برگزاری همایش «جهان عاری از خشونت در پرتو گفت‌وگو برای صلح، امنیت و حقوق بشر»

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۹:۱۴ کد : ۷۵۶۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۳۳۲
برگزاری همایش «جهان عاری از خشونت در پرتو گفت‌وگو برای صلح، امنیت و حقوق بشر»

در راستای قطعنامه پیشنهادی رئیس‌جمهور اسلامی ایران به سازمان ملل متحد که به اتفاق آراء مورد تصویب کشورهای عضو قرار گرفت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری فصلنامه مطالعات بین‌المللی، مرکز ملی مطالعات جهانی‌شدن، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دفتر نمایندگی سازمان ملل در ایران، همایش بین‌المللی «جهان عاری از خشونت» را برگزار کرد. در این همایش که اندیشمندان و پژوهشگرانی از کشورهای مختلف جهان حضور داشتند، ضمن قرائت پیام آقای سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین، مقالات و سخنرانی‌های مختلفی در زمینه مباحث مربوط به عدم خشونت، صلح و حقوق بشر ارائه شد و حضار در پنل‌های تخصصی مختلف به بحث و تبادل نظر درباره موضوعات ارائه‌شده پرداختند.

در یکی از پنل‌های تخصصی که به ریاست دکتر سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم برگزار شد، سخنرانان با بررسی ظرفیت‌ها و مسئولیت‌های آموزش عالی در گسترش فرهنگ صلح و عدم خشونت، بر ضرورت گسترش گفتگوهای میان‌فرهنگی و تعامل اقلیت‌ها در دانشگاه‌ها به­منظور تقویت روح پذیرش تفاوت‌ها تاکید کردند.

همچنین در این همایش، پس از سخنان رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، "ناتاریا پرچنکو" از موسسه مطالعات شرقی آکادمی دانش روسیه درباره گفتگو و مفاهمه میان اقلیت‌های دینی و تعامل آن­ها با مذاهب رسمی و غالب در کشورها سخنانی را ایراد کرد و در ادامه "مصطفی علایی" معاون مدیرکل حقوق بشر و زنان وزارت خارجه دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درباره گسترش صلح در جهان و راه‌های جلوگیری از افراط و خشونت را مورد بررسی قرار داد. سپس "روبرت سزولا" از موسسه مطالعات سیاسی لهستان با بررسی رویکرد سازمان ملل متحد در انجام عملیات حفاظت صلح در نقاط مختلف جهان، تجربه‌های حاصل از این مداخلات بین‌المللی را بررسی کرده و چالش‌ و چشم‌اندازهای این قبیل فعالیت‌ها را در آینده مورد بحث قرار داد. علیرضا معیری رئیس مرکز ملی مطالعات جهانی‌شدن از دیگر سخنرانان این همایش بود که ضمن تبیین رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در قبال پدیده جهانی‌شدن و ظرفیت‌های آن برای گسترش فرهنگ صلح و مدارا در جهان، زمینه‌های شکل‌گیری قطعنامه جهانی «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» را مورد بررسی قرار داد.

در ادامه، پژوهشگران و استادان دانشگاه ایرانی وخارجی با بازخوانی مفاهیمی مانند گفتگوی تمدن‌ها و اعلامیه جهانی حقوق بشر، سخنرانی‌هایی را در حوزه نظری و عملی درباره مبانی شکل‌گیری قواعد فراملی اخلاقی و حقوقی ارائه نمودند و با تاکید بر گسترش رشته‌های مختلف علوم انسانی به‌مثابه یکی از مهم‌ترین محمل‌های گسترش گفتگو و تفاهم میان فرهنگ‌ها و اقوام مختلف، راهکارهای عملی در این زمینه را مورد بررسی قرار دادند.

این همایش در دو نوبت صبح و عصر روز پنج‌شنبه 25 اردیبهشت در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. 

 



































فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :