبان جهانی مان باشد .

به گزارش فرجام، دکتر صانع پور گفت: بنده به اینجا رسیدم که ما در مورد استدلال پذیری اصول اعتقاداتمان کار چندانی انجام نداده ایم و نتوانسته ایم این خصوصیت بارز شیعه امامیه را گسترش دهیم از این رو شیعه شناسان غربی هم نتوانسته اند این شاخصه شیعه را دریابند و با کمال تأسف این شاخصه ی عقل گرایانه ی تشیع مغفول مانده است شاخصه ای که امکان گفتگوی جهانی را بر اساس استدلال پذیری اصول اعتقاداتمان فراهم می کند. ما معمولا شیعه امامیه را با احکام عبادی و مراسم شعائری معرفی کرده ایم که اموری درون دینی هستند و نمی توانند برای دیگران اغنا کننده باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه گفت:در فرایند پژوهشی در این اثر علاوه بر رویکرد عقلانی که از آثار ائمه اطهار گرفتم، کتابهای مرتبط را در این زمینه جستجو کردم و به کتابی بسیار خوب و مستدل از «شیخ محمد جواد مغنیه» به نام «الشیعه فی المیزان» برخورد کردم که بخشی از راهی را که در نظر داشتم بروم ایشان در این کتاب طی کرده بود، و از این کتاب استفاده زیادی کردم. ؛در بخش های بعدی کتاب پس از بررسی آرای شیعه شناسان غربی، به نقد آن ها پرداخته شد.

در نهایت بار دیگر بر ضرورت پرداختن به بعد معقولیت و استدلال پذیری شیعه امامیه تأکید می کنم ومعتقدم اصول اعتقادات ما که پذیرشش تقلیدی نیست و باید در موردش تحقیق کرد می تواند در سطح جهانی مورد گفتگوی منطقی قرار گیرد و حق جویان را به عقل گرایی این نگرش اسلامی جلب نماید.   

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :