اهمیت حفظ و احیای نسخ خطی در فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی بررسی شد

۲۷ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۲ کد : ۷۶۴۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۷۱۴

سخنرانی دکتر سید عبدالله انوار ،عصر شنبه 25 خردادماه 1393 در تالار اندیشهٔ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع«بحثی دربارهٔ اهمیت حفظ و احیای نسخ خطی در فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی» برگزار شد که استقبال استادان و پژوهشگران را به دنبال داشت.

دکتر انوار در آغاز به  بیان نحوهٔ شکل­ گیری تمدن موسوم به «تمدن دورهٔ اسلامی» پرداخت و سپس دربارهٔ دانشمندان بزرگ این عصر که به طور عمده ایرانی بودند و آثار مهمی در این دورهٔ درخشان از خود به یادگار گذاشته­ اند سخنرانی کرد.




وی با اشاره به اینکه نحو عربی را سخنوران و ایرانیان عرب­ زبان وضع کرده­ اند گفت: اهمیت احیای تراث علمی دورهٔ طلایی اسلامی بدان مایه است که اگر مغفول بماند - چنان که با تأسف فراوان در این چند دههٔ اخیر در بوتهٔ اجمال و فراموشی قرار گرفته است، زمانی نمی ­گذرد که هویت فرهنگی ­مان را نیز باید از لا به ­لای پژوهش ­های غرض ­آلود غربیان بجوییم که این باعث خواهد شد شلاق مغرب­ زمینیان همواره بر پیشانی­ مان فرود بیاید.

استاد انوار در ادامه به بحث دربارهٔ ثبت اطلاعات یک نسخهٔ کهن در کاربرگه ­هایی که خود وضع کرده، پرداخت و سپس از پیچیدگی ­های تصحیح نسخه، ویژگی­ های یک مصحح نسخ خطی و سایر مباحث مرتبط سخن راند و در پایان به پرسش­ های تخصصی مستمعان پاسخ گفت.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :