نقد و بررسی کتاب «چهره اسلام در اروپای قرون میانه» با حضور دکتر آئینه‌وند

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۱ کد : ۷۵۲۴ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۰۹۶
نقد و بررسی کتاب «چهره اسلام در اروپای قرون میانه» با حضور دکتر آئینه‌وند

دکتر صادق آئینه‌وند، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روز یکشنبه 14 اردیبهشت با حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نشست نقد و بررسی کتاب «چهره اسلام در اروپای قرون میانه» شرکت کرد. وی در این نشست با بیان دوره‌های مختلف تعامل میان مسلمانان و مسیحیان اروپایی، از سه مقطع نام برد که دوره نخست با فتوحات اسلام آغاز می‌شود و در آن، کشیشان اروپایی با دو رویکرد از اسلام استقبال می‌کنند. گروه نخست که کشیشان صاحب موقعیت و مقام را شامل می‌شود، با توجه به در خطر افتادن موقعیت‌شان در اثر نفوذ اسلام، با آن عناد می‌ورزیدند و گروه دیگر نگاه منصفانه‌تری نسبت به اسلام و مسلمانان داشتند. در مقطع دوم، مواجهه صلیبی میان مسلمانان و مسیحیان روی داد و در آن دوره برای نخستین بار، مسلمانان از واژه «کفار» برای اشاره به مسیحیان صلیبی استفاده کردند. در دوران جدید، برخورد میان اسلام و مسیحیت شکلی تصادمی پیدا کرد و دچار نوعی لایه‌بندی سه‌گانه شد که لازم است محققان و مورخان به کاوش در این زمینه بپردازند و آثار فاخری را تولید کنند.

این نشست با حضور آقایان دکتر داریوش رحمانیان رئیس انجمن ایرانی تاریخ، حبیب‌الله اسماعیلی سردبیر کتاب ماه تاریخ و جغرافیا و دکتر عبدالله ناصری و خانم فاطمه کیادربندسری مترجمان کتاب برگزار شد.

دکتر آئینه‌وند در ادامه با حضور در غرفه انتشارات پژوهشگاه در سالن شبستان، لحظاتی را با کارکنان غرفه گذراند و همچنین با بازدیدکنندگان به گفتگو پرداخت. از جمله بازدیدکنندگان غرفه در این روز می‌توان به دکتر یحی طالبیان رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، دکتر عبدالله ناصری ودکتر علی اوجبی اشاره کرد. 












فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :