نشست خبری معرفی گروه فلسفه برای کودکان برگزار شد + گزارش سخنرانی ها

۲۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۹ کد : ۶۷۶۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۷۵۸
نشست خبری معرفی گروه فلسفه برای کودکان برگزار شد + گزارش سخنرانی ها
 نشست خبری «فلسفه برای کودکان» با حضور اعضای گروه فبک در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی برگزار شد.
 
در ابتدای نشست دکتر غلامحسین خدری مدیر گروه فبک گفت: یونیسف به عنوان انجمن بین‌المللی کودکان و نوجوانان از سال 46، روز 8 اکتبر یا 16 مهر ماه را روز جهانی کودک معرفی کرده است که شعار اساسی آن توجه به حقوق کودک در جامعه است در ایران هم یک هفته از 15 تا 21 مهر ماه روز جهانی کودک گرامی داشته می‌شود و سازمان‌های مختلف به این مسئله توجه می‌کنند.
 
وی ضمن بیان این مطلب که شعار امسال روز جهانی کودک زنده باد کودکی زنده باد زندگی است بیان داشت: گروه فبک یا فلسفه برای کودکان از سال 1386 کار خود را رسما آغاز کرده است و ما احساس می‌کنیم این محور باید در بحث کودک مورد توجه بیشتری قرار گیرد چون برنامه‌های کودک مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.
 
مدیر گروه فبک خاطر نشان کرد: مهمترین نیاز کودکان نیاز به تصمیم‌گیری و استقلال فکری است که فبک به این مسئله اهمیت می‌دهد ما اگر کمک کنیم که کودکان نیازهای خود را مطرح کنند بهترین کار را انجام داده‌ایم.
 
دکتر خدری گفت: در تمام مناطق تهران مربیانی برای فلسفه برای کودکان در نظر گرفته شده اند تا در دوره های تربیت مربی شرکت کنند، 12 درس نامه هم برای تربیت مربی آماده شده که اولین بار است که در کشور انجام می شود انشاء الله تا پایان امسال نیز 12 جلد کتاب در حوزه تربیت مربی فلسفه برای کودک منتشر خواهد شد. همچنین در آستانه گرفتن مجوز برای راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد هستیم تا بتوانیم در حوزه فلسفه برای کودکان، دانشجو تربیت کنیم.
 
در ادامه نشست دکتر سعید ناجی دبیر علمی گروه فبک گفت: فلسفه برای کودکان معتقد است که کودکان فیلسوفان به ذات هستند و کودکان را وارد جمع فیلسوفان کرده و به آنها کمک می‌کند نیازهای خود را مطرح کنند فلسفه برای کودکان شعار نیست و هدف آن این است که کودک خود فکر کند تصمیم بگیرد و تفکرات خود را بیان نماید.
 
وی افزود: ما بخش‌های مختلفی را مانند ادبیات، فلسفه تعلیم و تربیت، روان شناسی و غیره در گروه فبک تاسیس کرده‌ایم و هدف‌مان این است که نسخه‌ای از فلسفه برای کودکان را ارائه دهیم که مطابق با فرهنگ اسلامی خودمان باشد در این راستا کتاب‌های مختلفی چاپ شده و کارگا‌ه‌های متفاوتی برگزار کرده ایم تا نسخه‌های پیشنهادی خود را آزمایش کنیم و ببینیم چه نسخه‌ای برای این کار مناسب است.
 
در ادامه نشست دکتر مهرنوش هدایتی عضو گروه فبک با اشاره به نتایج اقدامات انجام گرفته گفت:‌ در آزمایش‌هایی که انجام داده‌ایم متوجه شدیم که کودکان در شاخه‌های مختلف و حتی در IQ هم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند ما برای مدارس معلم و مربی پرورش می‌دهیم یک پکیج آموزشی نیز آماده و از معلمان دعوت کردیم تا در این آموزش‌ها شرکت کنند و متوجه شدیم برنامه‌ها روی آنها به خوبی جواب می‌دهد به طوری که اخیرا آموزش و پرورش مایل است معلمین خود را بفرستد تا در پژوهشگاه تربیت شوند.
 
وی با اشاره به نظام آموزشی فبک خاطر نشان کرد: این برنامه نظام جدید تربیتی را ارائه می‌دهد که تأملی است نه حافظه‌محور این برنامه جنبشی در نظام تعلیم و تربیت است که یکی از ابزارهای مهم آن نقش معلمان است که ما با این دوره‌ها نقش اصلی را در آموزش به معلمان می‌دهیم.
 
هدایتی بیان داشت: ما با تغییر روند آموزش که در آن دانش‌آموز خود را مسئول یادگیری می‌داند توانستیم اختلالات یادگیری و حتی روان‌تنی را کم کنیم گروه فلسفه برای کودکان یکی از چهار ژورنال علمی پژوهشی دنیا با عنوان تفکر و کودک را چاپ می‌کند.
 
وی در خصوص دوره‌های تربیت مربی گفت: این دوره‌ها از سه سال پیش آغاز شده که به دو بخش مقدماتی و پیشرفته تقسیم می‌شود و ما در این دوره‌ها سعی کردیم یک پکیج کامل علمی و عملی به معلمان ارائه دهیم تا دانش کافی برای تعامل با دانش‌آموز فیلسوف را داشته باشند تاکنون شش دوره از این دوره‌ها برگزار شده که در هر دوره توانستیم 25 نفر را پوشش دهیم.
 
وی در خصوص دوره‌های فلسفه برای کودکان پیش از مقطع دبستان خاطر نشان کرد: دوره تربیت مربی از سه سالگی تا دوره انتهای دبیرستان را پوشش می‌دهد به عنوان نمونه امسال یک مهد دار‌القرآن از ما درخواست همکاری داشت که توانستیم آن را پوشش دهیم در گروه فبک ابتدا مربی باید یاد بگیرد با کودک چگونه رفتار کند، اما ما در حال حاضر مربی کافی نداریم و در ابتدای راه هستیم در 5 سال آینده می‌توانیم بگوییم مدارس ما توانایی این کار را دارند اما در حال حاضر نباید خیلی عجله کنیم چون باید زیرساخت‌ها درست شوند.
 
عضو گروه فبک گفت:‌ فسلفه برای کودکان یک جنبش تعلیم و تربیتی است که به تدریج تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش را متحول می‌کند در آموزش و پرورش مقاومت‌هایی در این باره وجود داشت، اما به تدریج تغییر نگرش‌هایی ایجاد شده است.

منبع:
خبرگزاری دانشجو

انعکاس این نشست در برخی دیگر از رسانه ها را در لینک های زیر ببینید

خبر آنلاین

روزنامه خراسان

خبرگزاری کتاب

خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس 2

همچنین گزارش معاونت پژوهشی پژوهشگاه ازسخنرانی های انجام شده پس از برگزاری این نشست را می توانید از اینجا دریافت کنید



فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :