امضای تفاهمنامه کتابخانه مجلس با پژوهشگاه علوم انسانی

۲۸ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۷ کد : ۶۴۹۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۸۴
امضای تفاهمنامه کتابخانه مجلس با پژوهشگاه علوم انسانی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با امضای تفاهمنامه همکاری بر صیانت از فرهنگ مکتوب ایران اسلامی و تبادل تجربیات علمی، فنی، اجرایی و خدمات عمومی این دو نهاد، تاکید کردند ..

 این توافقنامه که به امضای محمد رجبی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس و حمیدرضا آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رسیده است، همکاری‌ها میان طرفین برای صیانت از فرهنگ مکتوب ایران اسلامی و تبادل تجربیات علمی، فنی، اجرایی و خدمات عمومی را افزایش خواهد داد .

 

طبق این تفاهمنامه، طرفین امکانات بالفعل و بالقوه خود را برای آشنایی و آگاهی هرچه بیشتر از امکانات خود برای همکاری با یکدیگر را اعلام خواهند کرد و گزارش این اقدام‌‌ها به صورت منظم و از طریق ایمیل، وب‌سایت، نشریات یا بولتن برای دو طرف ارسال خواهند شد .

 

همچنین طرفین در انتقال اطلاعات فهرست‌نویسی، چکیده نویسی و دیجیتالی مربوط به کتاب‌ها، نشریات و اسناد آرشیوی خود به یکدیگر خواهند کوشید .

 

بخش دیگر این تفاهمنامه در مورد تهیه منابع مورد نیاز است که به موجب آن طرفین لیست خرید آینده کتب و نشریات خود را به یکدیگر اطلاع می دهند تا با صرفه‌جویی در وقت نسبت به خرید سایر منابع موردنیاز خود اقدام کنند و دو طرف از طریق اسکن آنها مجموعه‌های خود را تکمیل نمایند .

 

کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ایجاد جایگاه مشترک کتابخانه دیجیتال و کتاب الکترونیکی نیز با یکدیگر همکاری خواهند داشت .

 

همچنین بر اساس تفاهمنامه امضا شده میان رجبی، رییس کتابخانه مجلس و آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی طرفین در آسیب‌شناسی و مرمت آثار خطی و نفیس خود همکاری داشته و بازدید متقابل مسوولان و کارشناسان از مراکز یکدیگر برای آشنایی و ارتباط نزدیک‌تر در مواقع ضروری معمول خواهد شد .

 

همچنین پروژه‌های گوناگون پژوهشی، تحقیقاتی، فنی، انتشاراتی و همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، نشست‌های تخصصی در تهران و شهرستان‌ها با همکاری دو مرکز کتابخانه مجلس و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد .

 

آموزش و ارتقای سطح کیفی دانش و تجربه همکاران و ارتباط هر چه بیشتر با کتابخانه‌ها و مراکز علمی و پژوهشگاهی نیز از دیگر مواد این تفاهمنامه است .

 

همچنین مقرر شد دفترچه «عقود و اقاریر» ثبت شده در حضور سید محمد طباطبایی سنگلجی با همکاری کتابخانه مجلس و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شود. این کتاب که به تصحیح شهرام یوسفی فر نگاشته خواهد شد، از سوی کتابخانه مجلس در 300 نسخه چاپ و نشر و 100 نسخه‌ی آن نیز به صورت دیجیتال تکثیر خواهد شد .

 

با قرارداد همکاری‌ که میان محمد رجبی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و شهرام یوسفی‌فر، نماینده‌ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منعقد شد، بعد از انجام کلیه مراحل علمی و فنی پیش از چاپ کتاب از سوی پژوهشگاه، کتابخانه مجلس، این اثر منتشر خواهد شد .

 

میرزا سید محمد طباطبائی (1299 - 1221 هجری شمسی) معروف به آقا سید محمد طباطبائی سنگلجی از مجتهدان شیعه و از آزادی‌خواهان و رهبران جنبش مشروطه ایران است. وی در آغاز جنبش مشروطه همراه با سید عبدالله بهبهانی، به مخالفت با عین‌الدوله و استبداد پرداخت و در مهاجرت به حرم حضرت عبدالعظیم شرکت داشت. میرزا پس از به توپ بسته شدن مجلس دستگیر و به خراسان تبعید شد، اما با پیروزی مشروطه‌خواهان به تهران بازگشت و مورد استقبال مردم قرار گرفت .

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :