دکترحسینی در گفت‌وگو با فارس: علوم انسانی نیازمند سند نقد است

۰۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۶ کد : ۶۷۰۸ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۷۱۶
دکترحسینی در گفت‌وگو با فارس: علوم انسانی نیازمند سند نقد است
علوم انسانی نیازمند سند نقد است/ ترویج فرهنگ نقد در حوزه علوم انسانی لازم است

عضو هیأت علمی گروه فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی از برپایی کارگاه‌های پژوهشی نقد مقالات علمی و متد نقد کتاب در مهر ماه خبر داد و گفت: این جلسات به منظور ترویج فرهنگ نقد در حوزه علوم انسانی برپا می‌شود.

سیدحسین حسینی عضو هیأت علمی گروه فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ضمن بیان این خبر اظهار داشت: کارگاه متد نقد کتاب در حوزه علوم انسانی 15 و 16 مهر ماه با موضوع نحوه نقد علمی کتاب‌های دانشگاهی و علمی در حوزه علوم انسانی برپا می‌شود که در این جلسه به اصول نقد و شیوه‌ها و ساختارهای آن پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این کارگاه در راستای پاسخ به این سؤال که ما چگونه می‌توانیم در حوزه علوم انسانی یک کتاب علمی و تألیفی را نقد کنیم، برپا می‌شود، افزود: ترویج فرهنگ نقد در حوزه علوم انسانی حائز اهمیت است. آموزش روش و متد نقد کتاب خود بخشی از آموزش نقد است چرا که نقدها در این حوزه بیشتر ژورنالیستی است و ساختار و اصول علمی مشخصی ندارد.

حسینی با تأکید بر اهمیت تدوین یک سندنامه نقد در حوزه علوم انسانی گفت: به صورت کلی نقد کتاب فراگیر نیست باید تلاش کنیم تا کمبودها در این عرصه رفع شود.

وی درباره کارگاه دیگری با عنوان کارگاه پژوهشی متد نقد مقاله‌های علمی ـ پژوهشی گفت: بیشتر هدفمان از برپایی این کارگاه این است که مقالات را با توجه به ملاک‌ها و اسلوب و قاعده صحیح نقد مقالات ارزیابی کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ نقد مقاله، موضوعیت دارد، گفت: نقد در نقد کردن مقالات حائز اهمیت است امروز دو آسیب جدی در حوزه نقد علوم انسانی وجود دارد نخست اینکه نقدها علمی نیستند و اگر کسی کتابی را نقد کند با توجه به اینکه کمتر نیز این اتفاق می‌افتد بازهم این نقد اجمالی است و عمومیت ندارد.

وی در ادامه افزود: دوم اینکه نقدها نیز در این حوزه علمی نیستند و بیشتر اشکالات حاشیه‌ای گرفته می‌شود و بنابراین نقدها ساختار مشخصی ندارند. برهمین اساس کارگاه نقد مقالات نیز 27 و 28 آبان با حضور علاقه‌مندان این حوزه برپا می‌شود.

حسینی اظهار داشت: کارگاه انسان شناسی انتقادی 17، 19، 24 و 27 آذر ماه ویژه دانشجویان ارشد و دکتری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برپا می‌شود.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :