دکتر آئینه‌وند در نشست خبری:مانیفست تحول پژوهشگاه تدوین می‌شود

۲۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۱ کد : ۷۲۷۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۹۲۸
دکتر آئینه‌وند در نشست خبری:مانیفست تحول پژوهشگاه  تدوین می‌شود
نخستین نشست خبری دکتر صادق آئینه‌وند پس از آغاز فعالیت در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،با حضور نمایندگان رسانه های جمعی برگزار شد..در این نشست که دکتر محمد جعفر حبیب زاده و دکتر فاطمه جان احمدی مشاوران دکتر آئینه وند نیز حضور داشتند،وی با شرح جزئی از وظایف پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: عمده کار ما در این سازمان نگاه به ریشه‌ها و انطباق با نیازها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اتصال به فرهنگ و تمدن اسلامی و جوهر فرهنگی خودمان عامل انطباق با نیازها و دریافت معارف علوم انسانی ارزشمند است، توضیح داد: بومی سازی و غنی سازی علوم به همین معنا است، در نتیجه ما هم در این پژوهشگاه در حوزه پژوهش و تولید علم کار خود را آغاز کردیم تا معارف بشری آن بخشی که با علوم اسلامی انطباق دارد، دریافت کرده و روزآمد کنیم.

این مدرس دانشگاه در این زمینه اظهار داشت: ریشه‌های ما همان فرهنگ و تمدن اسلامی و مبانی ارزشی دینی است و این را معتقدیم که تحول علوم نباید متوقف شود باید علوم روزآمد شده و در اختیار همه قرار گیرد دراین راستا باید عقلانیت، انسان‌محوری و عصری‌سازی (روزآمدسازی) مدنظر قرار بگیرد.

آئینه‌وند درباره وضعیت نشریات علمی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت:‌ اکنون 21 نشریه در پژوهشگاه فعال است که همه به تولید مقالات و در نهایت کتاب می‌انجامد خوشبختانه اکنون ظرفیت‌ها در این حوزه بالاست امیدواریم وضعیت نشریات بهتر شود البته برخی پژوهشکده‌ها نشریه ندارند و مشکلاتی وجود دارد منتها ما نیاز به یک برنامه مصون داریم تا ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم.

* پژوهشگاه 382 دانشجوری ارشد و دکتری دارد

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه 382 دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد تربیت می‌کند، گفت:‌ از این میزان تصور می‌کنم دو به یک دانشجویان کارشناسی ارشد هستند، شهریور ماه سال آتی حدود 70 تا 80 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری نخستین جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان ارشد و دکتری این پژوهشگاه برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره وضعیت تغییر سرفصل‌های علوم انسانی که با همکاری وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری قرار بر انجام بود، توضیح داد: اکنون وضعیت این سرفصل‌ها به 12 تا 13 هزار سرفصل رسیده که شورای تحول و ارتقا تحت نظر دکتر حدادعادل از شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال است و در حال تحول سرفصل‌های 15 رشته تحصیلی است طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده تا انتهای بهمن ماه سرفصل‌های جدید به تصویب خواهد رسید.

وی در ادامه توضیح داد:‌ اکنون هشتاد تا صد درصد سرفصل‌ها تغییر محتوا پیدا کرده است بنابراین از مهر ماه سال 93 تصور می‌کنم که نخستین برنامه درسی مصوب در شورای تحول و ارتقا اجرایی شود. اکنون در شورای تحول و ارتقا با همکاری وزارت علوم برخی رشته‌ها از هر سه مقطع تصویب و ابلاغ شده است.

آئینه‌وند با تأکید بر اینکه دیگر کاری که برای تغییر محتوای متون علوم انسانی در دست انجام است در شورای بررسی متون علوم انسانی انجام می‌شود که این شورا شانزده سال پیش تأسیس شده که کتب علوم انسانی را در شانزده رشته بررسی و نقد می‌کند، اظهار داشت: دراین شورا هم پیشنهاد مؤلفان و محققان دولتی یا غیردولتی بررسی می‌شود البته احتمال بر این است که در آینده شورای بررسی متون در همین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تشکیل شود.

وی درباره اهتمام نسبت به فلسفه در مدیریت قبلی و اولویت خودشان در این دوره توضیح داد: تلاش داریم تمام علوم انسانی را رشد دهیم و نگاه ویژه به یک علم نداریم چرا که از نظر ما علوم یکسان هستند و باید برای همه ارزش قائل شویم، علوم انسانی ده سال آینده انحصاری نخواهد بود بلکه میان رشته‌ای و قائل به تمام علوم است. زمانی که درباره تحول سخن می‌گوییم منظورمان این نیست که علوم از هم جدا باشند باید همه علوم از روانشناسی گرفته زیست شناسی در زندگی مردم جریان داشته باشد بدین لحاظ باید علوم کاربردی شوند.

وی در ادامه افزود:‌ البته درباره فلسفه باید بگوییم که با همه این اهتمام‌ها هنوز هم نظریه‌پردازی در حوزه فلسفه ضعیف است انشاءالله بنیاد حکمت صدرا بتواند بستر تحولی ایجاد کند و فیلسوفان و نظریه‌پردازانی پرورش دهد بنابراین نیاز به متخصص نظریه‌پرداز داریم اگر تنها نقد کنیم و تولید نداشته باشیم کاری انفعالی کرده‌ایم ما هم باید تولید کنیم.

آئینه‌وند اظهار داشت: ما با پژوهشگران جهان اسلام در ارتباط هستیم به طور مثال در مدیریت گذشته ارتباطی با بیت‌الحکمه تونس برقرار بود که ما هم تلاش داریم تا پژوهشگران آنها را در آینده نزدیک به ایران دعوت کنیم. در نهایت با احترام به همه گذشتگان نگاهمان به آینده است برنامه‌ای برای تحول در تولید علم پژوهشگاه داریم که مانیفست جدیدمان برای سال آینده به زودی مشخص خواهد شد.

وی درباره فروشگاه‌ها و مراکز توزیع کتاب و نشریات در سراسر کشور توضیح داد:‌اکنون که فقط یک فروشگاه در همین مکان پژوهشگاه فعال است که متأسفانه به دلیل بعد مسافت کمتر در دسترس قرار می‌گیرد تلاش داریم تا فروشگاه‌ها را در اطراف دانشگاه تهران راه بیاندازیم و در مراکز شهرها هم سیستم توزیعی تعبیه کنیم.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره وضعیت کرسی‌های نظریه‌پردازی و طرح آن در دوره گذشته گفت: یک بار هم برپایی این کرسی‌ها در پژوهشگاه حکمت و اندیشه معاصر مطرح شد که به تعطیلی کشید الان ما به دنبال این هستیم که مناظرات و مجادلات علمی برای تولید اندیشه آزاد داشته باشیم و با نقد نظریه به نتیجه مثبت برسیم. در انتها نیز یکی از اولویت‌هایمان باز پس گیری بخشی از اموال و موقوفاتی است که از دوران گذشته متعلق به پژوهشگاه علوم انسانی بوده ولی اکنون در دست دیگر سازمان‌ها است.

بازپس گیری فضاهای فیزیکی پژوهشگاه دیگر نکته ای بود که دکتر آئینه وند به آن اشاره کرد.وی گفت:یکی از مهمترین مشکل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درحال حاضر مشکل ساختاری و بودجه ای است.بیش از 20 مورد مشکل ساختمان و فضا داریم که توسط ارگان های دیگر تصرف شده که سند آن در پژوهشگاه است و لی درگر نهادها از آن استفاده می کنند.از اموال پژوهشگاه یک پنجم آن بیشتر در اختیار پژوهشگاه نیست و یکی از برنامه های ما این است که این اموال را بازگردانیم. اول باید ساختارفیزیکی پژوهشگاه را بازگردانده و بعد از ساختار فیزیکی تحول علوم انسانی را اجرایی کنیم.

* انتشار 21 نشریه توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

در بخشی از این مصاحبه مطبوعاتی نیز دکتر فاطمه جان احمدی، مشاور رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره وضعیت نشریات پژوهشگاه گفت: اکنون پژوهشگاه علوم انسانی متولی تحول علوم انسانی است پس باید برای همه بخش‌ها تریبون داشته باشد و نشریات بهترین جایگاه را در این حوزه دارند، 21 نشریه این پژوهشگاه فعال و روزآمد در اختیار اهل علم است البته با ظرفیت پژوهشگاه بهتر ازاین نیز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در بحث اسلامی سازی نیز حساسیت‌هایی وجود دارد و این واژه باید در پی تکامل رشته ها به همراه بیاید، افزود: برخی عناوین در حوزه علوم انسانی مندرس است نگاه روزآمد به آنها باعث اتصال به ریشه‌های تمدنی می‌شود که ما هم به دنبال این هستیم.

وی در پایان درباره وضعیت رشته تاریخ در دانشگاه توضیح داد: تاریخ هم همانند دیگر رشته‌ها نیاز به بازنگری دارد البته 135 واحد درسی برای پنج رشته تاریخ اسلام، تاریخ جهان، ایران، باستان و تمدن درنظر گرفته شده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند در کف و سقف واحدها دخالت کند که البته هنوز به نتیجه نرسیده است.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :